۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۲
کد خبر: ۵۱۵۹۲۷

پایان نامه «تبیین عقد مرکب از دیدگاه مذاهب خمسه» دفاع شد

دفاع پایان نامه سطح ۳ با موضوع«تبیین عقد مرکب از دیدگاه مذاهب خمسه» در اتاق جلسات مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان برگزار شد.
دفاع پایان نامه سطح ۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، دفاع پایان نامه سطح ۳ با موضوع«تبیین عقد مرکب از دیدگاه مذاهب خمسه» ظهر امروز در اتاق جلسات مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان برگزار شد.

در ابتدا حجت الاسلام ابراهیم محمود زاده، تدوینگر این پایان نامه با بیان این که این موضوع اهمیت و کاربرد وسیعی در جوامع بین الملل دارد، تصریح کرد: بسیاری از مبادلات بین کشورها و امور جدید فقهی در دروس خارج کمتر پرداخته شده و در خصوص ماهیت این عقد و نظر فقها درباره آن منابع کمتری در دسترس بود که در این پایان نامه تا حدی مورد تاکید قرار گرفت.

حجت الاسلام محمود زاده با بیان این این پایان نامه به صورت تخصصی به ماهیت و مصادیق عقد مرکب از دیدگاه مذاهب خمسه پرداخته و احکام و آثار آن را در بین اهل سنت و شیعه گزارش کرده، خاطر نشان کرد: بررسی اینگونه موارد نیازمند تامل فقهی است و این پایان نامه به قاعده انحلال نیز که مشترک میان تشیع و تسنن می باشد به صورت تفصیلی پرداخته است.

در ادامه حجت الاسلام غلامرضا یزدانی، استاد داور و ارزیاب این پایان نامه با بیان این که تدوینگر تصور درستی از موضوع نداشته که بخواهد احکام و آثار آن را به درستی بحث کند، بیان کرد: متاسفانه اجزای اصلی این پایان نامه نقص دارد.

حجت الاسلام یزدانی فقدان چکیده صحیح و مقدمه را از جمله نقص های این پایان نامه دانست و به ضرورت طرح سوالات، وضعیت، ساختار و پیشینه تحقیق در متن پایان نامه برای سندیت آن و ارتقای جایگاه علمی اشاره کرد.

استاد داور و ارزیاب این پایان نامه با بیان این که در پایان نامه احکام عقد مرکب اشاره نشده و نیمی از آنچه برای تحلیل و موشکافی لازم به نظر می رسیده لحاظ نشده است، ابراز کرد: تعداد صفحات پایین تر از حد استاندارد پایان نامه به سبب فونت درشت و فاصله زیاد پاراگراف ها همراه با متن عربی زیاد به کار رفته شده از جمله اشکالات این پایان نامه است.

وی با بیان این که تقسیم بندی نظریات و مصادیق آن پشتوانه منطقی و دقیقی ندارد، یادآور شد: در پایان نامه ارجاعات باید مستند تر می بود و به جای ارجاع به کتب بیشتر ارجاعات و استناد به مقالات علمی صورت گرفته لازم بود و باید تلاش کنید تا آنچه از اصول و مبانی یک پایان نامه علمی به شمار می رود در متن آن لحاظ شود.

حجت الاسلام دلبری، استاد مشاور این پایان نامه با بیان این که استناد به مقالات باید حتما همراه با ذکر آن منبع باشد، گفت: استفاده از منابع و ارجاع به مقالات دیگر در علوم انسانی برای دستیابی به هدف برتر یعنی هموار کردن مسیر علمی اشکالی ندارد اما این تحول برتر علمی اگر با ذکر عین جملات دیگران بدون استناد به آنان باشد ممکن نیست.

حجت الاسلام حق پناه، استاد راهنمای این پایان نامه نیز تبیین ماهیت عقد مرکب در این پایان نامه و جدید بودن موضوع که تا کنون مورد غفلت سایر تدوینگران قرار گرفته را از جمله خصوصیات آن برشمرد و با انتقاد نسبت به عدم استناد از مقالات معتبر، از حجت الاسلام محمود زاده خواست تا بار دیگر اشکالات آن را اصلاح کند.

شایان ذکر است؛ حجج الاسلام و المسلمین حق پناه، دلبری و یزدانی به عنوان اساتید راهنما، مشاور و داور این پایان نامه به بیان نقطه نظرات خود در خصوص این پایان نامه پرداختند و در پایان پس از مشورت اساتید راهنما، مشاور و داور آن را نیازمند اصلاحات دانسته و حجت الاسلام محمود زاده موظف به رفع اشکالات آن در طی سه ماه شد./۸۶۴/پ202/ب1

ارسال نظرات