احکام برگزاری حج عمره و تمتع بر اساس آیات قرآن کریم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حضرت آیت الله جعفر سبحانی ظهر امروز در ادامه سلسله جلسات تفسیر آیات شریفه مرتبط با احکام شرعی در قرآن کریم که تحت عنوان کلی «محاضرات فی فقه القرآن الکریم» هر روز در محل مدرسه علمیه عالی نواب برگزار می شود، به بیان نکات تفسیری آیه 196 سوره مبارکه بقره پرداخت.
این مرجع تقلید با اشاره به عبارت شریف قرآنی «وَ أَتِمُّوا الْحَجَّ وَ الْعُمْرَةَ لِلَّهِ فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ» نسبت به برداشت های نادرست از آن پاسخ گفت و اظهار کرد: در تمام آیات قرآن «اتمام» به معنای «کامل کردن» است اما عمر بن خطاب معتقد بود که حج باید از عمره جدا باشد و این آیه شریفه را با همین نگاه تفسیر می کرد یعنی «اتمام» را به معنای «فرق» می دانست.
وی افزود: قرآن در تبیین حکم حج حجاجی که قبل از رسیدن به مکه مسدود و یا محصور شوند، می فرماید اگر راه آن ها بسته شود، باید در همان مکان گوسفندان را ذبح کنند و موهای سر خود را بتراشند و برگردند؛ همانطور که پیامبر اکرم(ص) در همان عمره اول که دشمنان در حدیبیه جلو ایشان را گرفتند، مأمور به ذبح گوسفندان شدند اما اگر حاجی مریض شود، مبلغی به دوستان خود می دهد تا برای او در مکه قربانی کنند و سپس موهای سر خود را می تراشد.
حضرت آیت الله سبحانی خاطرنشان کرد: قرآن می فرماید «فَمَنْ کانَ مِنْکُمْ مَريضاً أَوْ بِهِ أَذيً مِنْ رَأْسِهِ فَفِدْيَةٌ مِنْ صِيامٍ أَوْ صَدَقَةٍ أَوْ نُسُکٍ» یعنی حاجی می تواند موی خود را پیش از موعد قربانی کردن گوسفندان بتراشد اما باید کفاره بدهد به این صورت که 10 یا 16 روز روزه بگیرد و یا در راه خدا صدقه بدهد و یا قربانی کند.
این مرجع تقلید در پایان با اشاره به غفلت برخی مؤمنان از احکام مهم مطرح شده در قرآن کریم، خاطرنشان کرد: انسان چند بار سوره مبارکه بقره را می خواند اما از نکات مطرح شده در این سوره غافل است./820/پ۲۰۲/ب۱