۲۱ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۴
کد خبر: ۴۵۵۱۰۷
استاد حوزه علمیه:

دور شدن جوانان مذهبی و متدین از روحانیت آگاه بزرگ‌‌ترین خطر برای انقلاب است

حجت الاسلام دیانت گفت: از بزرگ‌ترین خطرهای پیش از انقلاب تاکنون، دور شدن جوانان مذهبی و متدین از روحانیت آگاه است چرا که مبنای دین پیامبر(ص) در عصر حاضر، روحانیت آگاه است.
دیانت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سیدمحمد دیانت، استاد حوزه علمیه در مراسم دهه اول محرم در حسینیه هنر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب به تشابهات و تفاوتهای قیام سیدالشهدا(ع) با سایر قیامها اشاره کرد و گفت: از مشابهات عاشورا با قیامهای دیگر، خوف، ترس، دلهره و مصیبت در حد اعلی است و اینگونه نبوده است که چون امام در رأس قیام بوده اند این مسائل بشری مطرح نبوده است.

وی با اشاره به قرائت آیه شریفه «فَخَرَجَ مِنْهَا خَائِفًا يَتَرَقَّبُ ۖ قَالَ رَبِّ نَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ» از سوی امام حسین(ع) هنگام خروج از مدینه، افزود: خوف بار منفی ندارد و انبیا و اهل بیت(ع) هم می توانند خائف باشند بلکه این جبن به معنای ترسو (ضدشجاع) است که بار منفی دارد.

حجت الاسلام دیانت با بیان اینکه سختیها برای اهل بیت(ع) شدیدتر بوده چون حقیقتا می دانند چه عزیزانی را از دست دادند، تصریح کرد: البته حضرت می توانستند با پذیرش امداد الهی این شدائد را رفع کنند اما به خاطر اتمام حجت این کار را نکردند.

تفاوتهای قیام امام حسین با سایر قیامها

استاد حوزه علمیه مبنای قیام را نخستین تفاوت قیام سیدالشهدا(ع) با سایر قیامها عنوان و اظهار کرد: امام در ابتدای حرکت خود فرمودند «برای طلب اصلاح در امت جدم خارج شدم» که با توجه به اینکه همه انقلابها حرکتی اصلاحی هستند این سؤال پیش می آید که معیار این اصلاحگری چیست؟.

وی اضافه کرد: مبنای حرکت اصلاحی امام حسین(ع) مطابق سیره جد و پدر گرامی شان بود. در انقلاب اسلامی ایران هم یکی از گروه هایی که خود را اصلاح طلب می دانستند، منافقین و مجاهدین خلق بودند اما اصلاحاتشان بر مبنای مارکسیسم  بود.

حجت الاسلام دیانت خاطرنشان کرد: از بزرگ ترین خطرها از پیش از انقلاب تاکنون، دور شدن جوانان مذهبی و متدین از روحانیت آگاه است چرا که مبنای دین پیامبر(ص) در عصر حاضر، روحانیت آگاه است.

با هر ابزاری نمی توان به هدف رسید

وی ادامه داد: امام حسین(ع) در ادامه تبیین اهداف قیام خود، به آنچه هدفشان نیست از جمله طغیان، فساد و ظلم هم اشاره دارند چرا که چه بسا هدف قیام صحیح باشد اما در آن از هر ابزاری برای رسیدن به هدف استفاده شود چنانکه به ویژه در سالهای اخیر نمونه های زیادی را در کشور شاهد بوده و هستیم.

استاد حوزه علمیه با تأکید براینکه در مرام اسلام، به هر بهایی نمی شود نماینده مجلس و رییس جمهور شد، افزود: در حرکتهای فرهنگی انقلابی دقت کنیم که هر چیزی را به هر بهایی نمی شود به دست آورد اما برخی به نام اسلام یا ولایت فقیه از هر راهی، هر بیانی یا ابزاری استفاده می کنند.

وی، تکراری نشدن را دیگر تفاوت قیام حسینی با سایرین معرفی و اضافه کرد: بزرگداشت قیام امام حسین(ع) هر سال برگزار می شود اما طی صدها نه تنها سال تکراری نشده بلکه هر سال یک حیات دوباره به جامعه می دهد.

انقلاب عاشورا تجلی عبودیت و توحید در حد اعلی بود

حجت الاسلام دیانت یادآور شد: اینکه امام حسین(ع) هنگام شهادت فرمودند: «الهی رضا بقضائک تسلیما لامرک ...» علتش این است که این انقلاب در حد اعلی تجلی عبودیت و توحید است و عامل ماندگاری نهضت عاشورا نیز همین برای خدا بودن است.

استاد حوزه علمیه، بینش و آگاهی بالای امام حسین(ع) به عنوان رهبر قیام را دیگر ویژگی قیام حسینی نسبت به سایر قیامها معرفی و تصریح کرد: ممکن است خیلی نسبت به امری اطلاع داشته باشند اما صرف اطلاع، فهم و تشخیص تکلیف نمی آورد چنانکه نخبگان زمان امام حسین(ع) سرنوشت امام را پیش بینی می کردند اما نتوانستند تکلیف خود را تشخیص دهند./201/930/ب1

ارسال نظرات