ثمره تکیه بر نفس گمراهی انسان است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام سید صادق میرشفیعی ظهر امروز در شبستان امام خمینی(ره) با بیان اینکه روزهداری سبب مهار شهوتها میشود، گفت: روزه از ریا فاصله دارد و به اخلاص نزدیک است چرا که روزهداری در ظاهر شخص آشکار نیست مگر اینکه خود فرد از روزه بودن خود سخن به میان آورد.
وی با تقوا شدن را از اهداف روزهداری دانست، افزود: خداوند متعال روزه را واجب کرده تا انسان متقی شود، ویژگی و صفات افراد متقی در نهجالبلاغه بیان شده است به همین علت اگر میخواهیم بدانیم که آیا توانسته به خواسته خداوند متعال برسیم باید تقوای خود را ارزیابی کنیم.
وی با بیان اینکه صفات خوب کارخانه تولید خوبیها و صفات بد کارخانه بدیهاست، عنوان کرد: حسادت، کبر و حرس از صفات بد و از ریشههای کفر است که بسیاری از بدیها را نیز به دنبال دارد.
حجتالاسلام میرشفیعی با اشاره به اینکه انسان با داشتن صفات بد نباید به نفس خود اعتماد کند، مطرح کرد: خداوند متعال یک ماه روزهداری را واجب قرار داده است تا با شکلگیری صفات خوب، انسان متقی شود؛ خداوند متعال بدون هدف به دنبال سختی بندگان خود نبوده است.
وی افزود: انسان متقی که باطن خود را تغییر دهد و در دورههای مختلف زندگی خود به دنبال تقوا باشد در نزد خداوند متعال جایگاه والایی دارد به همین علت خداوند در تمام روزها او را روزهدار شمرده و برای خواب او هم پاداش درنظر میگیرد.
حجتالاسلام میرشفیعی با نشاط بودن و داشتن چهره خندان را یکی از ویژگیهای فرد با اخلاق دانست و اظهار کرد: اگر انسان متقی شود دیگر حسرت مادیات دنیایی را نداشته و دچار تکبر نمیشود.
استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه رفع تکبر و داشتن تواضع بسیاری از مشکلات جامعه را رفع میکند، تصریح کرد: بر اساس فرمایشات امام علی(ع) تواضع یکی از بهترین عبادتها و در نقطه مقابل، تکبر از بزرگترین گناهان است.
وی با بیان اینکه تقوا داشتن شرط پذیرفتن اعمال نیکوست، عنوان کرد: برخی افراد آیات قرآن را میخوانند اما به میزانی عمل آنها بد است که آیات قرآن کریم هم او را لعنت میکنند.
حجتالاسلام میرشفیعی یادآور شد: خداوند متعال در آیات مختلف قرآن کریم انسان را به تقوا دعوت میکند چرا که خداوند متعال نسبت به انسانهای با تقوا عنایت ویژه داشته و برای آنها برترین طبقات بهشت را درنظر میگیرد./968/پ۲۰۲/ی