۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲
کد خبر: ۴۸۴۰۶۳
نماینده مجلس خبرگان رهبری:

تفکر وابستگی به خارج از اساس غلط و محکوم است

نماینده خبرگان رهبری گفت: فکر وابستگی به خارج هرجا باشد، غلط و محکوم است و باید به استفاده کالای ایرانی افتخار و از استفاده جنس خارجی شرم داشته باشیم.
حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی

حجت الاسلام والمسلمین محمدهادی عبدخدایی، نماینده مجلس خبرگان رهبری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، در ارزیابی میزان تحقق شعار امسال تحت عنوان «اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل»، گفت: به طور کلی از آغاز پیروزی انقلاب، اقتصاد ما گرفتار نوعی سردرگمی بوده است؛ گاهی دیدگاه شرق در آن نفوذ داشته و گاهی دیدگاه غربی در صورتی که اقتصاد ما نیز مانند سیاستمان باید مستقل باشد.

در اقتصاد نیز نه شرقی باشیم نه غربی

وی تصریح کرد: چنانکه امام با اجرایی کردن نظریه ولایت فقیه در مقابل همه ایدئولوگهای جهان، نظام سیاسی نوینی را برگرفته از مکتب تشیع به دنیا ارائه داد، نظام اقتصادی ما نیز می بایست نه شرقی باشد که منتهی به رکود و ورشکستگی شود و نه غربی که به اختلاف فاحش طبقاتی منتهی شود بلکه رشد و توسعه و عدالت را در برگیرد و تبلور و درخشش خاصی داشته باشد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه استقلال اقتصادی برای کشوری که مقابل استکبار جهانی قیام کرده و از هر سو مورد تهاجم است، امری ضروری و حیاتی محسوب می شود، افزود: تنها راه مقابله با تحریمها، استقلال اقتصادی و باور به امکانات داخلی است.

 حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی با اشاره به این فرمایش امیرمؤمنان علی(ع) که «اگر به هرکس محتاج بودی اسیر اویی»، تأکید کرد: باید به جایی برسیم که از هر جهت بی نیاز باشیم و این امر نیازمند عزمی همگانی است هم از سوی ملت و هم از سوی قوای سه گانه.

بانکداری کنونی، صرفا به ثروتمندان وام می دهد

وی در تبیین نقش دولت در تحقق بانکداری اسلامی گفت: نخستین گام در این عرصه، پیشگیری از آفات اقتصادی و فسادهای مالی در مراکز پولی، قاچاق، واردات بی رویه و مبارزه با اسراف یا به تعبیری تولید بیشتر، مصرف بهینه و بدون اسراف و تبذیر است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: بانکداری اسلامی یک پروژه و مجموعه است که قوانین بانکداری غربی جوابگوی آن نیست و تنها مشکل آن نیز، بهره و ربا نیست بلکه بانک مرکزی به مرکزی برای پولبازی و استفاده میلیاردرها تبدیل شده است در حالی که بانک در نظام اسلامی باید مرکزی برای تولید کار و فعالیت وتقسیم ثروت میان همه طبقات مردم باشد.

کاربردی شدن آموزشها در مراکز دانشگاهی؛ گامی برای تحقق بانکداری مردمی

وی با بیان اینکه ثروت عمومی مردم در بانکها متمرکز است و مانند انفال، همه باید از آن استفاده ببرند، افزود: این در حالی است که بانکداری کنونی، وام را صرفا به ثروتمندان می دهد لذا جمعیت میلیونی جوان ما بیکار و بی بهره از ثروت عمومی می ماند.

حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی خاطرنشان کرد: از طرح هایی که می تواند بانک را مردمی و ملی کند این است که وزارت فرهنگ و آموزش عالی، تحصیل در دانشگاه را علمی کاربردی کند به گونه ای که دانشجوی فارغ التحصیل مهارت انجام یا راه اندازی کار داشته باشد.

وی ادامه داد: وقتی جوان، قدرت کار داشته باشد، بانک هم وام دهد (نه لزوما میلیاردی)، هم تقسیم ثروت صحیح صورت می گیرد و  هم تولید کار.

نماینده مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: البته تنها عیب نظام بانکی موجود، ربا نیست و در کنار آن باید مسأله تورم را هم باید دید؛ این سیستم، سیستم غلطی است؛ متخصصان اسلامی و بانکداری بنشینند و واقعا سیستم بانکداری اسلامی در حمایت از توده های ضعیف را طراحی کنند.

موانع استقلال اقتصادی

حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی با بیان اینکه در بانکداری غربی به جای وجدان، عدالت و نوازش فقرا این مسأله مطرح است که هرطور شده باید پول دربیاورم، افزود: تا وقتی به اقتصاد اسلامی که متضمن توسعه و هم عدالت است، برنگردیم وضع اقتصادی ما همین خواهد بود.

دولتی بودن و عوارض و مالیاتها

وی در توضیح موانع تحقق اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: در اولین وهله مدیران و کارمندان توجه داشته باشند که دولت نمی تواند به تمام معنا همه کارها را خودش اداره کند چون هم گران تمام می شود و  هم خوب پیش نمی رود لذا دولت باید صرفا ناظر و هدایتگر باشد.

نماینده مجلس خبرگان اضافه کرد: البته کارهای کلان اقتصادی مانند نفت و معادن باید دست دولت باشد اما کسب و کار و تولید در دست مردم؛ از سوی دیگر سرمایه دار وقتی می تواند کار کند که سرمایه اش بازدهی داشته باشد نه اینکه با عوارض و مالیاتهای مختلف دلسرد شود.

حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی واردات بی رویه را دومین مانع تحقق اقتصاد مقاومتی معرفی و تصریح کرد: کارخانه دار داخلی نمی تواند با همتای خارجی رقابت کند چون آنها سابقه و امکانات فراوان دارند از این رو وقتی واردات بی حساب کتاب شد، کارخانجات داخلی ورشکست می شوند.

وی ادامه داد: اصولا فلسفه ایجاد گمرک همین کنترل واردات است نه پول آوری برای دولت؛ دولت ضمن جلوگیری از واردات بی رویه باید روی تولید داخل نظارت صحیح داشته باشد تاسطح آن بالا برود و خریدار داشته باشد.

غفلت از نیروی انبوه مردم/ ایرانی را ایرانی باید اداره کند

نماینده خبرگان رهبری غفلت از نیروی انبوه مردم را دیگر مانع تحقق استقلال اقتصادی نام برد و گفت: اقتصاد ما یا باید متکی به مردم باشد یا مجبور می شود به خارج متکی شود؛ مانند نظامهای سیاسی که پایگاه مردمی ندارند و مجبورند وابسته به خارج باشند.

حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی خاطرنشان کرد: بر این اساس، فکر افرادی که اصرار می کردند مدیران هم باید از خارج وارد شوند، خطا است زیرا مدیری که از خارج بیاید آب به آسیای دشمن می ریزد و برای منافع خارجی کار می کند حتی اگر در عرصه ورزش باشد.

 وی اضافه کرد: مدیر ایرانی، باید ایرانی باشد؛ وقتی دانشمندان ما به دانش هسته ای می رسند یعنی توان هست فقط باید اجازه رشد بدهیم و به طور کلی از وابستگی به خارج قطع امید کنیم و روی پای خود بایستیم.

فکر وابستگی به خارج هر جا باشد، محکوم است

سفیر اسبق ایران در واتیکان با بیان اینکه فکر وابستگی به خارج هر جا باشد، غلط و محکوم است، تأکید کرد: باید به استفاده کالای ایرانی افتخار و از استفاده جنس خارجی شرم داشته باشیم چرا که نتیجه استفاده از کالای خارجی، ورشکستگی داخلی و بیکاری جوانان است.

حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی یادآور شد: تازمانی که ما به استقلال فکری عملی کامل نرسیم دشمنان روز به روز بیشتر برای ما بازی در می آوردند اما وقتی متوجه شوند نیازی به آنها نداریم مجبور می شوند کوتاه بیایند.

وی با اشاره به اینکه اگر اقتصاد ما صحیح ومستقل بود پس از 38 سال نباید از تحریمها واهمه می داشتیم، بیان کرد: همین حالا هم اگر به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب عمل و با عزم راسخ ملت و دولت به سمت استقلال اقتصادی حرکت کنیم، این مهم محقق خواهد شد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با تأکید براینکه مسائل سیاسی به سایر مسائل از جمله اقتصاد مرتبط است، افزود: تهاجم همیشه نظامی نیست و معنا ندارد از کسانی که با ما دشمنی می کنند جنس بخریم./930/301/ب2

ارسال نظرات