۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۶
کد خبر: ۵۲۳۸۰۴
چند خبر از میانمار؛

کشتار مسلمانان میانمار در سکوت مدعیان حقوق بشر

جنایات بوداییان علیه مسلمانان میانمار که با حمایت رژیم صهیونیستى و آمریکا صورت می پذیرد، نمونه‌اى از جاهلیت مدرن است که در عصر اطلاعات از پوشش خبرى و رسانه‌اى آن جلوگیرى مى‌شود.
میانمار

به گزارش خبرگزاری رسا، مسلمانان ‌بى‌گناه میانمار در روزهاى اخیر یکى از وقایع تلخ تاریخ معاصر جهانى است که قلب انسان‌ها را به درد مى‌آورد. رفتارهاى ضد انسانى در مناطق مسلمان‌نشین و شیوه برخورد با حدود 1/1 میلیون مسلمان میانمارى سبب شده است هزاران نفر از خانه و کاشانه خود در دریاها و کوهستان‌ها آواره شوند و مرگ عزیزان خود را در موج‌هاى متلاطم دریا و صخره‌هاى سخت مشاهده کنند.

مسلمانان میانمارى براى نجات جان‌شان به سمت بنگلادش روانه مى‌شوند که تاکنون در پنج سال گذشته حدود 70 هزار نفر در اردوگاه‌ها اسکان داده شده‌اند که آن‌ها نیز در وضعیت نامناسبى قرار دارند؛ البته در روزهاى اخیر برخى از آن‌ها در فرار به بنگلادش هم توفیقى نداشتند و پس از آن‌که مأموران مرزى بنگلادشى آن‌ها را دستگیر کردند به میانمار بازگردانده شدند.

جنایات بوداییان علیه مسلمانان میانمار که با حمایت رژیم صهیونیستى و آمریکا صورت پذیرد، نمونه‌اى از جاهلیت مدرن است که در عصر اطلاعات از پوشش خبرى و رسانه‌اى آن جلوگیرى مى‌شود. برخى از جنایاتى که علیه مسلمانان در روزهاى اخیر صورت مى‌گیرد، عبارت است از:

1. شمار زیادى از ساختمان‌ها در محله مسلمان‌نشین «مانگدائو» به دست ارتش میانمار سوخته است، به‌گونه‌اى‌که ارتش میانمار و پلیس مرزى این کشور طى دو روز حدود هزار خانه مسلمانان میانمارى را سوزانده است. گفتنى است، بر اساس تصاویر ماهواره‌اى حداقل 10 محله ایالت «راخین» سوزانده شده است.

2. دولت میانمار تلاش دارد مسلمانان را با عنوان «بنگالى» نام‌نویسى کند و افرادى را که تحت عنوان «روهینگیا» در این کشور زندگى مى‌کنند، مهاجران غیرقانونى بنامد.

3. فشار به اقلیت مسلمان از جانب بوداییان تندرو و دیگر اقلیت‌ها ادامه دارد و حتى «آنگ‌سان‌سوچى» رهبر مخالفان دولت و برنده جایزه صلح نوبل نیز در برابر این فشارها سکوت اختیار کرده است تا مبادا حمایت بوداییان را در تحولات این کشور از دست بدهد.

در این شرایط لازم است رسانه‌هاى جمعى و شبکه‌هاى اجتماعى و هم‌چنین نهادهاى بین‌المللى به وظایف خود براى حفظ جان مسلمانان عمل کرده و از بدتر شدن اوضاع که از پنج سال پیش تاکنون ادامه دارد، جلوگیرى کنند.

موج جدید خشونت‌ها از سوی ارتش و افراطیان بودایى در رفتارى‌ بى‌رحمانه با آتش کشیدن منازل، سر بریدن کودکان، زنده به آتش افکندن و نسل‌کُشى مردم ستمدیده و از طرفى مسدود کردن کمک‌هاى بشردوستانه بین‌المللى براى مسلمانان روهینگیا از سوی دولت میانمار و هم‌چنین سانسور رسانه‌اى فجایع صورت‌گرفته از سوی رسانه‌هاى جهانى، نشان از اوج مظلومیت و بى‌پناهى آوارگان روهینگیایى دارد. این همه خشونت، خونریزى و قتل‌عام که گفته مى‌شود پشت صحنه این خشونت‌ها تحریک رژیم صهیونیستى است، باید با فشارهاى بین‌المللى از طرف دولت‌ها، ملت‌ها و سازمان‌هاى بین‌المللى متوقف شود.

این مظلومان که در معرض وحشیانه‌ترین کشتارها قرار مى‌گیرند، قربانیان نظام جنایتکار میانمار و نیز قربانى توطئه بین‌المللى علیه آن‌ها و علیه مسلمانان سرتاسر جهان هستند. به‌ویژه قربانى توطئه مستکبرانى هستند که در هنگام وقوع حادثه‌اى که منافع آن‌ها را به خطر مى‌اندازد، جنجال به‌پا مى‌کنند و آن‌جا که آسیبى به منافع و طرح‌هاى شیطانى آن‌ها وارد نمى‌شود، در برابر کشتار ملت‌ها و تضییع حقوق زنان و کودکان سکوت مى‌کنند.

اندک تصاویر دردناک از این کشتارها در ایالت آراکان که از طریق رسانه‌ها افشا مى‌شود، بیانگر میزان کینه‌توزى هواداران نظام میانمار است که از حمایت قدرتهاى جهانى و ازجمله دشمن صهیونیستى برخوردارند؛ این رژیم از مجهزکردن ارتش جنایتکار آن دولت به تمام سلاح‌هاى لازم براى ارتکاب جنایتهاى مستمر ترس و هراسى ندارد.

دنیاى اسلام باید در برابر کشتار مظلومان در منطقه آراکان بپا خیزند و تمام تلاش خود را به‌کار گیرند تا مظلومیت مردم این منطقه را به گوش جهانیان برسانند و قدرتهایى که قادرند ظلم و ستم را از آن‌ها رفع کنند و آن‌ها را از این کابوس فاجعه‌بار نجات دهند، تحت فشار قرار دهند؛ چراکه در غیر این صورت به‌مثابه شاهدان ظلم در یکى از وحشیانه‌ترین ‌جنایت‌هاى عصر جدید خواهند بود.

