۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷
کد خبر: ۴۶۹۷۳۵
مشاور شهردار مشهد:

فتنه، انسان های بزرگی را به زمین زده است

موسویان با بیان این که فتنه همیشه از بستر نفاق رشد می کند، گفت: نفاق همیشه در جامعه وجود دارد و برخی موارد فرصت بروز پیدا می کند، نفاق مانند ویروسی است که هیچ وقت از بین نمی رود بلکه تنها راه مقابله با آن قوی کردن بدن یا پیکره جامعه است به طوری که نفاق را در همان ابتدا دفع کند و پس بزند.
سید وحید موسویان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سید وحید موسویان، دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی شامگاه یکشنبه در مراسم هفتگی هیأت رایت الشهداء مشهد که در محل مسجدالنبی برگزار می شود به بررسی ابعاد گوناگون فتنه در جامعه اسلامی پرداخت و گفت: انسان ها از نظر تدین سه دسته اند؛ یا کافر هستند که ظلمت مطلق و سیاهی است؛ یا افراد نورانی و پاک که مؤمنان هستند و یا افرادی که نه سیاه هستند و نه سفید. این افراد همان منافقان هستند.

مشاور شهردار مشهد با بیان این که فتنه همیشه از بستر نفاق رشد می کند، افزود: نفاق همیشه در جامعه وجود دارد و برخی موارد فرصت بروز پیدا می کند. نفاق مانند ویروسی است که هیچ وقت از بین نمی رود بلکه تنها راه مقابله با آن قوی کردن بدن یا پیکره جامعه است به طوری که نفاق را در همان ابتدا دفع کند و پس بزند. نمونه آن در انقلاب ما بنی صدر بود که با وجود این که مردم او را سرکار آورده بودند اما به محض مشاهده نفاقش او را پس زدند.

هوای نفس اجتماعی، فتنه را تولید می کند

موسویان یادآور شد: نفاق در جامعه حذف نمی شود بلکه هضم می شود، امیرمؤمنان(ع) در نهج البلاغه جملاتی را درباره چگونگی پیدایش فتنه دارند و می فرمایند «فتنه ابتدا از هواهای نفسانی و کشش های نفس به وجود می آید، هوای نفس هم وقتی به بُعد اجتماعی کشیده شود به هوای نفس جمعی تبدیل می شود و این مسأله تولید فتنه اجتماعی می کند.

وی اظهار کرد: تغییر ذائقه جامعه به سوی هوای نفس که لزوما حرام نیست، کم کم تبدیل به یک قاعده نظام مند می شود و از همین رو است که در مقابل گفتمان انقلاب اسلامی گفتمان دیگری مثل جامعه مدنی و لیبرال دموکراسی را مطرح می کنند، این جریان سازی تا جایی پیش می رود که وقتی امیرمؤمنان(ع) به جنگ می رود، عده ای در خانه می نشینند و برای جنگ نرفتن شان نظریه سازی می کنند.

رفاقت های غیرخدایی منجر به فتنه خواهد شد

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: گام بعدی در این جریان، آغاز دوستی ها بر محور غیرخدایی است، به گونه ای که دیگر محور دوستی ها خدا نیست، بلکه منافع به عنوان محور قرار می گیرند و در قالب های گوناگون مثل صنفی، محلی، قومی و نژادی شکل می گیرد، هرگونه رفاقت برای غیرخدا منجر به فتنه خواهد شد.

فتنه مطلقا حرف باطل نمی زند!

موسویان تصریح کرد: فتنه مطلقا حرف باطل نمی زند و حتما حرف های حق خوبی هم می گوید، اما یک تکه حق می گوید و یک تکه باطل. برای همین مردم به اشتباه می افتند، فتنه انگیزان با سیاهی با جامعه برخورد نمی کنند و کارها و حرف های خوب و حقی هم دارند اما برآیند کار آنها زمین زننده است و جامعه را نابود می کند، نمونه اش کسی بود که به صورت بالقوه نائب امام زمان(عج) بود اما ویروس نفاق، افراد بزرگ این چنینی را هم به سختی زمین می زند.

وی افزود: در اتفاقات سال 88 ماجرا این بود که هوای نفس عده ای تبدیل شده بود به پارادایم و مبنای چهارچوب نظری برخی دیگر و از همین رو هوای نفس فرهنگی در جریان اشرافی گری و رفاه طلبی جریان سازی شد و از دل آن لیبرال دموکراسی درآمد، حتی این مسأله به حوزه های علمیه نیز رسوخ پیدا کرده بود.

مشاور شهردار مشهد بیان داشت: اندیشکده هوور در آمریکا سندی را منتشر کرده که سه شاخص برای تحلیل وضعیت امروز ایران در آن مورد توجه قرار گرفته است، یکی این که تکثر اجتماعی و واگرایی در ایران در پی وجود جریان های غیرهمسو و غیرهم نگرش در حال افزایش است؛ ثانیا این که ایران برخلاف کشوری مثل عراق که زندگی عشیره ای دارد و خیلی ظرفیت جامعه مدنی را ندارد، بسیار دارای ظرفیت و توانایی نظم پذیری برای جامعه مدنی است و ثالثا این که شخصیت هایی در ایران وجود دارند که با وجود آن ها می توان به یک دگرگونی بزرگ سیاسی فکر کرد که این مسائل نشان دهنده نگاه ویژه آنها به ظرفیت داخلی ایران برای ایجاد فتنه و شکاف اجتماعی و فروپاشی ایران است./820/202/ب2

ارسال نظرات