۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۳
کد خبر: ۴۷۲۳۲۴
درحرم حضرت معصومه تشریح شد؛

احکام فقهی مس اسماء متبرکه

کارشناس مسائل فقهی با اشاره به این­که انگشتر و گردن­بند مزین به اسماء متبرکه شامل احکام فقهی تطهیر است، گفت: یکی از اصلی ترین دلائل فقه برای حرام شمردن مس بدون وضو اسماء متبرکه تعیین حدود و حریم الهی و ولایت به منظور حفظ شأن و حریم اهل بیت(ع) است.
احکام و مسائل شرعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام افتخاری امشب در آیین بیان احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد به تشریح احکام فقهی مس اسماء متبرکه پرداخت و اظهار داشت: از منظر شرع مقدس اسلام مؤمن نباید بدون وضو اسماء متبرکه که شامل اسماء الهی، نام رسول اکرم(س)، نام مقدس امیر المؤمنین و سایر ائمه معصوم علیهم السلام، حضرت زهرا(س) و برخی دیگر از اولیاء الله را مس کند؛ بر این اساس لمس کردن این اسماء متبرکه از منظر فقه مجاز نبوده و مؤمن باید برای این­کار حتماً مطهر باشد.

کارشناس مسائل فقهی با اشاره به این­که انگشتر و گردن­بند مزین به اسماء متبرکه شامل احکام فقهی تطهیر است، عنوان داشت: ایجاد مانع احسن برای در امان ماندن از این گناه از راهبردهای فقه برای مؤمن بیان شده است.

وی تصریح کرد: یکی از اصلی ترین دلائل فقه برای حرام شمردن مس بدون وضو اسماء متبرکه تعیین حدود و حریم الهی و ولایت به منظور حفظ شأن و حریم اهل بیت(ع) است، بر این اساس هر گونه هتک حرمت و بی احترامی به ساحت ولایت حرام و از منظر شرع مقدس اسلام از مصادیق خطوط قرمز کنش های فردی و اجتماعی است.

گفتنی است ولی امر مسلیمن جهان در پاسخ به این سوال که«قطعه قطعه کردن اسماء مبارکة و آیات قرآنی به مقدار زیاد به‌طوری که حتی دو حرف آنها به هم متصل نمانده، و غیر قابل خواندن شوند، چه حکمی دارد؟ آیا در محو کردن اسماء مبارکه و آیات قرآنی و ساقط شدن حکم آنها، تغییر صورت خطی آنها با حذف و اضافه کردن حروف، کافی است؟» فرموده اند«تقطيع به نحو مذکور اگر بى‌احترامى محسوب شود جايز نيست و در غير اين صورت نيز اگر موجب محو نوشته لفظ جلاله و آيات قرآنى نشود، کافى نيست، همچنان که تغيير صورت خطى کلمات با اضافه يا کم کردن بعضى حروف نيز باعث زوال حکم شرعى حروفى که به قصد نوشتن لفظ جلاله به کار رفته‏ اند، نمى ‏شود. بله، زوال حکم بر اثر تغيير حروف به نحوى که ملحق به محو حروف گردد، بعيد نيست، هرچند احتياط، اجتناب از مس آن بدون وضو است.»

همچنین راه­های شرعی محو کردن اسماء مبارک و آیات قرآنی هنگام نیاز از سوی حضرت آیت الله خامنه ای چنین توصیف شده است «دفن آنها در خاک و يا تبديل آنها به خمير به وسيله آب اشکال ندارد. ولى جواز سوزاندن آنها مشکل است و اگر بى‌احترامى محسوب شود، جايز نيست، مگر در صورتى که اضطرار اقتضا کند و جدا کردن آيات قرآنى و نامهاى مبارک امکان نداشته باشد.»/837/202/ب3

ارسال نظرات