ارسال کمک‌های چچن به مسلمانان روهینگیا

«رمضان قدیرف» رییس‌جمهور جمهوری چچن اعلام کرد که کشورش کمک‌رسانی به آوارگان میانمار را آغاز کرده است.

وی روز گذشته با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: « نماینده من از یکی از اردوگاه‌های پناهجویان در حدود 10 کیلیومتری مرز میانمار با بنگلادش بازدید کرد. بیش از 160 هزار نفر در این مکان حضور دارند. بنیاد قدیرف اعزام  مواد غذایی را از فردا آغاز می‌کند و در روزهای اغازین اکتبر هم لباس در اختیار 10 هزار کودک و 5 هزار جوان قرار می‌گیرد.»

قدیرف همچنین نوشت: «روهینگیا جنگ نمی‌خواهد بلکه خواستار حمایت سیاسی است تا به این وسیله صلح استقرار یابد. نیازی هم به برگزاری تظاهرات نیست و تظاهرات‌های میلیونی هم دیدگاه‌های روسیه را در این مورد به تمامی جهان نشان داد. چنین اقداماتی بس است و جهان چشم خود را به روی شرایط موجود باز کرده است.»

چند روز پیش، هزاران نفر از مردم چچن واقع در منطقه قفقاز شمالی روسیه در حمایت از مسلمانان «روهینگیا» میانمار تظاهرات برپا کردند. تظاهرات 4 سپتامبر در مقابل مسجدی در مرکز «گروزنی» در اعتراض به خشونت‌های دولت میانمار علیه مسلمانان این کشور برگزار شد و  قدیرف و «ماگومد داوودف» رئیس پارلمان منطقه‌ای چچن و دیگر مقامات و روحانیون این منطقه نیز در این تظاهرات حاضر شدند.

مقامات و روحانیون مسلمان آیاتی از قرآن کریم را به زبان عربی و چچنی تلاوت کردند و از تمامی مسلمانان خواستند که با یکدیگر متحد شوند. تظاهرات‌کنندگان شعار می‌دادند: «الله اکبر» و پوسترهایی به دست داشتند که روی آنها تصاویر اعضای جامعه روهینگیا که از اینترنت گرفته شده بود، دیده می‌شد.

صدها نفر دیگر نیز روز 3 سپتامبر تظاهرات مشابهی را در مقابل سفارت میانمار در مسکو و «ماخاچکالا» پایتخت داغستان که در مجاورت چچن است، برگزار کردند.

سازمان ملل: کشتههای مسلمانان روهینگیا بیش از ۱۰۰۰ نفر است

سازمان ملل در بیانیهای اعلام کرد که تعداد کشتههای مسلمانان روهینگیا در میانمار بیش از هزار نفر است.

منابع وابسته به سازمان ملل متحد چند روز گذشته اعلام کرده بودند که در پی حملات خشونت‌بار ارتش میانمار به مسلمانان روهینگیا حدود 138 هزار روهینگیایی تا روز 31 آگوست از مرز گذشته و وارد بنگلادش شده‌اند.

این مرگبارترین و جنایت‌بارترین تعامل دولت میانمار علیه اقلیت مسلمان روهینگیا طی دهه‌های اخیر است و به همین دلیل مسلمانان جهان این اقدام دولت میانمار را نوعی «نسل کشی» برشمردند.

ارتش میانمار درباره سرکوب اقلیت روهینگیا مدعی‌ است که مشغول عملیات «پاکسازی» این مناطق از «عناصر افراطی» است.

ارتش میانمار در سال 2012 نیز حدود 200 نفر از مسلمانان روهینگیا را در ایالت راخین کشته و 140 هزار نفر نیز آواره کرده بود.

مالزی: آماده پذیرش و سرپناه دادن به مسلمانان روهینگیا هستیم

گارد ساحی مالزی گفت مسلمانان روهینگیایی را که از میانمار می‌گریزند، باز نمی‌گرداند و برایشان سرپناه موقت فراهم خواهد کرد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، از روز 25 آگوست با حمله ارتش میانمار به استان مسلمان نشین راخین، موج جدید فرار مسلمانان روهینگیا از میانمار به سمت بنگلادش آغاز شده است.

این موج فرار مسلمانان روهینگیا به بنگلادش، به چالشی برای این کشور تبدیل شده است و حکومت بنگلادش قصد دارد این مسلمانان را به یک جزیره دورافتاده در خلیج بنگال منتقل کند. بنگلادش که خود کشوری پرجمعیت و فقیر است به نیروهای گارد مرزی دستور داده جلوی ورود غیرقانونی مهاجران میانماری را بگیرد.

اما کشور مالزی اعلام کرد آمادگی دارد 100 هزار مهاجر روهینگیایی را پذیرش کند و نیازهای اساسی را برای آن‌ها فراهم آورد. تایلند هم برای پذیرش مردم فراری از ظلم حکومت میانمار اعلام آمادگی کرده است.

از زمان حمله حکومت میانمار به استان مسلمان نشین راخین و به آتش کشیدن خانه‌های روستاییان، بیش از 400 نفر کشته و بیش از 160 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا با پای پیاده و یا با قایق از این کشور گریخته‌اند.

دولت میانمار اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه شامل مواد غذایی، آب آشامیدنی و دارو را به مردم استان راخین نمی‌دهد. همچنین تیم‌های بین‌المللی اجازه ورود به این منطقه را ندارند.

هیئت مدیره برنامه غذایی سازمان ملل درخواست فوری کمک‌ مواد غذایی به مهاجران روهینگیا را داده است. امدادگران بین‌المللی هم گفته‌اند حداقل 13 میلیون دلار بیشتر برای تهیه مواد غذایی انرژی‌زای اساسی برای این افراد،‌ نیاز دارند.

جدیدترین واکنش رهبر میانمار به نسل کشی مسلمانان

آنگ سان سوچی، رهبر دولت میانمار اعلام کرد که دولت این کشور نهایت تلاش خود را خواهد کرد تا از همه در ایالت بحران زدۀ راخین محافظت کند.

اگرچه او بطور مشخص به آوارگی اقلیت روهینگیا اشاره نکرد اما در جریان بازدید نارندرا مودی، نخست وزیر هند با اشاره به اینکه قصد دارد برخی از توصیه‌های کوفی عنان را هر چه سریعتر به اجرا بگذارد گفت که دولتش در تلاش است تا از همه محافظت کند.

وی گفت: «ما باید از شهروندانمان مراقبت کنیم، ما باید از هرکسی که در این کشور است محافظت کنیم؛ خواه شهروند ما باشند و خواه نباشند. این وظیفه ماست و در تلاش خواهیم بود آن را به بهترین نحو انجام دهیم. ما می خواهیم به این اطمینان برسیم که همه در حمایت قانون هستند.»

درپی افزایش خشونتها در ایالت راخین بسیاری از منتقدان در سراسر جهان آنگ سان سوچی را متهم کردند که در قبال آنچه بر جامعه 1.1 میلیون نفری مسلمانان روهینگیا می گذرد، سکوت کرده است. حتی برخی از منتقدان خواسته اند جایزه صلح نوبل که در سال 1991 میلادی به او به عنوان قهرمان دموکراسی اعطا شد، پس گرفته شود.

آنگ سان سوچی مدعی است که وضعیت در ایالت روهینگیا برای دهه‌ها بغرنج بوده است و به همین دلیل، متهم کردن دولت او در حالی که تنها 18 ماه از عمر آن می گذرد «کمی غیرمنطقی» است.

میانمار از متحدان اصلی هند در منطقه محسوب می شود و دهلی نو سعی دارد با ادامه حمایت خود از دولت میانمار، مانع از نزدیکی آنها به چین شود.

همچنین برآورد می شود که تاکنون دستکم 164 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا نیز رهسپار بنگلادش شده‌اند.

داکا از به رسمیت شناختن آوارگان مسلمان روهینگیا به عنوان پناهجو خودداری و سازمان عفو بین الملل نیز بنگلادش را متهم کرده است که با بازگرداندن اجباری این آوارگان به میانمار، آینده‌ای بسیار نامعلوم را برای آنها ایجاد کرده است.

بنگلادش در اوایل سال جاری پیشنهاد داده بود که تمام پناهجویان روهینگیا به جزیره‌ای در خلیج بنگال منتقل شوند.

ظریف خواستار اقدام فوری جامعه جهانی نسبت به حوادث میانمار شد

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل متحد بر لزوم توقف خشونت ها علیه مسلمانان میانمار تاکید کرد.

متن این نامه به شرح زیر است:

به نام خدا

جناب آقای آنتونیو گوترش 

دبیرکل محترم سازمان ملل متحد

عالیجناب

پیرو نامه اینجانب مورخ  17 دی 1395 مایلم بار دیگر توجه شما را به وضعیت نگران کننده اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار جلب نمایم. اخبار هولناکی که اخیرا از آن منطقه بدست آمده عمق جنایات علیه این اقلیت مسلمان را آشکار می کند. حملات سازمان یافته و بی رویه برخی عناصر تندرو و عوامل وابسته به نیروهای امنیتی علیه روهینگیاها منجر به از دست رفتن جان تعداد قابل توجهی از مسلمانان شده و سابقه تبعیض، بی عدالتی و ناامیدی در آن کشور را وخیم تر کرده است. وخامت اوضاع باعث جریحه دار شدن احساسات مردم دنیا فارغ از مذهب و ملیت آنها شده است. در صورت عدم رسیدگی به نقض سازمان یافته و گسترده حقوق اساسی مسلمانان روهینگیا، افراطی گری افزایش و خشونت حتی فراتر از مرزهای میانمار گسترش می یابد و به عامل بی ثباتی در کل منطقه تبدیل می شود.

اجبار مردم به خروج از سرزمین خود و کوچ اجباری به دیگر کشورها این بحران ریشه دار را حل نخواهد کرد. دولت میانمار می بایست به نگرانی های طولانی مدت و وضعیت اسفناک اقلیت مسلمان خود رسیدگی و حقوق آنها را به طور موثر رعایت کند و آنها را همانند دیگر شهروندان میانمار به رسمیت بشناسد و از آنها در مقابل خشونت و تبعیض حفاظت کند.

جامعه بین الملل و کشورهای مسلمان از دولت میانمار انتظار دارند خشونت جاری علیه اقلیت مسلمان روهینگیا را فورا متوقف کند و دسترسی بدون مانع برای ارایه کمک های بشردوستانه به مناطق خشونت زده را فراهم آورد. همچنین ضروری است دولت میانمار مرتکبین این جنایت ها را محاکمه نماید و اقدامات لازم را جهت پیشگیری از وقوع مجدد آن صورت دهد. جای بسی ناامیدی است که هنوز به چنین خواسته های حداقلی جهانی پاسخی داده نشده است.

همچنین، انتظار می رود سازمان ملل متحد به سرعت وارد عمل شده و اقدامات لازم را برای پاسخ به نگرانی های بین المللی درباره وضعیت وخیم در میانمار انجام دهد. حمایت سازمان ملل از کاهش خشونت، اطمینان از ارایه کمک های بشردوستانه به افراد نیازمند و یافتن راه حلی پایدار برای این بحران، ضروری به نظر می رسد و سازمان ملل می بایست فورا اقدام نماید.

جمهوری اسلامی ایران آمادگی و تمایل دارد از تمامی تلاش ها برای دستیابی به راه حلی پایدار و مسالمت آمیز برای این بحران حمایت و از استیفای کامل حقوق بشر، سلامت و امنیت اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار طمینان حاصل نماید.

عالیجناب، لطفا احترامات فایقه اینجانب را پذیرا باشید. 

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

حماس: جنایت‌های صورت گرفته علیه مسلمانان روهینگیا نسل کشی است

جنبش مقاومت اسلامی حماس سکوت جامعه بین المللی در قبال جنایت های هولناک علیه مسلمانان روهینگیا در میانمار را محکوم کرد.

فوزی برهوم سخنگوی حماس جنایت های صورت گرفته علیه مسلمانان روهینگیا در میانمار را به منزله نسل کشی و جنایت علیه بشریت توصیف کرد.

این جنبش از تمامی اقشار امت عربی و اسلامی و آزادگان جهان و نیز موسسات بین المللی خواست که هر چه سریعتر به حمایت از مظلومان و افراد ستمدیده پرداخته و با حمایت از آنها به درد و رنج شان پایان دهند.

حماس همچنین از جامعه بین المللی و مراجع تصمیم گیری خواست که هر چه سریعتر با مداخله در این مساله، جلوی تداوم جنایت ها و تجاوزات علیه مسلمانان روهینگیا را گرفته و عاملان این جنایت ها را مجازات کرده و به دادگاه های بین المللی تحویل دهند.

تشریح تلاش‌های دیپلماتیک ایران برای پیگیری وضعیت مسلمانان میانمار از سوی قاسمی

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت‌وگویی با اشاره به بخشی از تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در روزهای اخیر برای پیگیری وضعیت مسلمانان میانمار تصریح کرد: تاکنون اقدامات و رایزنی‌های دیپلماتیک وسیعی برای پیگیری وضعیت مسلمانان میانمار انجام شده و در همین راستا آقای ظریف تماس‌های تلفنی با تعدادی از همتایان خود در کشورهای مختلف داشته است.

وی افزود: در چارچوب این اقدامات دیپلماتیک، دستورالعملی برای نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک ارسال شده تا آنها از طریق دیدار و گفت‌وگو با مقامات سازمان ملل و سفرای کشورهای اسلامی در این نهاد بین‌المللی، وضعیت مسلمانان در میانمار را پیگیری کنند.

قاسمی همچنین با بیان اینکه سفارت ایران در تایلند به عنوان سفارت آکردیته در میانمار عمل می‌کند، خاطرنشان کرد: در همین چارچوب سفارت ایران در تایلند، تماس‌هایی را با دولت میانمار انجام داده تا این زمینه فراهم شود که کمک‌های جمهوری اسلامی ایران از طریق جمعیت هلال‌احمر به مردم این منطقه ارسال شود؛ اما متاسفانه علی‌رغم تماس‌هایی که با دولت میانمار گرفته شده، تاکنون دولت این کشور مجوزی را برای ارسال کمک‌های انسان دوستانه ایران صادر نکرده است.

وی تاکید کرد: تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران ادامه خواهد داشت تا جمعیت هلال‌احمر کشورمان بتواند کمک‌های ایران را به مردم مظلوم این منطقه ارسال کند و در صورتی که چنین مجوزی ارسال شود، هیاتی از نمایندگان وزارت خارجه به همراه این کمک‌ها به میانمار سفر خواهند کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین خاطرنشان کرد: براساس دستوری که وزارت خارجه به سفارت ایران در بنگلادش داده است، این سفارت نیز تماس‌هایی با دولت بنگلادش داشته تا زمینه ارسال کمک‌های ایران به آوارگان میانمار فراهم شود.

بهرام قاسمی همچنین به گفت‌وگوهای ایران با مقامات ترکیه به عنوان رئیس دوره‌ای سازمان همکاری اسلامی اشاره کرد و گفت: در همین چارچوب رایزنی‌هایی را با دولت آنکارا داشته‌ایم.

قاسمی در ادامه به بخشی از پیگیری‌های پیشین وزارت امور خارجه در مورد وضعیت مسلمانان میانمار اشاره کرد و افزود: آقای ظریف دی ماه 1395 با ارسال نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به وخامت فزآینده اوضاع مسلمانان روهینگیا در میانمار ابراز نگرانی کرد و از آنتونیو گوترش خواست فعالانه و در تعامل با دولت میانمار گام‌های اساسی برای پایان دادن به نگرانی‌های جدی جامعه بین‌المللی درباره وضعیت مسلمانان روهینگیا بردارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: دستگاه دیپلماسی ایران تلاش کرده مساله مسلمانان میانمار در مجامع بین‌المللی و به ویژه سازمان ملل مطرح شود و حساسیت در خصوص شرایط آنها از سطح مسلمانان فراتر رفته و حساسیت تمام مردم جهان و سایر دولت‌ها را نسبت به آن جلب کند.

وی همچنین گفت: وزیر امور خارجه سال گذشته در نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی در کوالالامپور با اشاره به تبعیض سیستماتیک، خشونت و نفرت گسترده علیه آنان، خواستار اتحاد جهان اسلام در حمایت از مسلمانان روهینگیا به عنوان وظیفه جمعی کشورهای مسلمان شد.

قاسمی تاکید کرد، تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در سطوح مختلف برای پیگیری وضعیت مسلمانان میانمار با جدیت تمام ادامه خواهد داشت.

بیانیه سپاه پاسداران در محکومیت شدید جنایات میانمار

سپاه پاسداران در بیانیه‌ای جنایات علیه مسلمانان میانمار را شدیدا محکوم کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: جنایات دهشتناک گروههای تندروی بودایی و ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیایی که از هفته گذشته با ورود به مرحله ای خطرناک، سرگذشت تلخ و ناگواری برای مسلمانان این کشور رقم زده است، حکایت از یک توطئه ی سازمان یافته ضد اسلامی دارد که در صورت عدم توقف و پایان پذیری منجر به ثبت یک نسل کشی بزرگ دیگر در تاریخ بشریت خواهد شد.

این بیانیه می افزاید: این وقایع هولناک که با آوارگی بیش از یکصد هزار نفر و قتل عام حداقل چهارصد تن از مسلمانان مظلوم و بی دفاع میانمار، خشم جهان اسلام را برانگیخته است ضمن سنگین تر کردن مسئولیت دولت میانمار در قبال این حادثه غم انگیز، بیش از هر موضوعی پاکسازی قومی و بی ثباتی منطقه ای ناشی از این خشونت ها و جنایت آفرینی ها را محتمل و متصور ساخته است.

این بیانیه با تقبیح رفتارهای دوگانه ی داعیه داران حقوق بشر برابر حوادث درد آور در مناطق مختلف جهان و معنا دار دانستن اقدامات متناقض آنان آورده است: واکنش های بی تأثیر جهانی به نسل کشی مسلمانان روهینگیایی و سکوت مرگ بار مجامع بین المللی حقوق بشری و عدم شکل گیری اجماع و جبهه ای مقتدر برای برخورد با عاملین و مسببین اینگونه جنایات، بحران عظیم بشریت امروز به شمار می رود.

