۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۴۶۵۹۴۸
استاد حوزه علمیه:

طلبگی بدون نگرش اجتماعی سیاسی، نمود سکولاریزم مذهبی است

حجت الاسلام دعائی با بیان اینکه مسأله ولایت فقیه، مهم‌‌ترین شاهد برای نگاه اجتماعی اسلام به احکام، عقاید، اخلاق و حتی عبادات است، سکولاریزم مذهبی به معنای فردی دانستن دین را آفت حوزه های علمیه دانست و گفت: طلبگی بدون نگرش اجتماعی سیاسی، نمود سکولاریزم مذهبی است.
ولایت فقیه

حجت الاسلام سیدمحمدحسین دعائی، استاد حوزه علمیه مشهد در حاشیه نشست ولایت فقیه راهبرد مدیریتی حکومت اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، ولایت فقیه را راهبرد مدیریتی حکومت اسلامی در عصر غیبت دانست و درباره وظیفه طلاب در این رابطه گفت: مهمترین وظیفه طلاب و حوزه های علمیه شناخت معارف اسلام به صورت کامل و دقیق است.

وی با بیان اینکه حقیقت معارف اسلامی، یک حقیقت اجتماعی است، افزود: بر این اساس طلاب و حوزه های علمیه نمی توانند نگاهی سکولار به دین داشته باشند و خود را از امور جامعه و حکومت بر حذر نگاه دارند.

استاد حوزه علمیه، سکولاریزم مذهبی را آفت امروز حوزه های علمیه عنوان و تصریح کرد: افراد معتقد به سکولاریزم مذهبی، دین دار هستند اما واقعیت زندگی و افکارشان از دین خالی است، دین را امری فردی و حوزه را جدا از حکومت می دانند که این دیدگاه از عدم شناخت صحیح آنان از اسلام نشأت می گیرد.

شناخت و عملی شدن ولایت فقیه کلید ورود به حیات طیبه است

حجت الاسلام دعائی با بیان اینکه مسأله ولایت فقیه، مهمترین شاهد برای نگاه اجتماعی اسلام به احکام، عقاید، اخلاق و عبادات است، اضافه کرد: اسلام آخرین دین الهی برای بشر است بنابراین برای تأمین سعادت انسان باید برای همه ابعاد فردی اجتماعی زندگی او برنامه داشته و پاسخگوی نیازها باشد و به واقع همینگونه است.

وی، شناخت و عملی شدن ولایت فقیه را کلید ورود به حیات طیبه در بعد فردی و اجتماعی برشمرد و گفت: بر این اساس، مهمترین وظیفه طلاب، تلاش برای برقراری ارتباط عینی با ولایت فقیه است که در پیگیری مطالبات رهبر معظم انقلاب نمود می یابد.

ولایت فقیه، یک مقام قانونی و صرفا تشریفاتی نیست

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه نباید رابطه خود با ولایت فقیه را در قالب قانون یا فقه تنظیم کنیم چراکه بحث ولایت فقیه استمرار بحث امام شناسی در عقاید است، تأکید کرد: ولایت فقیه، یک مقام قانونی و صرفا تشریفاتی نیست بلکه جایگاهی اعتقادی است و رابطه ما با ولایت فقیه در عصر غیبت، همان رابطه ما با معصوم در عصر حضور است.

تحصیل و تهذیب طلبگی را با نگرش تشکیلاتی و اجتماعی سیاسی تلفیق کنیم

حجت الاسلام دعائی در ادامه، خوب درس خواندن(کاربردی درس خواندن)، ارتباط با نظام و جامعه، پاسخگویی به  نیازهای نظام اسلامی و آشنایی با ابزارهای تبلیغی جدید سخت و نرم افزاری را از مهمترین مطالبات رهبر معظم انقلاب از حوزه های علمیه معرفی و تصریح کرد: حوزه وقتی می تواند پاسخگوی نیازهای نظام اسلامی باشد که خود را در تعامل با آن تعریف کند و خود را سرباز نظام بداند نه منفک از آن.

پژوهشگر حوزوی یادآور شد: طلاب اگر می خواهند در پاسخ به نیازهای حکومتی تمدنی اسلام سهیم باشند، درسهایشان را به منظور کاربرد آنها متناسب با نیازهای جامعه بخوانند به گونه ای که خروجی آن امثال آیت الله شاه آبادی و علامه تهرانی باشد که تحصیل و تهذیب در طلبگی را باید با نگرش تشکیلاتی و اجتماعی سیاسی تلفیق کردند./202/930/ب1

ارسال نظرات