۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۴۹۵۸۶۶
معاون مرکز تحقیقات استراتژیک قزاقستان:

حل بحران سوریه تنها با حضور کشورهای همسایه ممکن است

معاون مرکز تحقیقات استراتژیک قزاقستان گفت: نقش کشورهای همجوار با سوریه در حل و فصل بحران این کشور بالاتر و مهم‌تر از بازیگران فرامنطقه‌ای است.
سوریه

به گزارش خبرگزاری رسا، دور چهارم مذاکرات صلح سوریه با حضور مخالفان مسلح این کشور در آستانه قزاقستان برگزار شد.

«سانات کوشکومبایف» معاون مرکز تحقیقات استراتژیک قزاقستان وابسته به ریاست جمهوری این کشور با حضور در جمع خبرنگاران در این خصوص گفت: با وجود این که حمله موشکی آمریکا به فرودگاه الشعیرات سوریه وضعیت در این کشور را باز هم بدتر و تنش‌ها را افزایش داد، اما طرف‌های درگیر سوری در نشست آستانه حضور یافتند که این مسئله، نشانی از خواست طرفهای درگیر برای پایان بخشیدن به درگیریهاست.

وی در ادامه گفت: همچنین حضور مخالفان مسلح، مقامات دولت سوریه، کشورهای ضامن صلح و سازمان ملل و دیگر نمایندگان ذینفع در این مذاکرات نشان از اهمیت مذاکرات آستانه را دارد.

کوشکومبایف اضافه کرد: نماینده ویژه سازمان ملل که در دور اول این مذاکرات حضور داشت و در دور دوم و سوم شرکت نکرده بود، برای حضور در دور چهارم مذاکرات بین طرف های درگیر سوریه وارد آستانه شد که نشان از جایگاه این دور از مذاکرات داشت.

وی افزود: همچنین سطح نمایندگان واشنگتن در این مذاکرات افزایش یافته و علاوه بر سفیر، نماینده وزیر خارجه آمریکا نیز در این نشست حضور یافت.

کوشکومبایف در بخش دیگری از سخنان خود گفت: فکر می کنم نشست آستانه برای واشنگتن نیز بسیار مهم است، با این حال آنها بسیار محتاطانه در مورد این مذاکرات صحبت می‌کنند و امیدی به کسب نتایج واقعی در این نشست ندارند.

 معاون مرکز تحقیقات استراتژیک قزاقستان افزود: با این حال، حل بحران سوریه بیش تر به نتایج مذاکرات نمایندگان دمشق و مخالفان مسلح این کشور بستگی دارد.

وی با اشاره به برخی اظهارات در خصوص توافق احتمالی ترامپ و پوتین در خصوص سوریه نیز گفت: حل بحران سوریه چندان در گرو مصالحه قدرتها نیست.

کوشکومبایف اضافه کرد: بازیگران دیگری وجود دارند که به طور مستقیم هم مرز و درگیر مناقشات در سوریه هستند و نقش آنها بسیار بالاتر و مهم تر از بازیگران خارجی به مانند آمریکا در حل و فصل بحران سوریه می‌باشد.

این مقام قزاق در پایان افزود: افزود: البته این را هم باید گفت که سرنوشت بشار اسد در آستانه بررسی نمی‌شود بلکه مسائل مربوط به تقویت رژیم آتش بس، و دسترسی به کمک‌های بشردوستانه کانون مذاکرات طرف‌های درگیر در پایتخت قزاقستان است.

وی افزود: مسائل مربوط به آینده سیاسی سوریه در دیگر پلتفرم ها از جمله در نشست ژنو بررسی می شوند./۹۹۴/ب۱۰۱/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات