۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۵۱۶۵۹۳

بررسی ابعاد مختلف پیوست‌ نگاری فرهنگی در حوزه محیط زیست

یازدهمین جلسه مشترک پیوست نگاری فرهنگی ویژه نمایندگان وزارت خانه‌ها و پژوهشگاه‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.
پیوست‌نگاری فرهنگی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، یازدهمین جلسه مشترک پیوست نگاری فرهنگی ویژه نمایندگان وزارت خانه‌ها و پژوهشگاه‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دکتر حسن بنیانیان گفت: هدف از برگزاری جلسات کمیسیون در دستگاه‌های اجرایی گسترش گفتمان سازی در رابطه با ضرورت پیوست نگاری فرهنگی برای همه تصمیمات مهم مدیریتی به ویژه طرح های بزرگ اجرایی است.

سپس دکتر کلانتری مدیر کل دفتر آموزش این سازمان گفت: نابودی محیط زیست در سه امر جهل، فقر و بیکاری ریشه دارد و باید گفت در کنار تقویت قوانین همراه با فرهنگ سازی مستمر در بین نخبگان و توده مردم، اهمیت و حساسیت حفظ محیط زیست را تقویت نمود.

وی افزود: تقریبا سالی یک میلیون نفر به جمعیت کشور افزوده می شود و این در شرایطی است که کاهش سرانه آب تجدید شونده در کشور را داریم؛ جمعیت کشور در سال 1300 ده میلیون نفر بود و اکنون هشت برابر شده است و آن زمان سالیانه 7 تا 8 هزار مترمکعب آب تجدید شونده داشتیم و امروز 1200 متر مکعب و این به معنای بحران در مسئله آب است.

کلانتری ادامه داد: با افزایش شهرهای کشور به 1900 شهر، پسماندهای عادی نیز از50 هزار تن به 70 هزار تن رسیده است و سرانه جنگل های طبیعی کشور از 2/0هکتار به 014/0 هکتار کاهش داشته است در حال که سالانه 10 درصد رشد مصرف انرژی را داریم.

وی با تاکید بر این مسئله که قوانین بالادستی قوی هستندتصریح کرد: باید فرهنگ سازی کنیم و آموزش بدهیم و سبک زندگی ها تغییر کند واگر آموزش ها منجر به تغییر نگرش ها و باورها نشود مفید به حال محیط زیست نخواهد بود باید آموزش ها راگسترش دهیم تا افراد نسبت به محیط زیست احساس تکلیف کنند.

مدیرکل دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در آموزش همگانی اقدامات خوبی با وزارت آموزش و پرورش داشتیم و بسته‌های آموزشی از دبستان تا دانشگاه را تهیه کردیم و شورای عالی آموزش و پرورش کتابی تحت عنوان "انسان و محیط زیست" مصوب کرد که از مهر 96 در پایه یازدهم دو ساعت در هفته تدریس می شود و در دانشگاه هم دو واحد اختیاری در تمام رشته‌های غیر محیط زیستی اضافه شده است

در ادامه جلسه مهندس دانش معاون دفتر ارزیابی محیط زیستی مشارکت اجتماعی و نظر خواهی مردمی را از ارکان مهم ارزیابی مسائل زیست محیطی دانست و افزود: سازمان سه سال قانون ارزیابی زیست محیطی را به مجلس تقدیم کرد و آنچه که طلب می کند بحث مشارکت اجتماعی و ارزیابی است .

سپس مهندس زندی معاون تغییر اقلیم و آب و هوا به مسئله الودگی های مختلف زیست محیطی پرداخت و گفت:   8  کلان شهر ما درگیر مسئله آلودگی و 23 استان درگیر پدیده گرد و غبار هستند و این روند به دلیل توسعه ناپایدار و توزیع ناموزون جمعیت بدون توجه به ظرفیت زیست محیطی در حال افزایش است.

وی افزود: 70 درصد آلودگی‌ها به علت خودروها است که برای شهر تهران بر اساس تحقیقات دانشگاه شریف این رقم به 82 درصد می رسد.

زندی با بیان اینکه در تهران بیش از 100 روز در سال شرایط ناسالم داریم، ادامه داد: دهه هفتاد 800 هزار خوردو و اکنون سه و نیم میلیون داریم که تا سال پیش در معاینه فنی خودرو تقلب صورت می گرفت.

وی افزود:  نیروگاه‌های 2000 مگابایتی 10 میلیون متر مکعب سوخت مصرف می کنند و امروز تقریبا تمامی نیروگاه‌های اطراف کلان شهرها از گاز مصرف می کنند و چند سال پیش بنزین مصرف کشور 8 درصد بنزن داشت و استاندارد آن یک درصد بود که استاندارد بنزین را از یورو 2 به یورو 4 رساندیم و از فرودین 95 تولید موتورسیکلت کاربراتوری متوقف و فقط موتور انژکتوری تولید می شود در کنار همه این الزامات قانونی آموزش هم نقش مهمی را ایفا می کند.

 در انتهای جلسه فدایی مدیر روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نسبت به رفتارهای محیط زیستی از دنیا عقب هستیم و آسیب‌ها و تخریب‌های زیست محیطی دولتی به مراتب از آسیب‌های مردمی بیشتر است.

وی افزود: تخریب‌های محیط زیستی در طول زمان رخ می دهد و احیای آن‌ها نیز زمان بر است و باید  برای آن آگاه سازی کنیم تا مردم از مشکلات خبر داشته باشند تا منجر به تغییر رفتار در آن ها شود.

در پایان جلسه دکتر بنیانیان نیز گفت: همانطور که در گزارش‌ها هم اشاره شد روند تغییرات مخرب در محیط زیست بسیار هشدار دهنده است و ما باید توجه کنیم، تنها بخش کوچکی از رفتارهای غلط را می توان با کمک از مجازات و جریمه مهار کرد و این حجم از تخریب، باید با مشارکت مردم همراه با یک فرایند فرهنگ سازی اصلاح شود و اگر پیوست فرهنگی در همه تصمیمات مهم نهادینه شود یکی از آثار جانبی بسیار مفید آن، اصلاح رفتارهای دستگاه های اجرایی در حوزه مسائل زیست محیطی خواهد بود./۹۹۸/د۱۰۲/س

ارسال نظرات