۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۵
کد خبر: ۵۰۳۸۴۱
قائم‌مقام خبرگزاری صداوسیما:

ترویج فرهنگ ناب قرآنی راه مبارزه با جریان های انحرافی و داعش

عابدینی گفت: اگر تدبر در قرآن و مفاهیم قرآنی خوب منعکس شود، دیگر فردی حاضر نمی شود، طالبان، القاعده، داعش و یا جبهه النصره و حتی بهائیت و وهابیت را نماد اسلام تلقی کند.
عابدینی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، حسن عابدینی، قائم‌مقام خبرگزاری صداوسیما و تحلیلگر مسائل سیاسی در پاسخ به این سوال که قرآن محوری برای وحدت کشورهای اسلامی با یکدیگر است، این ظرفیت دینی در دیپلماسی خارجی کشور چه نقشی می تواند ایفا کند، اظهارداشت: ایران به عنوان یک کشور اسلامی، اساس سیاست خارجی اش، بر مبنای شریعت اسلامی است زیرا اسناد بالادستی ما یعنی قانون اساسی، مبتنی برشریعت اسلامی، قرآن و سیره اهل بیت(ع) است.

وی با بیان اینکه امروز مهمترین مشکل جامعه جهانی، اختلافات و تفرقه هایی است که سبب از همگسیختگی ملت ها از یکدیگر شده است، تصریح کرد: اولا در کشورهای غرب آسیا که همه مسلمان هستند، قرآن یک منادی وحدت و نقطه عطف و عظیمت برای همه کشوهای اسلامی است بنابراین برای کشورما هم نکته ای مهمتر از این نیست که بتواند با کشورهای همسایه و منطقه خود ارتباط داشته باشد.

عابدینی با بیان اینکه دما در حوزه فرامنطقه ای نیز قرآن می تواند راه روشنی را برای تقویت همکاری ها فراهم کند، افزود: اگر این کشورها مسلمان باشند، قرآن مبدا وحدت است و اگر غیرمسلمان باشند باتوجه به اینکه قرآن ظرفیتی عظیم برای برقراری ارتباط با سایر اسنان ها دارد، می توان تاثیرگذار باشد.

قائم‌مقام خبرگزاری صداوسیما ادامه داد: قرآن در هر زمینه ای می تواند حوزه گسترش رابط و دیپلماسی عمومی را تبیین کند.

وی با بیان اینکه قرآن یک دستورالعمل جامع برای تمام حوزه های رسانه ای است، افزود: در قرآن مطرح شده است که چه افرادی می توانند خبرنگاران خوبی باشند و یا چه خبرهایی می تواند منتشر شود و یا از کدامین منبع و در چه زمان هایی می توان خبر نقل کرد و براساس پژوهش های صورت نیز می توان گفت قرآن در حوزه رسانه که یکی از اعضای دیپلماسی عمومی است، به صراحت در خصوص شیوه های برقراری ارتباط سخن گفته است.

عابدینی اضافه کرد: در قرآن داریم اگر خبری را انسان فاسدی مطرح کرد، آن را دنبال نکنید یا اگر خبری منتشر شد، حتما در آن تدبر کنید و یا حتی فردی که بنا دارد، خبر بیان کند باید دارای چه ویژگی هایی باشد و یا خبری که موجب دلهره می شود، نباید نقل شود.

قائم‌مقام خبرگزاری صداوسیما در پاسخ به این سوال که در دنیای اسلامی با پدیده ای به نام داعش مواجه هستیم که با برداشت نادرست از قرآن، در حال بدنام کردن مسلمانان هستند، ترویج فرهنگ ناب قرآنی از سوی ایران اسلامی به دیگر کشورها، چه میزان موجب احیای هویت اصلی اسلام می شود، گفت: متاسفانه فرقه های انحرافی طی صدسال گذشته دامن جهان اسلام را گرفته است که یکی از آنها وهابیت در حوزه اهل سنت و دیگری بهائیت در تشیع است که هر دو ساخته قدرت های بزرگ بصورت مشخص انگلیس است.

وی با بیان اینکه تلاش قدرت های بزرک برای ایجاد این فرق، دور کردن مردم از قرآن و تدبر در آن است، تصریح کرد: دوری مردم از قرآن، آنها را به اهداف خود نزدیک تر می کند.

عابدینی ادامه داد: روزی طالبان به عنوان اسلام تلقی می شد یا القاعده بعدها نماد بود و هم اکنون داعش یا در آفریقا بوکوحرام نماد اسلام شده است، ناشی از برداشت های غلط از دین و اسلام است زیرا اسلام و قرآن در دهه دوم قرن 21 می توانند، پیشران حرکت جوامع باشند و مشکلات و نیازهای دنیا را برطرف کنند.

قائم‌مقام خبرگزاری صداوسیما خاطرنشان کرد: اگر تدبر در قرآن و مفاهیم قرآنی خوب منعکس شود، دیگر فردی حاضر نمی شود، طالبان، القاعده، داعش و یا جبهه النصره و حتی بهائیت و وهابیت را نماد اسلام تلقی کند و امروز محور مقاومت شکل گرفته در دنیا مبتنی بر جهاد و شهادت است بنابراین اگر این مسیر را خوب برای افکار داخلی، منطقه ای و بین المللی ترسیم کنیم، بسیاری از مشکلات مسلمانان قابل حل خواهد بود./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات