۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۵۰۴۲۵۷
استاد درس خارج حوزه علمیه قم:

مسؤولان با تأسی به امام حسن مشکلات مردم را برطرف کنند

حجت الاسلام فاطمی با بیان اینکه اهل بیت(ع) به گونه ای کرامت داشتند که هیچگاه شخصی از پیشگاهشان ناامید نمی شد، گفت: مسؤولان با تأسی به امام حسن(ع) مشکلات مردم را برطرف کنند.
حجت الاسلام والمسلمین سید احمد فاطمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید احمد فاطمی در جلسه تفسیر قرآن کریم که ظهر امروز در مسجد نو واقع در میدان آستانه قم برگزار شد، با اشاره به حدیث امام حسن «‌اِعْمَلْ لِدُنْيَاكَ كَأَنَّكَ تَعِيشُ أَبَداً وَ اعْمَلْ لاِخِرَتِكَ كَأَنَّكَ تَمُوتُ غَداً؛ برای دنيای خـودت چنان عمل كن که گویا در دنيا تا ابد زندگی می‌کنی؛ و برای آخـرت خـودت چنان عمل كن که گویا همین فردا می‌میری» گفت: شیعه بودن به این نیست که تنها یک اعتقاد زبانی به اهل بیت(ع) داشته باشیم، بلکه این است که زبانی، قلبی و عملی به همه مبانی شان پایبند باشیم.

سه صفت ضروری برای یک شیعه

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: بر اساس نص روایات معصومین(ع)، ضروری است، شیعه سه صفت داشته باشد که عبارت است از اینکه دروغ نگوید، اهل فریب دادن دیگران نباشد و باطنش از ظاهرش زیباتر باشد.

وی با بیان اینکه یکی از صفات امام حسن مجتبی(ع)، «کریم» است، عنوان کرد: اهل بیت(ع) به گونه ای کرامت داشتند که هیچگاه شخصی از پیشگاهشان ناامید نمی شد؛ بر این اساس مسؤولان جامعه ما نیز باید درس کرامت را از ایشان بیاموزند و از کنار فقر و مشکلات مردم به راحتی نگذرند.

حجت الاسلام فاطمی با اشاره به «حلم و بردباری» امام حسن مجتبی(ع) بیان کرد: در احوالات امام حسن(ع) آمده که روزى مردى از شام که تحت تاثیر تبلیغات بنى امیه قرار گرفته بود، در کوچه هاى مدینه به حضرت رسید و بدون تأمل، شروع به دشنام دادن و ناسزا گفتن به حضرت(ع) کرد.

وی افزود: امام حسن مجتبی(ع) سکوت کرده، تا خوب عقده هایش خالى شد، سپس فرمودند «من فکر مى کنم تو در این شهر غریب باشى و امر بر تو مشتبه شده؛ اگر منزل ندارى، منزل ما متعلق به تو است، اگر بدهکارى من قبول مى کنم که بدهى تو را بدهم، اگر گرسنه اى تو را سیر مى کنم»؛ چنان حضرت(ع) با او برخورد کردند که اصلا در فکرش خطور نمى کرد. آنچنان مجذوب شد که گفت «یابن رسول الله اگر قبل از این ملاقات به من مى گفتند، بدترین افراد زیر این آسمان کیست؟ تو را و پدرت را معرفى مى کردم؛ ولى الان به عنوان نیک ترین افراد معرفى مى کنم»، او چنان شیفته اخلاق امام حسن مجتبی(ع) شد که تا در مدینه بود، در منزل ایشان و سر سفره آن حضرت(ع) بود.

عمل، راه سعادت اخروی

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه عمل، راه سعادت اخروی و رنگ و بوی اهل بیت(ع) گرفتن است، ابراز داشت: با توجه به روایات در می یابیم که دهه اول ماه رمضان، دهه برکت، دهه دوم، دهه رحمت و دهه سوم، دهه مغفرت الهی است؛ بنابراین مؤمن باید در دو دهه اول به اعمال خود رسیدگی کند و درصدد جبران آن برآید تا در دهه سوم مورد عنایت پروردگار قرار گیرد.

مردم بخاطر دیگران دین خود را نفروشند

وی با اشاره به اینکه گاهی یک تهمت یا بهتان سبب می شود تا 40 شبانه روز، عبادات انسان مورد قبول خداوند واقع نشود، گفت: بعد از انتخابات شاهد بودیم در کشور سیلاب بهتان راه افتاد و افراد بسیار حرف های بی سند و مدرک به زبان می آوردند؛ باید به آنها گفت که قرار است یک نفر دیگر به ریاست برسد، شما چرا حماقت کرده و دین فروشی می کنید؟

حجت الاسلام فاطمی خاطرنشان کرد: انسان نباید به شنیده ها اکتفا کند و بر اساس آنها تصمیم گیری کند، بلکه باید بداند که میان شنیدن تا دیدن بسیار فاصله است و تا یقین به چیزی پیدا نکند، نباید از آن سخنی به میان آورد.

منافق صفتی در کشور زیاد شده است

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه «منافق صفتی» در کشور ما به یک معضل تبدیل شده است، اظهار داشت: به بازارها که داخل می شویم می بینیم یک فروشنده جنس نامرغوب را با جنس مرغوب مخلوط کرده و به قیمت مرغوب می فروشد؛ این افراد باید بدانند که این امر سبب می شود تا دیگر در زمره مسلمانان نباشند، چراکه یک مسلمان هیچگاه دین خود را با دنیا معامله نخواهد کرد.

وی در پایان با اشاره به اینکه در کشور ما به بسیار کم به نماز اول وقت توجه می شود، ابراز داشت: در کشورهای عربی که برخی مناطق آن وهابی نشین است، هنگام نماز همه مغازه ها تعطیل می شود و همه در مسجد حاضر می شوند، اما جای بسی تأسف است که در ایران اینگونه نیست؛ امام رضا(ع) می فرمایند «به خدا قسم هرکس نماز اول وقت را بخاطر امری تعطیل کند، خداوند برکت را از آن کار بر می دارد؛ بنابراین باید بیشتر به نماز اول وقت توجه داشته باشیم تا مورد عنایات ویژه خداوند قرار بگیریم./841/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات