۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۴۶۵۵۱۶

جشن استقبال از میلاد نبی اکرم در تانزانیا

جشن ویژه استقبال از سالروز میلاد پیامبر(ص) با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در تانزانیا با حضور بانوان در دارالسلام برگزار شد.
تانزانیا


به گزارش خبرگزاری رسا، با حلول ماه ربیع‌الاول، شادی و سرور سراسر تانزانیا را فرا می‌گیرد و مسلمانان این کشور در نقطه نقطه مناطق مسلمان‌نشین مراسم جشن و مولودی‌خوانی برپا می‌کنند.

به همین مناسبت در روز سوم دسامبر مصادف با سیزدهم آذر‌ماه مراسم با شکوهی از سوی بخش بانوان شورای عالی مسلمانان تانزانیا و با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در این کشور و دیگر نهادها برگزار شد.

این جشن ویژه بانوان بود و از ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی در سالن اجتماعات مؤسسه «ولیعصر(عج)» (ویپاس) منطقه «مانتکوی چگومب» شهر دارالسلام آغاز شد و پس از اجرای برنامه‌های متنوع در ساعت ۱۵ پایان یافت.

در این مراسم که همسران علی‌حسن موینی، رییس‌جمهور اسبق  و جاکایا ککوته، رییس‌جمهور سابق تانزانیا و همسر رایزن فرهنگی ایران به عنوان میهمان ویژه حضور داشتند، ابتدا آیاتی از کلام الله مجید قرائت شد، سپس خانم ماما شمیم‌خان، رییس بخش بانوان شورای عالی مسلمانان به حضار خیر مقدم گفت و خانم خدیه علی حسن موینی جلسه را افتتاح کرد.

پیروان مذاهب مختلف اسلامی، همسر مفتی مسلمانان اهل سنت و بانوان فعال گروهای مختلف اهل سنت، همسر رییس جماعت شیعیان بهره اسماعیلی و همسر رییس شیعیان اسماعیلی آقاخانی، همسر رییس فدراسیون شیعیان اثنی عشری و بانوانی از اعضای جامعه اباضی تانزانیا، همسر رییس جامعة المصطفی(ص) العالمیه شعبه تانزانیا و همسر حجت‌الاسلام طاهر رضی، مسوول بخش تبلیغ رایزنی فرهنگی ایران از دیگر حاضران در مراسم بودند.  

پس از اجرای سرود و مولودی از سوی یک گروه از خواهران خانم سلمی ککوته، همسر رییس‌جمهور سابق تانزانیا طی سخنانی با بیان اینکه سالروز میلاد النبی جشن بیداری و شناخت پیامبر(ص) است، گفت: ما میلاد پیامبر را جشن می‌گیریم تا گرد هم آمده و فضایل آن حضرت را بشنویم و سنت آن حضرت را فرا گیریم و به آن عمل کنیم.

 وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به اهمیت علم‌آموزی در سنت پیامبر اسلام(ص) گفت: دختران جوان ما باید ضمن حفظ عفت و  پاکدامنی به کسب علم بپردازند تا بتوانند موقعیت‌های اجتماعی مناسبی کسب کنند.

سلمی ککوته افزود: من با آن‌که به مدت ده سال بانوی اول تانزانیا بودم و شغل‌های متعدد سیاسی و اجتماعی داشتم؛ ولی به خاطر اهمیت دانش و علم‌آموزی شغل معلمی خود را رها نکرده و همواره به تدریس خود در مدرسه ادامه دادم.

وی از وضعیت نامناسب اقتصادی زنان جامعه تانزانیا ابراز نارضایتی کرد و از والدین خواست مانع مدرسه‌رفتن دختران خود نشوند و به تحصیل آنان کمک کنند.

همسر رییس‌جمهور سابق تانزانیا با اشاره به اینکه مشاغل مهم افتصادی و علمی کشور در دست هندی‌ها است، از این مسئله ابراز ناخرسندی کرد و از جوانان خواست با کسب علم و مهارت کارهای کشورشان را خود به دست بگیرند./982/ب102/د

ارسال نظرات