۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۹
کد خبر: ۴۷۶۲۴۳
آیت الله مهدوی:

عدالت و وثاقت «مروان بن حَکَم» رد شده است/ مروان مورد لعن پیامبر بود

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با توجه به منقولات تاریخی و مطرح شدن مروان ابن حَکَم به عنوان انسان عادل از سوی بزرگان اهل تسنن، گفت: بزرگان اهل تسنن از یک طرف می گویند پیامبر(ص) بارها و بارها مروان را مورد لعن و نفرین قرار داده اند و از طرف دیگر می گویند، مروان انسان عادلی است و روایات نقل شده از او مورد وثوق است که این صحیح نیست.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر زیارت عاشورای شب گذشته که در منزل شخصی وی واقع در خیابان حافظ اصفهان برگزار شد، گفت: دشمنان اهل بیت(ع) انسانهای بسیار خبیثی بوده اند.

وی در ادامه تفسیر عبارت «وَ لَعَنَ اللَّهُ آلَ زِيادٍ وَ آلَ مَرْوانَ» افزود: به استناد کتب روایی و تاریخی اهل تسنن و شیعه افرادی که در این فراز از زیارت عاشورا مورد لعن و نفرین قرار می گیرند، افراد بسیار خبیث و کثیفی بوده اند.

آیت الله مهدوی با استناد به کتب تاریخی و روایی اهل تسنن به تشریح شخصیت مروان و خاندان او پرداخت و اظهار کرد: مروان فرزند حَکَم ابن ابی العاص یعنی عموی خلیفه سوم اهل تسنن است، حَکَم یکی از دشمنان علنی پیامبر(ص) بوده و در روایتی آمده است که پشت سرِ پیامبر(ص) حرکت می کرده و ادای ایشان را درمی آورده است، یکی از روزهایی که با حرکت دادن دست و پاهایش در حال مسخره کردن پیامبر(ص) بوده است پیامبر(ص) بازمی گردند و خطاب به او می گویند در همین حالت بمان و او به سبب نفرین پیامبر(ص) تا آخر عمرش به بیماری لرزش دست و پا گفتار می شود و از دنیا می رود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در روایات خودِ اهل تسنن آمده است که پیامبر(ص) در مکانها و حالات مختلف حَکَم را لعن می کردند و در جایی فرموده اند اگر معاویه را روی منبر دیدید با شمشیر بزنیدش و اگر حَکَم را زنده یافتید ولو زیر پرده کعبه، بلافاصله او را بکشید.

امام جمعه موقت اصفهان افزود: خباثت هایی که حَکَم در برخورد با پیامبر(ص) از خودش نشان می داد سبب این شد که پیامبر(ص) او و خاندانش را به روستای دورافتاده ای تبعید کنند.

نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان خاطرنشان کرد: حَکَم به همراه قبیله اش تا زمان رحلت پیامبر(ص) در تبعید بودند و کسی جرأت نمی کرد بخواهد برای او شفاعت کند، ولی همزمان با رحلت پیامبر(ص) و به خلافت رسیدن ابوبکر، عثمان به سبب خویشاوندی که با حَکَم داشت، از ابوبکر درخواست کرد که حَکَم را از تبعید آزاد کند ولی ابوبکر نپذیرفت، این درخواست در زمان خلافت عمر نیز از سوی عثمان مطرح شد ولی عمر نیز این درخواست را رد کرد، ولی زمانی که خودِ عثمان به خلافت رسید حَکَم را از تبعید آزاد کرد.

رییس بنیاد خیریه المهدی(عج) ادامه داد: همزمان با آزاد شدن حَکَم و قبیله اش، عثمان آنها را گرامی داشت و بسیاری از اموال بیت المال و خمس هایی که از کشورهای آفریقایی به مسلمانان تعلق می گرفت را به حَکَم بخشید، همچنین فدک که از اموال شخصی حضرت زهرا(س) و امیرمؤمنان(ع) بود را در اختیار او گذاشت.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به منقولات تاریخی، اظهار کرد: همسر حَکَم یعنی مادر مروان زنی بوده است به نام زرقا، این زن جزو زنانی بوده که با دیگر مردان ارتباط نامشروع داشته است، امام حسین(ع) در جلسه ای که از سوی ولید برای بیعت گرفتن از ایشان برای حکومت یزید ترتیب داده شده بود، مروان را با نام مادرش صدا زدند.

وی خاطرنشان کرد: عثمان به سبب توجه بیش از حدّی که به حَکَم داشت مورد اعتراض صحابی پیامبر(ص) و مردم قرار گرفت ولی بی اعتنایی کرد و این بی اعتنایی منجر شد همه شهر علیه او قیام کنند و کسی برای دفاع او اقدامی انجام ندهد.

آیت الله مهدوی به حضور مروان در جنگ جمل اشاره کرد و ابراز داشت: مروان به همراه عایشه، طلحه و زبیر در جنگ جمل حضور داشت و به سبب دشمنی دیرینه ای که با طلحه داشت با پرتاب کردن یک تیر، او را به هلاکت رسانید و زمانی که از سوی امیرمؤمنان(ع) اسیر شد، از ترس اینکه جانش را از دست بدهد، امیرمؤمنان(ع) را به امام حسن(ع) و امام حسین(ع) قسم داد و امیرمؤمنان(ع) نیز او را آزاد کردند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری افزود: در منقولات تاریخی آمده است که روزی عایشه خطاب به مروان گفت، من شاهد بودم که پیامبر(ص) پدرت را لعن کرد در صورتی که تو در صلب پدرت بودی.

امام جمعه موقت اصفهان اظهار کرد: بعد از شهادت امیرمؤمنان(ع) و به خلافت رسیدن معاویه، مروان به معاویه پیوست و از جانب او دو مرتبه والی شهر مدینه شد.

نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان با اشاره به روایتی از کتاب صحیح بخاری و صحیح مسلم که از کتب معتبر اهل تسنن است، افزود: روزی پیامبر(ص) در خواب می بینند که خاندان حَکَم به شکل میمون درآمده اند و از منبر پیامبر(ص) بالا می روند، بلافاصله با ناراحتی از خواب بیدار شدند و خواب خود را برای ابوبکر و عمر تعریف کردند، عمر نیز خواب پیامبر(ص) را برای مروان تعریف کرد و این خبر به گوش پیامبر(ص) رسید، ایشان نیز عمر را با ناراحتی احضار کردند و خطاب به او فرمودند، چرا چنین رازی را فاش کردی، عمر نیز به دروغ به پیامبر(ص) عرضه داشت، خودشان با استراق سمع سخنان شما را شنیدند و من چیزی به آنها نگفتم.

رییس بنیاد خیریه المهدی(عج) با انتقاد از بزرگان اهل تسنن، گفت: چگونه در کتب معتبر روایی خود روایاتی را از مروان نقل می کنید حال آنکه در دیگر کتب خودتان آمده است که پیامبر(ص) او و پدرش را لعن کرده اند، چنین شخصیتی به هیچ عنوان عادل نیست و نمی تواند مورد وثوق باشد./867/201/ب2

ارسال نظرات