۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳
کد خبر: ۴۹۹۵۹۱
امام جمعه موقت اصفهان:

عقلی که آلوده به آفات است حقایق را درک نمی کند

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی گفت: تبعیت از هوای نفس طبق روایتی از امیرمؤمنان(ع) آفت عقل است و عقل انسان اگر به آفات آلوده شود حقایق را درک نمی کند.
حجت الاسلام والمسلمین میردامادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی میردامادی در سخنرانی شب گذشته که در مسجد الغفور خیابان سروش برگزار شد، گفت: حبّ به دنیا آفت کسب معرفت الله است.

وی در ادامه بررسی آفات معرفت الله، افزود: صرف این که انسان ادعای پیروی از اهل بیت(ع) را دارد و نماز می خواند و روزه می گیرد، او را بهشتی نخواهد کرد بلکه برای بهشتی شدن علاوه بر این که نیاز است سیر معنوی خود به سوی خداوند را بپیماییم باید مواظب باشیم در این راه به آفاتی که متوجه وجود انسان است، آلوده نشویم.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با مروری بر مبحث جلسات گذشته و با گوشزد کردن آفت بزرگ هوا پرستی، بیان کرد: بزرگ ترین آفات در سیر معنوی انسان به سوی الله این است که به جای تبعیت از دستورات و اوامر الهی تابع هوای نفس شویم؛ تبعیت از هوای نفس طبق روایتی از امیرمؤمنان(ع) آفت عقل است و عقل انسان اگر به آفات آلوده شود حقایق را درک نمی کند.

امام جمعه موقت اصفهان خاطرنشان کرد: ولید ان مغیره که یکی از سران مشرکان بود به همراه ابوجهل در حال به جا آوردن طواف بوده اند، البته نه این طوافی که در دین اسلام مرسوم است بلکه طوافی که کاملاً خرافی بوده است؛ ولید خطاب به ابوجهل می گوید نظر تو راجع به محمد بن عبدالله(ص) چیست، ابوجهل پاسخ می دهد چگونه بعد از این که 40 سال او را امین خواندیم، حالا نسبت کذاب به او بدهیم، ولید بن مغیره با عصبانیت می گوید اگر نظرت این چنین است چرا تابع او نمی شوی، ابوجهل پاسخ می دهد، می خواهی دختران قریش بگویند او از ترس شکست به محمد(ص) ایمان آورد.

استاد اخلاق حوزه علمیه بیان کرد: دومین عاملی که سبب سقوط انسان در راه سیر معنوی و کسب معرفت الله می شود، حبّ دنیا است؛ حبّ دنیا در زمینه های مختلف بروز و ظهور دارد، حبّ جاه و مقام، حبّ ثروت و حبّ امیال جنسی از چیزهایی است که انسان را به کارهایی وادار می کند که باورکردنی نیست.

وی با اشاره به آیه صد و هفتم و صد و هشتم سوره نحل که می فرماید «ذَلِکَ بِأَنَّهُمُ اسْتَحَبُّوا الْحَیَاةَ الدُّنْیَا عَلَى الآخِرَةِ وَ أَنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ أُولَئِکَ الَّذِینَ طَبَعَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَ سَمْعِهِمْ وَ أَبْصَارِهِمْ وَ أُولَئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ»، ابراز کرد: دل انسانی که مست رسیدن به دنیا است، موعظه پذیر نیست؛ چرا که غفلت وجود چنین انسانی را فرا گرفته است و اجازه درک حقیقت را ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی در پایان افزود: پذیرفتن اسارت دنیایی که نهایتش فریب است و لذت هایش زودگذر است، غلط محض است و انسانی که آلوده به دنیا است بهتر است هر چه زودتر بمیرد تا به گناهان بیشتری آلوده نشود./867/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات