۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۴۹۸۳۸۵

هفتمین روز تجاوز نظامیان سعودی به شهر «العوامیه»

نظامیان سعودی در هفتمین روز تجاوز به شهر العوامیه به بهانه توسعه این شهر، شماری از منازل مسکونی این شهر را به آتش کشیدند.
عوامیه عربستان

به گزارش خبرگزاری رسا، تجاوز نظامیان آل سعود به شهر «العوامیه» و روستای تاریخی «المسورة» وارد هفتمین روز خود شد و از صبح امروز، در پی پرتاب بمب‌های آتش‌زای متعدد از سوی محاصره کنندگان، منازل زیادی آتش گرفتند.

بر اساس این گزارش، امروز چندین انفجار در این شهر روی داد و صدای این انفجارها تا روستاها و شهرهای مجاور نیز به گوش می‌رسید.

به نوشته پایگاه خبری «نبأ»، نیروهای وزارت کشور عربستان به سوی منازل مسکونی در محله‌های «الدیرة»، «شکرالله» و «العوینة» تیراندازی کردند و خسارات مالی فراوانی وارد کردند.

 در مقابل شورای وزارتی عربستان مسؤولیت حمله به العوامیه را از خود سلب کرد و در نشست هفتگی روز گذشته اعلام کرد که تیراندازی در العوامیه به سوی کارگران یک شرکت پیمانکاری در المسورة محکوم است و این اقدام از سوی طرف‌های تروریست صورت گرفته است.

در سایه این جنایات سربازان آل سعود، فعالان شبکه‌های اجتماعی در پستهای مختلف خواستار کمک فوری به ساکنان العوامیه و توقف جنایت در این شهر شده‌اند و سکوت جامعه بین‌الملل در قبال این جنایت آل سعود را محکوم می‌کنند.

مقامات سعودی یک هفته است که با محاصره العوامیه و در انزوا نگه داشتن این منطقه، مانع ارتباطات ساکنان این شهر با روستاها و شهرهای مجاور شده‌اند و معیشت ساکنان این منطقه را با دشوار همراه کرده‌اند. همچنین طرح جدیدی مبنی بر عدم نظافت شهری در استان قطیف را اجرایی می‌کند تا خود شهروندان به تمیز کردن و جمع آوری زباله و پسماندهای این استان بپردازند این در حالی است که این امر خطرات جانی را برای ساکنان این استان دارد.

نیروهای امنیتی عربستان سعودی تاکنون طی چند نوبت به روستای باستانی المسورة حمله کرده‌اند و منازل زیادی را تخریب کرده‌‌اند.

گفته می‎شود که مقامات عربستان سعودی به بهانه توسعه منطقه درصدد هستند تا خانه‎های روستای المسوره را تخریب کنند.

از سوی دیگر نیروهای واکنش سریع عربستان مدعی هستند این روستا باید برای مقابله با ناامنی و تروریسم به‌سرعت تخریب شود زیرا آن را الهام‌بخش مردم معترض می‌دانند.

سازمان مردم‌نهاد اروپایی-سعودی حقوق بشر نیز با انتقاد از حمله نیروهای عربستان به این روستا، این اقدام را غیرقانونی می‌داند.

این سازمان غیردولتی همچنین از رژیم ریاض خواسته است از هرگونه اقدام علیه اقلیت شیعه بپرهیزد و به آنها اجازه دهد خودشان برای ماندن در روستای المسوره یا ترک آن تصمیم بگیرند.

حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از جمعیت عربستان را شیعیان تشکیل می‌دهند که عمدتاً در استان الشرقیه ساکن هستند. این استان مهم‌ترین مرکز استخراج نفت در عربستان به شمار می‌آید.

معترضان عربستانی از فوریه ۲۰۱۱ با برگزاری اعتراضات خیابانی در استان الشرقیه عربستان، به‌ویژه در منطقه قطیف و شهر عوامیه، خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی، برخورداری از حق آزادی بیان و برگزاری اجتماع و همچنین پایان تبعیض گسترده هستند./۸۴۷/ب102/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات