۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴
کد خبر: ۵۱۷۷۹۷
نماینده ولی فقیه در دانشگاه های هرمزگان:

جرأت شکستن سیطره علوم انسانی غرب در درون جامعه علمی کشور وجود ندارد

نماینده ولی فقیه در دانشگاه های هرمزگان از فقدان جرأت شکستن سیطره علوم انسانی غرب به عنوان مانع مهم در تحول علوم انسانی نام برد و گفت: شکستن این سیطره، جرأت می خواهد، این جرأت در درون جامعه علمی همچون حوزه و مهمتر از آن دانشگاه وجود ندارد.
حجت الاسلام تقوی

حجت الاسلام سیدعباس تقوی، نماینده ولی فقیه در دانشگاه های هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، با تاکید بر اینکه اصلی ترین مسبب هر نوع سعادت در رشد و پویایی در زندگی بشری تابع علوم انسانی آنهاست، گفت: علوم انسانی هدف را تعیین و مسیر را تعریف می کند اما علوم غیر انسانی و فنی یا علوم تجربی ابزار و امکانات پیشرفت را فراهم می کند.

وی افزود: در علوم انسانی، چرایی رفتن و روش و هدف مشخص می شود و به همین دلیل حایز اهمیت است و نقش اساسی در طراحی نقشه زندگی بشر دارد.

نماینده ولی فقیه در دانشگاه های هرمزگان تصریح کرد: با این نگاه که بازیگر اصلی زندگی بشر، علوم انسانی است نوع برداشت و شناخت از زندگی در این جهان در تعریف از علوم انسانی دخالت دارد.

حجت الاسلام تقوی ادامه داد: اگر ما به زندگی خود نگاه مادی داشته باشیم علوم انسانی نیز همان نقش را بازی می کند اما اگر نگاه به انسان یک نگاه قدسی و آسمانی باشد علوم انسانی که در این مسیر نقش آفرینی می کند از جنس دیگری است.

غرب برای تسلط بر جامعه اسلامی از علوم انسانی موثر در استثمار استفاده می کند

وی همچنین گفت: در علوم انسانی یک من قدسی و یک من شیطانی وجود دارد که من قدسی همان انسان است، این انسان گاهی از جنس ابرار و گاهی دیگر از جنس اشرار است، یا شر است یا خیر، بنابراین استکبار جهانی این معنا را خوب فهمیده که برای به سلطه کشاندن جوامع بشری نیازی به فنی و تکنولوژی نیست زیرا انچه انسان را به زیر سلطه می برد پیامی است که از طریق ابزارهایی نظیر تلویزیونف روزنامه، تلفن به انسان می رساند.

نماینده ولی فقیه در دانشگاه های هرمزگان ادامه داد: البته این ابرازهایی که در فوق ذکر شد به هیج وجه به عنوان ابزار جرم شناخته نمی شود چون این ابزار به خودی خود در سعادت و شقاوت انسان نقشی ندارند بلکه فیلم و پیام هایی که از طریق تلویزیون به ما می رسد، این فیلم ها توسط افرادی که در بستر علوم انسانی زندگی می کنند ساخته و تهیه می شود.

حجت الاسلام تقوی گفت: غرب برای به سلطه کشاندن جامعه اسلامی از علوم انسانی موثر در استثمار افراد جامعه استفاده می کند، با این نگاه علوم انسانی رایج در جامعه اسلامی و جوامع علمی بشر از جنس شر بوده نه خیر، به تعبیری دیگر، این علوم انسانی از جنس ابراز نیبست بلکه از جنس اشرار و از طایفه شرآفرینان و مستکبران است و درصددند تا انسان را به سطله بکشانند.

نوع نگارش محققان، اندیشمندان و دانشمندان به علوم انسانی 

وی با اشاره به مهمترین موانع تحقق علوم انسانی ابراز داشت: نوع نگارش محققان، اندیشمندان و دانشمندان به علوم انسانی یکی از موانع مهم در تحول این علوم است، اگر نگاه آنان به انسان نگاه توحیدی باشد قطعا در تحول علوم انسانی تلاش خواهند کرد در صورتی که نگاه شان به انسان نگاهی مادی و غرب زده و مادی باشند امکان ورود به دایره تحول در علوم انسانی میسر نیست چون اعتقادی یه تحول ندارند و به ضدتحول معتقدند.

نماینده ولی فقیه در دانشگاه های هرمزگان در پایان تصریح کرد: مقاومت برخی روشن فکرنماها در راستای عدم تحول علوم انسانی ریشه در این نکته مهم دارد که به غرب و مکتب آمریکایی معتقدند، این مکتب تداعی کننده انسان شهوت پرست و دنیاپرست است و برای انسان غرب زده، علوم انسانی غیرتوحیدی مدنظر است.

نداشتن شناخت لازم از انسان توحیدی

حجت الاسلام تقوی، نداشتن شناخت لازم از انسان توحیدی و عدم باور به وی، افتادن در دامن غرب و پذیرش سلطه بی چون و چرای علوم انسانی غربی یا خودباخته علمی در برابر علوم انسانی غرب از دیگر موانع تحول علوم انسانی برشمرد و افزود: به عنوان مثال، در باب حقوق، آنچه که بر سر زبان حقوقدان هاست، معیار در علم حقوق و دانش حقوقی است که در دانشگاه های فرانسه تدریس می شود و یا اگر بنابر تصویب قانون اساسی دارند قانون اساسی کشورهای غربی را الگوی کشورهای جهان سوم برای کشورهای اسلامی قرار می دهند.

فقدان اراده در جوامع علمی کشور

وی از فقدان اراده در جوامع علمی کشور به عنوان مانع دیگر در تحول علوم انسانی نام برد و افزود: مسلمانان همچنان هیچ اراده ای برای ورود به این عرصه ندارند .

نماینده ولی فقیه در دانشگاه های هرمزگان همچنین با تاکید بر اینکه فقدان جرأت شکستن سیطره علوم انسانی غرب از موانع مهم دیگری است که در تحول علوم انسانی موثر است تاکید کرد: شکستن این سیطره، جرأت می خواهد، این جرأت در درون جامعه علمی همچون حوزه و مهمتر از آن دانشگاه وجود ندارد.

کنترل مراکز تصمیم گیری در حوزه تحول علوم انسانی در دست معتقدان به مکتب غربی است

حجت الاسلام تقوی در پایان با بیان اینکه کنترل مراکز تصمیم گیری در حوزه تحول علوم انسانی در دست انسان هایی است که پرورش یافته و یا معتقد به مکتب غربی در علوم انسانی هستند تصریح کرد: مهمترین مانع در تحول علوم انسانی این است که کسانی که باید تصمیم بگیرند، مصمم اند که تصمیمی در این زمینه نگیرند./851/ت۳۰۱/ب۱

ارسال نظرات