این بیانیه در پایان با دعوت از اقشار و آحاد مختلف مردم مسلمان و انقلابی ایران و دیگر ملل اسلامی برای ایجاد یک اعتراض جهانی مؤثر علیه جنایات میانمار تأکید کرده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پشتیبانی از مسلمانان مظلوم میانمار و رساندن فریاد مظلومیت آنان به گوش جهانیان را مسئولیت تاریخی و اجتناب ناپذیر همه ملل و جوامع دانسته و با اعلام آمادگی برای هر گونه مشارکت و نقش پذیری در حمایت و کمک به آوارگان و آسیب دیدگان این جنایت از دولت محترم جمهوری اسلامی انتظار دارد در ادامه تلاش های جاری خود با فعال سازی ابزارهای دیپلماسی انقلابی، ظرفیت ها و اراده جامعه بین الملل و سایر کشورهای اسلامی برای چاره اندیشی و نجات مسلمانان روهیگیایی که غالب آنان از برادران و خواهران اهل تسنن هستند را به صحنه آورده و مانع انقراض انسانیت و رواج نوع جدیدی از تروریست علیه امت اسلامی شوند.

ابراز همبستگی علمای بحرین با مسلمانان روهینگیا در میانمار

روحانیان بحرین ضمن ابراز همبستگی با مسلمانان روهینگیا در میانمار، ظلم های وارد شده به آنها را لکه ننگی بر پیشانی بشریت دانستند.

روحانیون بحرین اعلام کردند: بر همه ملت های مسلمان واجب است که در دفاع از مسلمانان مستعضف میانمار، از ارائه هر چه در توان دارند کوتاهی نکنند.

علمای بحرین با صدور بیانیه ای از کشورها و دولت های اسلامی خواستند با تشکیل ائتلاف اسلامی دفاع از مسلمانان روهینگیا، به یاری آنها بشتابند.

این بیانیه تاکید کرد: ملت های مسلمان باید در برابر ظلم و ستم به مسلمانان روهینگیا ساکت ننشسته و از دولت های خود بخواهند در تحقق این خواسته انسانی با آنها همراه شوند.

روحانیان بحرین از مردم این کشور نیز خواستند ضمن محکوم کردن ظلم به مسلمانان روهینگیا، با این موضوع اسلامی وانسانی اعلام همبستگی کنند.

بحرین از سال 2011 با بحران نارضایتی های عمومی ناشی از سیاست های ظالمانه رژیم آل خلیفه مواجه است.

سازمان ملل متحد نیز اعلام کرد: بیش از 250 هزار مسلمانان روهینگیا از اکتبر سال گذشته تاکنون براثر خشونت نظامیان میانمار به بنگلادش گریخته اند.

سازمان ملل متحد افزود: تنها در یک هفته گذشته 162 هزار مسلمان روهینگیایی به بنگلادش فرار کرده اند که با ادامه این روند با توجه به کمبود امکانات، می تواند تبدیل به فاجعه انسانی شود.

به گفته پناهجویان روهینگیا، نیروهای ارتش میانمار به طور سازماندهی شده به قتل، تجاوز و سرکوب گسترده این مسلمانان اقدام می کند.

سازمان ملل متحد اعلام کرد: بیشتر افرادی که روزها برای رسیدن به بنگلادش پیاده روی کرده اند، به شدت بیمار و نیازمند آب، مواد غذایی و سرپناه هستند.

براساس گزارش های منتشر شده، هم اکنون حدود 400 هزار پناهجو در اردوگاه های مرزی بنگلادش مستقر شده اند و ده ها هزار نفر نیز در خارج از این اردوگاه ها در زیر بارش شدید باران، در انتظار سرپناه هستند.

در هفته های اخیر براثر حمله ارتش میانمار و بودایی های افراطی به مسلمانان روهینگیایی در این کشور، دستکم یک هزار نفر کشته شده اند.

این حمله از سوم شهریور پس از حمله گروهی مسلح به پایگاه های ارتش و مراکز پلیس میانمار در استان راخین آغاز و منجر به حمله گسترده نیروهای دولتی به مسلمانان شد.

گفته می ‌شود در این مدت بیش از 60 هزار خانه متعلق به مسلمانان روهینگیا از سوی نیروهای دولتی میانمار و بودایی های تندرو به آتش کشیده شده است.

به گفته دولت بنگلادش، میانمار از سه روز پیش بخشی از مرزهای خود با این کشور را برای جلوگیری از بازگشت مسلمانان روهینگیایی که از خشونت های اخیر در میانمار به بنگلادش گریخته اند، مین گذاری کرده است.

دولت میانمار پیش از این با رد گزارش بازرسان سازمان ملل متحد در خصوص اتهامات تجاوز گروهی، شکنجه، آتش سوزی و کشتار از سوی نیروهای امنیتی این کشور علیه مسلمانان روهینگیا، مانع ورود بازرسان این سازمان و فعالیت گروه حقیقت یاب آن شده است.

پاکستان بار دیگر نسل کشی مسلمانان روهینگیا را محکوم کرد

دولت پاکستان برای دومین بار در ده روز گذشته، کشتار و خشونت های جاری علیه اقلیت مسلمان روهینگیا را محکوم کرد و خواستار اقدام حزب حاکم میانمار و نیز سازمان ملل برای توقف فوری نسل کشی این اقلیت مسلمان شد.

جلسه کابینه دولت پاکستان به ریاست شاهد خاقان عباسی نخست وزیر این کشور، با تصویب قطعنامه ای، نسل کشی مسلمانان روهینگیا را تحت فرمان مستقیم دستگاه های دولتی میانمار به شدت محکوم کرد.

در گذشته تقریبا سابقه نداشته است که دولت پاکستان چنین قطعنامه شدیدالحنی علیه میانمار صادر کند و برای خشونت علیه اقلیت مسلمان این کشور از عبارت نسل کشی و اقدامات وحشیانه استفاده کند.

در این قطعنامه آمده است: اقدامات وحشیانه علیه مردم بی دفاع نه تنها تروریسم دولتی محسوب می شود، بلکه موجب زیر سوال رفتن وجدان انسانی می شود.

دولت پاکستان در این قطعنامه از آنگ سان سوچی برنده جایزه صلح نوبل و رهبر حزب حاکم میانمار خواسته تا اقدامات فوری برای توقف خشونت های جاری علیه اقلیت مسلمان این کشور انجام دهد.

این قطعنامه همچنین از سازمان ملل می خواهد تا برای توقف فوری کشتار و نسل کشی مسلمانان روهینگیا پیشقدم شود.

