۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳
کد خبر: ۴۵۲۰۳۳

نامه حجت الاسلام تقی زاده به حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی

حجت الاسلام تقی زاده با انتشار نامه‌ای سرگشاده نسبت به مصاحبه اخیر یکی از نمایندگان خبرگان رهبری واکنش نشان داد.
حجت الاسلام حسین تقی زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام حسین تقی زاده، امروز با انتشار نامه‌ای سرگشاده که در اختیار دفتر خبرگزاری رسا در تبریز قرار گرفت؛ نسبت به مصاحبه اخیر حجت الاسلام والمسلمین هاشم هاشم زاده هریسی، یکی از نمایندگان مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری واکنش نشان داد.

متن کامل نامه به شرح زیر است؛

پیرو نشر مصاحبه حجت الاسلام میرزا هاشم هاشم زاده هریسی تحت عنوان گزارش خبری مورخ 27/06/1395 که تکرار مصاحبه بی اساس در هفته نامه حریم امام شماره 213 در 26 فروردین سال جاری می باشد ما را برآن داشت که به طور خلاصه پاسخ مطالب ایراد شده از طرف ایشان در خصوص حوزه علمیه تبریز جهت تنویر افکار عمومی و علاقمندان به علوم دینی و حوزه های علمیه و طلاب عزیز و اساتید بزرگوار را داده باشیم.

1 ـ حوزه های علمیه سراسر کشور در اواخر حاکمیت(خاندان کثیف پهلوی) به علت مخالفت ها و برخوردهای سرسخت رژیم با مراجع عظام تقلید ، اساتید، وعاظ و طلاب محترم حوزه ها در سراسر کشور در معرض بروز نابسامانی ها و مشکلات متعددی قرار گرفته بود و حوزه علمیه آذربایجان شرقی نیز از این اصل مستثنی نبود. قبل از انقلاب اسلامی و حتی چندی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دچار نوسانات بود ولی بحمدا... به برکت پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با رهبری معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی(قدس ا... نفسه الزکیه) و حاکمیت ولایت فقیه در کل کشور و نیز در این استان شهید پرور با حضور نورانی نمایندگان اسبق و سابق ولی فقیه اولین شهید محراب حضرت آیت ا... شهید قاضی طباطبایی(رض) و دومین شهید محراب حضرت آیت ا... شهید مدنی(رض) و همچنین مرحوم حضرت آیت ا... شیخ مسلم ملکوتی(رحمه ا...) و پس از آنان، وجود پربرکت نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه محبوب تبریز فقیه مجاهد و عمار ولایت در آذربایجان حضرت آیت ا... مجتهد شبستری (دامت برکاته) که با تمام دلسوزی ، اخلاص، حسن تدبیر، اشرافیت کامل، هدایتها و حمایت های همه جانبه، اوقات شریف خود را به طور ویژه برای اداره حوزه ها و امورات طلاب عزیز با هماهنگی و عملیاتی کردن برنامه های تدوین شده از ناحیه شورای محترم مدیریت عالی حوزه علمیه قم و شورای ارجمند حوزه استان به همراه مدیران تلاشگر و اساتید شایسته در سامان دهی و جذب طلاب و اساتید لایق و تدریس و تدرس ایده آل و حتی تعمیرات اساسی، ساخت و  سازهای قابل تحسین و توسعه حوزه ها که ذکر خواهد شد بسیار چشمگیر و تحسین برانگیز از نظر کمی و کیفی صورت گرفته است.

