۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۰
کد خبر: ۵۱۵۶۸۱
رییس پژوهشکده اسلام تمدنی:

علوم انسانی مهمترین عنصر در تحقق تمدن است

واسعی، علوم انسانی را مهمترین عنصر در تحقق تمدن دانست و گفت: پژوهش زمانی گره گشا و نیازمحور می شود که میان علما و دانشمندان گفت‌وگو و تعامل باشد؛ در تاریخ تمدن اسلامی وقتی امکان مناظره و فضای باز تعامل اندیشه باشد شاهد پیشرفت تمدنی خواهیم بود.
تحول علوم انسانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمد واسعی، رییس پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، ظهر امروز در آیین رونمایی از آثار این پژوهشکده گفت: دغدغه تمدن سازی امروزه هم به لحاظ نگاه به انسان و اهداف هستی و هم به لحاظ وجه سیاسی مقوله تمدن اهمیت دوچندانی دارد.

وی با اشاره به اینکه تمدن امری تدریجی و بشری است که با آیین نامه و اوامر و فرامین حاصل نمی شود، اظهار کرد: تحقق تمدن نیازمند شرایط و بسترهایی است که از مهمترین آن ها باید به علم و به ویژه علوم انسانی اشاره کرد.

واسعی تصریح کرد: از سوی دیگر، علم در اثر پژوهش حاصل می شود و پژوهش نیازمند فضا و امکانات مناسب و در خور پژوهشگر و نیز حمایت لازم برای ارائه تفکر جدید است.

رییس پژوهشکده اسلام تمدنی خاطرنشان کرد: پژوهش زمانی گره گشا و نیازمحور می شود که میان علما و دانشمندان گفتگو و تعامل باشد؛ در تاریخ تمدن اسلامی وقتی امکان مناظره و فضای باز تعامل اندیشه باشد شاهد پیشرفت تمدنی خواهیم بود.

وی یادآور شد: پژوهشکده اسلام تمدنی پیش از این ذیل معاونت پژوهش دفتر تبلیغات خراسان رضوی با دغدغه های بسیار جدی از جمله تبیین اسلام به عنوان یک دین تمدن ساز در قالب چهار گروه پژوهشی قرآن و مطالعات اجتماعی، فقه کار بردی و تمدن و هنر اسلامی وارد عرصه پژوهش شده و تجربه های جدیدی را فراروی محققان قرار داد که دستاوردهای بی نظیری داشته است./930/پ202/ب1

ارسال نظرات