۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۱
کد خبر: ۵۰۷۶۱۳
رییس ستاد اقامه نماز:

حرف های مبلغان باید مستند به آیات و روایات باشد

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در جلسه پایانی مهارت های تبلیغی در قرآن با انتقاد از شیوه تبلیغی برخی از مبلغان، گفت: حرف های مبلغان باید مستند به آیات و روایات باشد.
قرائتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آخرین جلسه از سلسله جلسات مهارت های تبلیغی در قرآن کریم، با حضور حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، به همت معاونت تبلیغ حوزه علمیه خراسان، عصر امروز در مدرسه علمیه نواب برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با تأکید بر اهمیت خدمت به والدین گفت: درباره خدمت به والدین در قرآن نکاتی بسیاری ذکر شده است که از جمله مهمترین آن ها آیه ۲۳ سوره اسراء است و خداوند در این آیه می فرماید: «وَقَضَی رَبُّکَ أَلَّا تَعْبُدُواْ إِلَّآ إِیَّاهُ وَبِالْولِدَیْن إِحْسَناً إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِندَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُمَآ أَوْ کِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لَّهُمَآ أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا کَرِیماً» این آیه دارای نکاتی زیادی در باب اهمیت احترام به والدین است که ما در این فرصت به چند نکته آن اشاره می کنیم، نکته اول این است که احترام به والدین، در کنار اطاعت از خداوند مطرح  شده است، نکته دیگر این است که برای امر به این نیکی از فعل «قضی» استفاده شده است و این نشان دهنده این است که فرمانِ نیکی به والدین مانند فرمانِ توحید، قطعی ونسخ نشدنی است، از سوی دیگر احسان به والدین در کنار توحید آمده است تا نشان دهد این کار، هم واجب عقلی و وظیفه ی انسانی است، هم واجب شرعی.

وی ادامه داد: مسأله دیگر که از این آیه مستفاد می شود این است که نسل نو باید در سایه ایمان، با نسل گذشته، پیوند محکم داشته باشد، همچنین از اطلاق والدین این فهمیده می شود که در احسان به والدین، مسلمان و یا مؤمن بودن آنها شرط نیست بلکه در هر صورت باید به ایشان احترام گذاشت و باز از مسأله اطلاق فهمیده می شود که در احسان به پدر و مادر، فرقی میان آن دو نیست.

مفسر قرآن کریم در ادامه افزود: مسأله دیگر که باید به آن توجه کنیم این است که نیکی به پدر و مادر را بی واسطه وبه دست خود باید انجام دهیم و اینکه والدین به انفاق ما محتاج نیستند بلکه به احسان ما نیاز دارند و احسان، بالاتر از انفاق است و شامل محبّت، ادب، آموزش، مشورت، اطاعت، تشکّر، مراقبت و امثال اینها می شود، همچنین احسان به والدین، حدّ و مرز ندارد و مثل  فقیر، که تا سیر شود، وجهاد که تا رفع فتنه باشد و روزه که تا افطار باشد، نیست، نکته دیگر اینکه  سفارش قرآن به احسان، متوجّه فرزندان است، نه والدین، زیرا والدین نیازی به سفارش ندارند و به طور طبیعی به فرزندان خود احسان می کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: خدا در این آیه از کلمه «والدین» استفاده کرده است و از کلماتی همچون «ابوین» استفاده نکرده است زیرا کلمه «اب» شامل استاد، پدرخانم، رهبر دینی و موارد دیگر نیز می شود و خداوند به این وسیله تأکید خود را بر معنا و مفهوم پدر و مادر می رساند، مسأله دیگر این است خداوند به والدین قیودی مانند «حی»  و یا «میت» اضافه نکرده است و این یعنی در احسان به والدین مرده و یا زنده بودن ایشان تفاوتی ندارد، مسأله دیگر این است که خدا درباره برخورد با مردم می گوید «ان الله یأمر بالعدل و الاحسان» ولی در باب بر خورد با والدین فقط از احسان استفاده می شود، همچنین در ابتدای آیه می فرماید «قضی ربک» یعنی این دستور خداوند چنبه تربیتی دارد.

رییس ستاد اقامه نماز در پایان خاطرنشان کرد: این یعنی ساده ترین آیه قرآن  از منظر بسیاری از ما به این مقدار مفاهیم کاربردی و عمیقی را در خود گنجانده است، منبرها را از شعر و خواب نجات دهید، منبر ها باید مالامال از قرآن باشد، حرف هایتان باید مستند به آیات و روایات باشد، سعی کنید از تابستان و ایام تعطیلات و از فرصت ها استفاده کنید و هر مطالعه ای که می خواهید انجام دهید برای آن دلیلی داشته باشید./202/863/ب1

ارسال نظرات