2 ـ حوزه علمیه تبریز با پشت سر گذاشتن مخالفت ها و ظلمهای زمان طاغوت، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی متاسفانه با افکار و اندیشه های خاص و سوال برانگیز روبرو شد و موجب التهاب در حوزه علمیه گردید ولی مجاهدت ها، برنامه ریزی ها، اقدامات به موقع و مدیریت قدرتمند و کم نظیر نماینده محترم ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی که خود یک شخصیت برجسته علمی، سیاسی و صاحب نظر در علوم مختلف می باشد، توانسته است با تحمل و بردباری در مقابل اتهامات جاه طلبان و دنیا خواهان تازه به دوران رسیده و سیاسیون مغرض و راحت طلبان بی خاصیت و نیز در برابر سایر فراز و نشیب ها، خدمات و سرمایه گذاری های ارزنده ای که شاید در کشور کم نظیر باشد، معمول فرمایند.اگرچه بعضی مغزهای وابسته به غرب و چشمهای حسود نه تنها بعد از دیدن این اقدامات ، چشم و زبان خود را میبندند، حتی در مورد شخصیت نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه بزرگوار تبریز فقیه وارسته حضرت آیت ا... مجتهد شبستری(دامت برکاته) بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله العالی را که در مورد ایشان فرمودند" وجود ایشان برای تبریز یک برکت است، یک نعمت است؛ و یقیناً محور وجود یک روحانی متعهّد و بابصیرت و قدردان نیروهای انقلابی، برای هر شهری بخصوص برای شهری مثل تبریز و استانی مثل استان آذربایجان، یک فرصت است" نیز منکر می شوند.

از جمله خدمات ارزنده و ماندگار معظم له:
الف) تاسیس حوزه علمیه خواهران به تعداد 600 نفر طلبه خواهر در سطوح 1و2و3 که مشغول به تحصیل می باشندکه در مدرسه صادقیه که دوازده سال قبل تجدید بنا شد و در مدرسه الزهرا که دوسال قبل احداث گردید، ساکن و مشغول تحصیل هستند.

ب) ایجاد حوزه های علمیه برادران به نام های مبارک 1-حضرت امیر المومنین(ع)2-حضرت سالار شهیدان(ع) 3-حضرت امام صادق (ع) 4-تاسیس مدرسه علوم دینی سفیران هدایت 5- اختصاص مدرسه علوم دینی به شعبه جامعه المصطفی و جذب تعدادی طلاب خارجی از کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه، داغستان و قرقیزستان به تعداد قریب به 200 نفر، غیر از طلاب خارجی تقریبا 1300طلبه برادر در تبریز مشغول تحصیل می باشند 6- در کنار اینها تعمیر، مرمت ، حفظ و اداره مدرسه طالبیه که از قدیمی ترین مدارس علوم دینی و مدرسه حضرت ولیعصر(عج) که قبلا بوده اند، فعلا نیز مملو از طلاب فعال و علاقمندان به تحصیل هستند و پایه های دروس، تا پایه 10 در این حوزه ها دایر می باشد 7-پایه گذاری درس خارج فقه( 3 روز در هفته)  توسط عالم ربانی حضرت آیت ا... مجتهد شبستری در مدرسه طالبیه تقریبا 15 سال است شروع شده و ابواب مختلف فقهی مورد ابتلای روز بحث شده و بعضی مباحث بطبع رسیده و برخی هم در حال پیاده شدن و آماده طبع می باشد8- فراهم نمودن محل و شروع به احداث حوزه علمیه حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) با چشم انداز بلند مدت با مساحت 6 هکتار با داشتن بخشهای آموزشی، خوابگاه ، استاد سرا و مسجد و سایر نیازمندی های ضروری برای حوزه علمیه که از نظر کمی و کیفی شاید در کشور نظیر نخواهد داشت9- تاسیس مرکز تخصصی شیعه شناسی (برای اولین در مرکز استان) و تربیت نخبگان که همه اینها با مدیریت، هدایت و نظارت عالیه معظم له با اتکال به پروردگار احدیت و توجهات حضرت ولیعصر(عج) و عنایت و الطاف خاص ولی امر مسلمین جهان حضرت آیت ا... العظمی امام خامنه ای(مد ظله العالی) انجام یافته و به فضل الهی این پیشرفت را در تاریخ آذربایجان کسی سراغ ندارد و مدیریت محترم حوزه علمیه قم کاملا از این پیشرفتها مستحضر هستند و بواسطه ممتاز بودن طلاب تبریز در مسابقات علمی، چندین بار مورد تقدیر قرار گرفته اند. اکنون نیز ممکن است بازرسانی جهت اطمینان بیشتر اعزام شوند و با اعلام نظر عادلانه به قضاوت عموم فرهیختگان، صاحب نظران و حضرات آیات و علمای اعلام و طلاب عزیز و جامعه اسلامی گذاشته شود. علاوه بر این همه توسعه حوزه های علمیه و تربیت طلاب نخبه، ساخت یک مصلی بنام مصلی اعظم حضرت امام خمینی(ره)که یک پروژه بسیار عظیم و کم نظیر در خاورمیانه می باشد. متاسفانه بعضی از رجال همانند شب پره ها واقعیت ها را در روز نمی بینند و یا می بینند ولی از روی حسادت و غرض ورزی و سیاست کاری نمی خواهند بیان کنند. به جناب آقای هاشم هاشم زاده هریسی توصیه برادرانه می نمایم که در موضع خود تجدید نظر نموده و مسائل را با اطلاع کامل و عادلانه و غیر سیاسی بیان فرمایند نه با بی اطلاعی و دیکته دوستان و همفکران خود.

3 ـ جناب آقای هریسی در متون مصاحبه خود در سطر 21 اظهار کرده است که قبل از انقلاب، مدارس نه مسئولی داشتند و نه مدیری و نه راهنمایی و طلبه ها هم خودجوش تمام کارهایشان را انجام می دادند، بیان اینگونه مطالب،  شخصیت، افکار و اندیشه خود ایشان را زیر سوال می برد که وقتی یک خانواده کوچک نیاز به مدیریت پدر خانواده را دارد پس چگونه حوزه های علمیه با آن عظمت و وسعت برای تعلیم و تربیت طلاب و علمای برجسته که خود اظهار نموده اند که چهل یا پنجاه عالم برجسته بوده اند، پس اینها بدون مدیریت حوزه ها به این سطح رسیده بودند؟ آیا این واقعا باور کردنی است که حوزه ها بدون مدیر بوده است؟؟؟ و نیز آقای هریسی منکر نظم و تقوا در میان طلاب حاضر در مدارس علوم دینی شدند که البته آن هم در اثر بی اطلاعی از وضعیت حوزه های تبریز و غرض ورزی سیاسی و بی توجهی  و بی مهری ایشان به طلبه های تلاشگر و با تقوای فعلی  بوده که لازم به طلب حلیت از طرف وی است.

4 ـ مقایسه وجود حضرات علمای گذشته با علمای محترم فعلی در تبریز را به گردن مدیریت فعلی حوزه های علمیه انداختن و قیاس آن با قبل و بعد از انقلاب باز یک غرض ورزی و از روی حسادت می باشد چراکه این مسئله تنها مخصوص آذربایجان نبوده بلکه شامل کل کشور می باشد به عنوان مثال میتوان در حوزه علمیه مشهد مقدس شخصیت هایی مثل آیت ا... العظمی حاج آقا حسین قمی و آیت ا... العظمی میلانی و حضرات آیات  سید یونس اردبیلی و سبزواری، شیخ هاشم، شیخ مصطفی قزوینی و غیره و در حوزه علمیه شیراز آیت ا... محلاتی شیرازی، ملاصدرای شیرازی،میزرای بزرگ شیرازی(صاحب فتوای تحریم تنباکو)، آیت ا... شهید دستغیب و در حوزه علمیه اصفهان حضرات آیات عظام محقق كركی، ملا عبدالله شوشتری، شيخ بهايی، ملا محمدتقی مجلس، علامه ملا محمدباقر مجلسی، آقا حسين خوانساری، آقا جمال خوانساری، سيدنعمت‌الله جزايری، فاضل هندی، ملا اسماعيل خواجويی، شيخ محمد بيدآبادی، حاجی كلباسی، سيدشفتی، شيخ محمدتقی اصفهانی، آيت‌الله سيدمحمد باقردرچه‌ای، آيت‌الله محمدرضا خراسانی، آيت‌الله ميرسيد علی بهبهانی و ... نام برد و همچنین سایر استانها و شهرستانها از آن بزرگان خالی است. آیا در غیاب آن اعاظم شورای محترم مدیریت حوزه های علمیه مراکز استانها مقصر هستند؟؟ که چرا در حال حاضر مثل این شخصیت ها در حوزه ها نیستند و یا باید همه بزرگان دینی و فرهیختگان و متمکنین دست به دست هم داده تا با گذشتن سالهای طولانی اینگونه شخصیت ها در حوزه های علمیه استانها پرورش یافته و ساکن شوند؟ پس حوزه علمیه تبریز هم مستثنی از این امر نمی باشد

5 ـاینکه ایشان گفته اند"باید به داد تبریز برسند.هرکس هم هست طلاب را می پراند و دور میکند.علما و طلاب صاحب ندارند، اما کسانی هستند که آنها را بگزند و دلسرد کنند تا بپرند و به جاهای دیگر بروند" پیشنهاد می شود برای ثابت کردن این اظهارات ، افراد پرت شده را با نام و دلایل مستدل بیان فرمایند تا در محکمه قانونی رسیدگی شود. تعجب آورتر از این اظهارات این است که یکی از عوامل پیدایش این مسائل را به مدیریت نسبت داده، در حالی که قبلاً اظهار کرده بود برای اداره حوزه ها نیاز به مدیریت نمی باشد، پس تاثیر مدیریت در این امر چیست که باید خود پاسخگو باشد. در ضمن میرزا هاشم هریسی اضهار نموده است که حوزه های علمیه نباید سیاسی باشند. مدیران و حوزه ها باید از سیاست دور بوده و فقط و فقط برای تحصیل علوم دینی مشغول شوند و در این خصوص از بعضی حوزه ها تمجید و حوزه علمیه تبریز را تخریب کرده است.

اولاً این نماینده خبرگان رهبری را توصیه می نمایم به دیدگاه های حضرت امام (رض) و مقام معظم رهبری( مد ظله العالی) در خصوص سیاسی و انقلابی بودن و انقلابی عمل کردن طلاب و روحانیت عزیز، توجه خاص و مطالعه دقیق داشته باشد و به آنها اول خودش عمل کرده و سپس برابر نظر آن بزرگواران، طلاب و حوزه ها را راهنمایی نمایند. از این جهت که در زمان حاضر اگر حوزه های علمیه و طلاب عزیز و روحانیت محترم از سیاست دور باشند قضیه مشروطیت تکرار می شود بهمین جهت برای جلوگیری از تکرار اشتباهات گذشته باید به موارد ذیل  در حوزه ها توجه شود:

الف) عمل و نصب العین قرار دادن بیانات گهربار حضرت امام(ره) که فرمودند سیاست ما عین دیانت ما و دینانت ما عین سیاست ما است.

ب) اوضاع فعلی کشور، منطقه و جهان این را می طلبد که امروز باید مبلغین دینی کاملاً زمان شناس، سیاسی و پیرو منویات ولی فقیه زمان و دارای شناخت ترفند ها و راه های نفوذ دشمن در هرجا بویژه در حوزه های علمیه و آماده پاسخ گویی به موقع به توطئه ها و شبهات دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی باشند.

ج)  اگر حوزه های علمیه راه و مسیر خود را دور از سیاست جمهوری اسلامی و بی تفاوتی در مقابل توطئه های استکبار جهانی و ایادی آنان در داخل و خارج انتخاب نمایند آن وقت حوزه های علمیه از آرمانهای حضرت امام(رحمه ا...) و اهداف شهدا و منویات ولی امر مسلمین زمان امام المسلمین حضرت آیت ا... الظمی امام خامنه ای(مد ظله العالی) فاصله خواهد گرفت و خروجی آن حوزه ها کسانی خواهند بود که ترویج تشیع لندنی برای اختلاف انگیزی و یا تحت تاثیر توطئه های سران فتنه و عوامل آن قرار بگیرند و در اینصورت قدرت اظهار نظر و محکومیت آنها را نخواهند داشت و یا همانند همجٌ رعاع(بنا به تعبیر حضرت علی(ع) که فرموده است: کسانی که با مختصر وزش بادی تکان می خورند و از جا به در می روند)  و خود را زودتر می بازند و خودشان را به عنوان عوامل خود باخته و بی خاصیت در اختیار ترویج تفکرات غربی و همپیمانان آنان قرار داده و موجب تضعیف اصول اساسی نظام جمهوری اسلامی و شخصیت های انقلابی و تاثیر گذار می شوند./935//202/ب2

ارسال نظرات