۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۴
کد خبر: ۴۹۹۳۸۰
امام جمعه بندرعباس:

فرهنگ‌ سازی خمس سبب از بین رفتن فقر می‌ شود

نماینده ولی فقیه در هرمزگان با تأکید بر ضرورت فرهنگ سازی خمس در جامعه، گفت: اگر به خمس عمل شود فقیری در جامعه وجود نخواهد داشت.
آیت الله غلامعلی نعیم آبادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، آیت الله غلامعلی نعیم آبادی نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس جمعه شب پس از مراسم قرائت زیارت آل یاسین در حوزه علمیه خواهران بندرعباس با تاکید بر اینکه تبیین مسائل مربوط به خمس از تکالیف روحانیان است گفت: روحانیان باید در جهت رفع شبهات احتمالی در زمینه خمس تلاش کنند.

وی افزود: متاسفانه شبکه های وهابیت شب و روز بر علیه خمس در حال تبلیغ هستند ولی ما سعی خود را در  احیا این واجب الهی داریم و در تلاشیم تا این امر مهم را در خارج از ایران نیز ترویج دهیم.

امام جمعه بندرعباس با بیان اینکه تمام وجوه خمس باید به دفاتر مراجع تقلید پرداخت شود، گفت: بنیاد بین المللی خمس در جهت ترویج فرهنگ و آشنا کردن مردم با این واجب الهی فعالیت می کند بر همه ما واجب است فرهنگ‌ خمس را در جامعه احیا کنیم.

آیت الله نعیم آبادی ادامه داد: جایگاه خمس اگر از زکات بالاتر نباشد، پایین‌تر نیست، آگاهی مردم نسبت به این واژه کم است و دشمن از جهت‌های مختلف به آن حمله می‌کند. ما احساس کردیم یک خلأ وجود دارد و بنا بر این به این سمت حرکت کردیم.

وی گفت: خمس مربوط به اسلام بوده و وظیفه همگی است که این واجب الهی را ترویج کنند، این در حالی است که متاسفانه چهره بدی برای خمس ترسیم کرده ‌اند و جامعه نیز درباره آن اطلاع کافی ندارد.

نعیم‌آبادی گفت:‌ در بحث خمس سؤالات زیادی مطرح است؛ مثلا می‌ گویند در قرآن درباره خمس چیزی نداریم، در پاسخ به این سؤال می‌ گویم یک آیه در قرآن کریم مورد اتفاق جهان اسلام است، که درباره خمس است و تمام مذاهب اسلامی این آیه را قبول دارند، که مربوط به خمس است.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان بیان کرد: آیه 41 سوره انفال درباره خمس است، که مورد اتفاق نظر همگی است، در سوره مطففین، مدثر، فجر و سوره لیل نیز به خمس اشاره شده است.

وی ادامه داد: اگر به خمس عمل شود فقیری در جامعه وجود نخواهد داشت، ما می‌خواهیم با کمک همه مومنین فرهنگ خمس را توسعه دهیم، تا روزی جامعه ‌ای شکوفا را ببینیم، که فقیری در آن نباشد.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان گفت:‌ زمان امیرالمومنین، زکات به اندازه‌ای که مملکت را اداره کند به دست مولا نرسید. اسب جزو مواردی نیست که زکات بر آن واجب شود؛ اما ایشان برای اداره مملکت برای اسب نیز زکات در نظر گرفتند، تا امور مملکت انجام شود، عوارض شهراری و مالیات در هر صورتی از انسان اخذ می‌ شود؛ اما خمس آخر خط است.

آیت الله نعیم آبادی در ادامه گفت: برخی خمس را بد تعبیر کردهذ‌اند و گفته ‌اند خمس فقط متعلق به حوزه ‌های علمیه است، خمس مربوط به حوزه‌ها نیست؛ ولی بیشتر برای حوزه خرج می ‌شود.

وی بیان کرد: اسلام به عنوان اینکه می‌ خواهد جریان دینی قوی را تقویت کند، اولویت تقویت مسائل دینی را به حوزه های علمیه داده است، علما نظر واحدی درباره خرج کردن خمس ندارند، تاریخ مرجعیت نشان می ‌دهد، در مرجعیت شیعه به جز پاکی چیزی باقی نمانده است./202/851/ب1

ارسال نظرات