روز دوشنبه هفته گذشته نیز دولت پاکستان کشتار مسلمانان روهینگیا را محکوم کرده بود.

مردم پاکستان در روزهای اخیر اقدام به برگزاری تجمع ها و تظاهرات هایی در شهرهای مخلتف این کشور در اعتراض به کشتار اقلیت مسلمان و بی دفاع روهینگیایی ها در میانمار کرده اند.

چند روز گذشته نیز احزاب و گروه های مختلف پاکستان قصد دارند پس از نماز جمعه، تظاهرات بزرگی را در پایتخت و دیگر شهرهای پاکستان علیه حزب حاکم میانمار و در اعتراض به نسل کشی مسلمانان در این کشور برگزار کنند.

سراج الحق رهبر حزب جماعت اسلامی پاکستان به عنوان یکی از احزاب پیشرو در اعتراض به کشتار مسلمانان میانمار، خواستار اخراج سفیر میانمار از اسلام آباد شده و خطاب به دولت پاکستان اعلام کرد درصورتی که سفیر میانمار ظرف مدت 24 ساعت از پاکستان اخراج نشود، مردم معترض و خشمگین پاکستان ضمن برگزاری تظاهرات، به سمت سفارت آن کشور در اسلام آباد حمله ور خواهند شد.

در چند روز گذشته تعداد زیادی از نیروهای امنیتی و پلیس پاکستان در اطراف منطقه دیپلماتیک اسلام آباد که سفارتخانه ها در آن واقع شده است، مستقر شده اند و برای مقابل با هرگونه اقدام افراد معترض برای حمله به سمت منطقه دیپلماتیک در آماده باش هستند.

کشتار روهینگیایی ها؛ زخمی بر پیکر مسلمانان جنوب شرق آسیا

مسلمانان میانمار در ایالت راخین این روزها شاهد دور گسترده ای از کشتار و شکنجه سیستماتیک ارتش و بودایی های افراطی پس از حملات گروهی از شبه نظامیان روهینگیایی به مراکز نظامی هستند. این اقدامات وحشیانه درحالی صورت می گیرد که دولت آنگ سان سوچی تاکنون واکنشی نسبت به اقدامات ارتش نداشته است.

یک گروه شبه نظامی روهینگیایی موسوم به ارتش رستگاری روهینگیای راخین (آرسا) سوم شهریور ماه به پایگاه‌های ارتش و مراکز پلیس میانمار در راخین حمله کرد که به عملیات متقابل ارتش منجر شد. در روزهای بعد نیروهای دولتی متهم شدند به تعقیب و آزار مسلمانان روهینگیا پرداخته که در نتیجه آن، دست کم چهارصد نفر کشته شده و هزاران نفر خانه‌های خود را ترک کرده و به کوهستان‌ها یا بنگلادش در همسایگی میانمار پناه بردند.

گفته می‌شود در طول این مدت هزاران خانه متعلق به مسلمانان روهینگیا از سوی نیروهای دولتی و هواداران آنها به آتش کشیده شده است.

انتشار گزارش و تصاویری از وضعیت مسلمانان روهینگیا واکنش‌های تندی را از جمله از سوی برخی کشورهای مسلمان در پی داشته است و این کشورها به خصوص سکوت آنگ سان سوچی برنده جایزه صلح نوبل را هدف انتقاد شدید قرار دادند.

پس از این حادثه خونبار، شاهدان عینی و مرزبانان بنگلادشی وقایع تلخی از حملات گسترده ارتش میانمار و بودائیان افراطی علیه مسلمانان روهینگیایی به تصویر کشیدند که در رسانه های آسیایی بازخورد وسیعی داشت.

بسیاری از خانه های مسلمانان روهینگیایی در روستاهای ایالت شمالی راخین جایی که اکثر مسلمانان تحت تعقیب و آزار و اذیت قرار دارند، در اثر حمله تروریست ها در آتش سوخته است.

این مسلمانان که از سال 2012 تحت خشونت و کشتار گسترده قرار داشته اند، پس از شروع دور جدید سرکوب و حمله ارتش میانمار علیه آنها از ترس جان خود بازهم به سمت بنگلادش و عمدتا در اطراف رودخانه مرزی ناف که میانمار را از بنگلادش جدا می کنند فرار کرده و پناه گرفتند.

مسلمانان ایالت راخین در سال های اخیر به طور سیستماتیک مورد شکنجه و آزار ارتش میانمار از یکسو و نیروهای شبه نظامی و نژاد گرای بودایی قرار داشته اند.

طبق گزارش سازمان ملل تاکنون بیش از 250 هزار نفر از روهینگیایی ها توانسته اند با گذر از این رودخانه خود را به بنگلادش برسانند و هزاران نفر دیگر نیز در مسیر برای رسیدن به آن سوی این مرز هستند.

در انتهای جاده دوستی میانمار - بنگلادش، در نزدیکی شهر  قومدوم، بنگلادش مرزهای خود را با فنس های فلزی از میانمار جدا کرده است و یک ارودگاه 5 هزار نفره از روهینگیایی ها در این منطقه در چادرها در بدترین شرایط به سر می برند.

برخی از مرزبانان بنگلادشی به رسانه های محلی گفته اند شاهد به آتش کشیدن خانه های روستائیان از سوی نیروهای نظامی میانمار بوده اند و این افراد مسلح زنان و مردان روستایی را به رگبار گلوله بستند.

این مرزبانان گفتند که بسیاری از زنان و دختران در این منطقه پیش از کشته شدن مورد آزار و اذیت جنسی تروریست ها قرار گرفتند.

براساس این گزارش، بسیاری از روهینگیایی ها که موفق شدند از مهلکه جان سالم به در برند و خود را به بنگلادش برسانند عمدتا بیش از یک تا هشت نفر از اعضای خانواده خود را در این حملات تروریستی از دست داده اند.

پناهندگان میانماری نیز می گویند بسیاری از افراد کهنسال و کودکان در مسیر عبور از رودخانه مرزی دو کشور به دلیل صعب العبور بودن آن در مدت یک هفته جان خود را از دست داده اند.

آنها می گویند نیروهای ارتش میانمار حتی به سمت قایق های کوچکی که پناهندگان با بامبو برای عبور از رودخانه ساخته بودند آتش گشوده و تعداد زیادی را نیز در این منطقه به قتل رساندند.

علاوه براین بسیاری از روستائیان به دلیل گم کردن مسیر هنوز در جنگل های این منطقه سرگردان هستند.

نوار مرزی باریک بنگلادش که در خلیج بنگال در کنار میانمار قرار دارد، صدها هزار پناهنده روهینگیا را از سالهای 1991 به بعد میزبانی می کند.

سازمان ملل: ابعاد فاجعه انسانی میانمار روبه افزایش است

خبرگزاری رویترز گزارش داد: سازمان ملل تعداد مسلمانانی که از فاجعه انسانی روهینگیا به بنگلادش پناه برده اند سیصد هزار نفر اعلام کرده و خواستار ارسال فوری غذا و دارو به پناه جویان شد.

دیپایان باتاچاریا سخنگوی برنامه غذای سازمان ملل گفت: مقام های سازمان ملل برآورد تعداد پناه جویان مسلمان میانمار یا بنگلادش را از 120 هزار نفر به سیصد هزار نفر افزایش داده و با توجه به گسترش موج انسانی پناه جو خواستار کمک های فوری بین المللی برای تامین غذا و دارو شدند.

برآورد اولیه از تعداد پناه جویانی که در 12روز گذشته از طریق منطقه مرزی کاکس بازار به بنگلادش رسیده اند، به 146 هزار نفر رسیده است.

باتاچاریا گفت: پناه جویانی که از میانمار به بنگلادش می رسند از فقر تغذیه رنج می برند و در طول یک ماه گذشته به غذای کافی دسترسی نداشته اند.

افزایش پناه جویان که بیشترشان بیمار و یا زخمی هستند باعث کاهش منابع غذا و داروی سازمان های امدادرسان و حتی دولت بنگلادش شده و از جامعه جهانی خواستار ارسال کمک های فوری غذا و دارو و آب آشامیدنی سالم شده اند.

باتاچاریا گفت: پناه جویان به وسیله قایق و یا چندین نقطه زمینی مرزی وارد بنگلادش می شوند.

یک مقام دیگر سازمان ملل گفت: این برآوردها دقیق نیست و با توجه به ادامه خشونت از سوی ارتش میانمار علیه مسلمانان این کشور اینکه آرتش به پاکسازی منطقه مسلمان نشین ادامه می دهد ابعاد این فاجعه انسانی هر لحظه بیشتر می شود.

دست کم 400 نفر در خشونت های آرتش علیه مسلمانان این کشور کشته شدند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل با ارسال نامه ای به شورای امنیت نسبت به فاجعه انسانی میانمار ابراز نگرانی کرد و از ارتش این کشور خواست به خشونت ها پایان دهد.

هشدار اسقف اعظم آفریقای جنوبی درباره کشتار مسلمانان میانمار

دزموند توتو، برنده جایزه صلح نوبل، در نامه ای به آنگ سان سوچی،رهبر حزب حاکم میانمار،سکوت وی در برابر کشتار اقلیت مسلمان روهینگیا را بهائی گزاف برای مقام وی خواند و خواستار خاتمه خشونت ها در میانمار شد.برنده جایزه صلح نوبل

روزنامه گاردین در گزارشی با درج این خبر نوشت: این اسقف اعظم هشتاد و پنج ساله در نامه صمیمانه خود آورده است: این «وحشت بی اندازه» و «پاکسازی قومی» در استان راخین وی را وادار کرد علیه زنی سخن به زبان بیاورد که زمانی وی را تحسین می کرد و یک خواهر دوست داشتنی می نامید.

به رغم دفاع سوچی از عملکرد دولتش در این بحران فزاینده، توتو از وی که همچون خودش مفتخر به دریافت جایزه نوبل صلح شده است، خواست در این امر مداخله کند.وی در نامه ای که در رسانه های اجتماعی منتشر شده است، نوشت:« من الان مسن و رسما بازنشسته هستم اما  به سبب ناراحتی شدیدم از این شرایط قولم را درخصوص سکوت اختیار کردن در امور عمومی می شکنم.»

وی در نامه خود آورده است:« من سال ها عکسی از شما در روی میزم داشتم که فداکاری های شما را در مقابل بی عدالتی به علت علاقه و تعهدتان در قبال مردم میانمار به من یادآوری می کرد. تو نماد عدالت بودی.»وی در بخش دیگری از نامه خود خشونت ها علیه مسلمانان میانمار را «پاکسازی قومی» و «نسل کشی آرام» خواند که در حال سرعت گرفتن است.

این فعال هشتاد و پنج ساله مبارزه علیه تبعیض نژادی گفت:« برای نماد عدالت رهبری چنین کشوری شایسته نیست. اگر بهای ارتقاء مقام و نشستن بر بالاترین کرسی در میانمار، سکوت شماست، این بها قطعا خیلی گزاف است.»

اسقف اعظم دزموند مپیلو توتو از فعالان صلح و رهبران جنبش ضد آپارتاید آفریقای جنوبی است. وی در سال1984 برنده جایزه نوبل صلح شد.

آنگ سان سوچی: از تمامی شهروندان در راخین دفاع می‌کنیم

رهبر دموکراسی خواه میانمار مدعی شد که دولت تحت کنترلش بهترین کار را در دفاع از ساکنان استان راخین انجام می‌دهد.

آنگ سان سوچی، رهبر دموکراسی خواه میانمار در حالی این مطالب را بیان کرده که مسلمانان روهنیجا گرفتار در استان راخین واقع در غرب میانمار با خشونت‌هایی از سوی دولت این کشور روبرو شده و 164 هزار تن از آنها از زمان آغاز درگیری‌ها در این منطقه به سمت بنگلادش فرار کرده‌اند.

آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی میانمار اشاره‌ای به مساله فرار گسترده مسلمانان روهینگیایی نکرده اما دولتش اعلام کرده که تلاش‌های زیادی را برای دفاع از تمامی شهروندان در این منطقه انجام می‌دهد.

سوچی که خود برنده جایزه صلح نوبل است، از سوی جامعه جهانی و افکار عمومی متهم است که کاری برای اقلیت مسلمان میانمار و پایان بحران این کشور انجام نمی‌دهد.

