۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۳
کد خبر: ۴۸۰۸۱۶
استاد حوزه و دانشگاه:

زندگي پايدار نیازمند آگاهی از اصول و مهارت هاي زندگي است

استاد اخلاق حوزه علميه گفت: براي داشتن زندگي پايدار و مستحكم بايستي اصول و مهارت هاي زندگي مشترك را آموخت و آن را در زندگی به كار بست.
حجت الاسلام وحیدی

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام  محمد وحيدي، استاد حوزه و دانشگاه، عصر امروز در مراسم پیوند آسمانی زوج های دانشجو در حرم مطهر رضوی گفت: بر اساس روايات و احادیث رسیده از ائمه اطهار(ع)، خانواده بالنده و موفق خانواده اي است كه در ميان اعضاي آن آرامش، شادي و نشاط ،حاکم بوده و فرزنداني سالم تربیت کنند.

احترام متقابل؛ مهمترين رکن زندگي پايدار

وي، اصل احترام متقابل را مهمترين رکن زندگي سالم و پايدار عنوان و تصريح كرد: حديث شريف كساء يكي از الگوهاي زيبا در دين اسلام است كه در آن نوع برخورد پيامبر اعظم(ص) و اهل بيت(ع) با يكديگر مبتنی بر احترام به اعضای خانواده به خوبی تبیین شده است.

استاد حوزه ودانشگاه افزود: حضرت زهرا(س) فرزندان خود را «قرة عين» به معناي مایه اشك شوق، توصیف، همسر عزیزشان را با لقب و پيامبر اكرم(ص) را پدر عزيز و بزرگوار خطاب مي كنند که حاکی از ادب و احترام حاكم در روابط خانوادگی آن بزرگواران است.

حجت الاسلام وحیدی اظهار کرد: احترام به شخصيت يكديگر، مشورت با همسر در تصميمات زندگي، عدم تحميل سلايق به يكديگر و وفاي به عهد از مصاديق و اصول سبك زندگي اسلامي بر مدار اهل بيت(ع) و اجراي اين اصول، تضمين كننده زندگي مشترك سالم و بالنده است.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به رفتار محبت آميز امام خميني(ره) با همسر شان بیان کرد: در خاطرات نقل شده از خانواده ایشان، بر اين نكته كه امام راحل(ره) همواره با همسرشان با احترام برخورد مي كردند بسيار تاكيد شده است.

نکات مثبت همسرتان را ببینید و شاکر نعمتها باشید

حجت الاسلام وحيدي با اشاره به لزوم تمركز روي نكات مثبت همسر در زندگي مشترك، خطاب به زوج های جوان خاطرنشان کرد: اگر همواره نكات منفي را ببينيد و به داشته ها و نعمت هايي كه خداوند به شما عنايت كرده بي توجه باشيد، زندگي در مسير درستي هدايت نخواهد شد و سرانجام موفقي نخواهد داشت.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به روايتي از امیرمؤمنان علي(ع) تصریح کرد: ایشان می فرمایند: «اگر بنا داريد به كسي تذكر بدهيد و او را نصيحت كنيد نبايد در حضور ديگران تذکر دهید و در موقعيتي مناسب موضوع را مطرح كنيد».

وی یادآور شد: ذكر خوبي ها و فضايل اخلاقي طرف مقابل، اولويت بندي ضعف ها و نقص ها و مطرح كردن مهمترين آنها و پيدا كردن راهي براي اينكه او مقصر جلوه نكند، مواردي است كه پیش از نصیحت بايد آن را مورد توجه قرار داد./101/930/ب1

ارسال نظرات