۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۴۵۲۵۴۰
حجت‌الاسلام اکبری:

شهدای مدافع حرم از مصادیق بارز دفاع از حریم دین هستند

کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه دفاع از مرزهای دین با دفاع از مرزهای سیاسی جغرافیایی تفاوت ماهوی دارد، گفت: دفاع از مرزهای دین ممکن است در خارج از وطن مکلف شکل بگیرد به‌عنوان‌مثال شهدای مدافع حرم که در عصر حاضر به دفاع از حریم اهل‌بیت(ع) در سوریه و عراق مبادرت ورزیده‌اند از مصادیق بارز دفاع از حریم دین هستند.
احکام و مسائل شرعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمود اکبری در آیین بیان احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد به تشریح احکام فقهی دفاع از دین در منظر شرع مقدس اسلام پرداخت و گفت: برای دفاع از ساحت دین در احکام فقهی دو عنوان واجب و مستحب تشریح شده است؛ بر این اساس دفاع از حریم و ساحت دین همیشه مطلوب و از نگاه دین اسلام پسندیده است.

کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه دفاع از کشورها و سرزمین‌های اسلامی از مصادیق واجب دفاع از منظر شرع مقدس اسلام است، اظهار داشت: درجایی که از سوی دشمنان اسلام برای موجودیت اسلام نقشه و فتنه‌ای طراحی‌شده است و دشمن درصدد حذف یک کشور از نقشه جهان اسلام درآمده‌اند دفاع از حریم مرزه‌های اسلامی واجب است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه دفاع از مرزهای دین با دفاع از مرزهای سیاسی جغرافیایی تفاوت ماهوی دارد، گفت: دفاع از مرزهای دین ممکن است در خارج از وطن مکلف شکل بگیرد به‌عنوان‌مثال شهدای مدافع حرم که در عصر حاضر به دفاع از حریم اهل‌بیت(ع) در سوریه و عراق مبادرت ورزیده‌اند از مصادیق بارز دفاع از حریم دین هستند.

حجت‌الاسلام اکبری با اشاره به اینکه دفاع از نفس در مقابل کسی که قصد جان انسان را کرده است در شرایطی واجب است، تصریح کرد: حکم دفاع از مال در برابر مهاجم از نگاه شرع مقدس همانند دفاع از نفس است که اگر انسان ظن و علم دارد که به جان او آسیب نمی‌رسد مجاز است که از مال و جان خود دفاع کند؛ بر اساس احکام دفاع مشروع در منظر شرع مقدس دفاع از ناموس و آبرو از امور واجب است و شرط آن علم به حفظ سلامتی و جان مکلف است.

کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) دفاع از آبروی مؤمن را از مصادیق دفاع واجب مشروع توصیف کرد و گفت: در مجالسی که مکلف حاضر است و از مؤمنی غیبت نامناسب شده و خود او برای دفاع از آبروی خود حضور ندارد بر مکلف لازم است که از آبروی مؤمن دفاع کند.

حجت‌الاسلام اکبری در پایان با اشاره به‌حکم جهاد ابتدایی در زمان غیبت امام عصر(عج) گفت: رهبر معظم انقلاب در تشریح این حکم فرموده‌اند «بعيد نيست که حکم به جهاد ابتدايى از سوی فقيه جامع‌الشرايطى که متصدّى ولايت امر مسلمين است، در صورتى که مصلحت آن را اقتضا کند، جايز باشد، بلکه اين نظر اقوى است.»/837/پ202/ب1

ارسال نظرات