تجمع اعتراض آمیز مقابل سفارت میانمار در مالزی/ تاکید بر قطع روابط دیپلماتیک

صدها نفر از مردم مالزی و روهینگیایی ها پس از اقامه نماز جمعه با تجمع مقابل سفارت میانمار در کوالالامپور و ارائه یادداشت اعتراض آمیز به مقامات این سفارتخانه کشتار و شکنجه روهینگیایی ها در استان راخین را محکوم کردند.

این تظاهرات از سوی جمال یونس رهبر جنبش راستگرایان که به سرخ جامگان حامی دولت مالزی معروف است و ریاست بخش جوانان حزب مالایی تباران متحد (آمنو) را بر عهده دارد، هدایت شد.

روهینگیایی های حاضر در این حرکت اعتراضی با در دست داشتن تصاویری از خشونت های اعمال شده علیه هم نژادی های خود شعار کمک سر می دادند.

رهبر سرخ جامگان مالزی که در جمع معترضان روهینگیایی حضور داشت مقابل سفارت میانمار در گفت وگو با خبرنگاران با محکوم کردن کشتار مسلمانان روهینگیا خواستار انجام اقداماتی از سوی دولت میانمار برای جلوگیری از این خشونت ها شد.

وی خاطرنشان کرد: جامعه جهانی باید مقابل این خشونت ها واکنش نشان دهد و از دولت میانمار بخواهد در سریع ترین زمان ممکن به این کشتارها پایان داده شود.

معترضان همچنین از دولت مالزی خواستند در صورتی که شکنجه ها علیه اقلیت نژادی روهینگیا در میانمار تداوم یابد، مالزی به روابط دیپلماتیک خود با این کشور پایان دهد.

روهینگیایی ها در این تظاهرات با پیشانی بندهای که روی آن شعارهای در حمایت از مسلمانان روهینگیا نوشته شده بود، با عجز و زاری خواستار کمک به همنوعان خود شدند.

سازمان محافظت دریایی مالزی نیز اعلام کرد قصد دارد پس از افزایش خشونت ها در میانمار اردوگاهی برای پناهجویان میانماری ایجاد کند.

این اردوگاه به منظور عدم بازگرداندن مسلمانان روهینگیایی که از خشونت های میانمار گریخته و عازم مالزی شده اند، ایجاد می شود.

تاکنون حدود 59 هزار پناهجوی روهینگیایی در کمیساریایی عالی حقوق بشر در مالزی ثبت نام کرده اند، اما گفته می شود رقم واقعی روهینگیایی های مقیم مالزی بیش از 100 هزار تن است.

روهینگیا در آستانه نابودی است

فعالان در روهینگیا نسبت به سرانجام ادامه سکوت بین‌المللی در قبال جنایت‌های دولت میانمار علیه قومیت‌ روهینگیا هشدار داده و نسبت به کوچاندن اقلیت روهینگیای ساکن در منطقه آراکان که مورد حمایت کشورهای بین‌المللی قرار نگرفتند، ابراز نگرانی کردند.

فرید عبدالجبار، رئیس مرکز جهانی روهینگیا در مالزی گفت: هفته اخیر شاهد کشتار و کوچ اجباری ۱۰ درصد از مسلمانان ساکن آراکان بودیم.

وی تصریح کرد: میانمار به دنبال بهانه است تا جامعه بین‌المللی را قانع کند که با سوء استفاده از جنگ علیه تروریسم به اقدامات ظالمانه دست نزده است.

رئیس مرکز جهانی روهینگیا در مالزی تاکید کرد، عملیات ظالمانه از بیش از ۵ سال پیش در منطقه آراکان شروع شده است. این عملیات باعث خفقان شدید در محافل اقلیت روهینگیا و به وجود آمدن جنبش مردمی شده که قلع و قمع را رد و خواستار حقوق مردمی است.

همچنین در خصوص اعلام میانمار مبنی بر کشته شدن تعدادی از نیروهای امنیتی و پلیس در ۲۵ اوت در شمال آراکان، فعال روهینگیا احتمال حمله شبه نظامیان به مراکز پلیس را رد کرد و گفت: این ساکنان محلی بودند که تلاش کردند خانواده‌هایشان را از شکنجه مرگبار در داخل مرکز پلیس آزاد کنند و آنان نیروهای شبه نظامی نبودند.

در پی حمله مردم عادی به مرکز پلیس، برخی از فعالان معتقدند که ارتش و نیروی امنیتی میانمار برای نخستین بار به طور ناگهانی با واکنش مردمی علیه عملیات برنامه‌ریزی شده مواجه شده، در حالیکه همیشه عادت داشت بدون هیچ واکنشی دست به عملیات کشت و کشتار و شکنجه بزند.

فعالان در محافل پناه‌جویان روهینگیا نسبت به موضع بین‌المللی ابراز انزجار کردند و کشورهای هم‌جوار به ویژه کشورهای عضو سازمان آسه‌آن را که منافع اقتصادی را بر اصول حقوق بشر مقدم می‌دانند، به باد انتقاد گرفتند.

ریاض الحق منان، فعال رسانه‌ای تصریح کرد، موضع کشورهای هم‌جوار ناامید کننده است. مالزی نسبت به سال قبل از موضع خود عقب نشسته، بنگلادش از ورود آوارگانی که در حال فرار از مرگ حتمی بودند ممانعت کرده، که این اقدام این کشور مغایر با قوانین بین‌المللی انسانی است و از طرفی نیز  با وجود آنکه میانمار بیانیه حقوق بشر سازمان آسه‌آن را رد کرده، این سازمان این مساله را بررسی نمی‌کند.

پیشتر دولت بنگلادش به میانمار پیشنهاد عملیات‌های نظامی مشترک برای مقابله با شبه‌نظامیان روهینگیا در ایالت راخین را داد.

از سوی دیگر حامد بار، فرستاده ویژه اسلامی سابق به میانمار جامعه بین‌الملل را به تبانی با دولت نظامی یانگون متهم کرد و گفت: جامعه بین‌الملل نسبت به اقدامات میانمار در خصوص کشتن مسلمانان هیچ واکنشی نشان نداده است.

وی افزود، رهبران میانمار می‌دانند که به دلیل داشتن حق وتو چین و روسیه چیزی در شورای امنیت علیه آنها نیست و دولت‌های اسلامی ضعیف‌تر از آن هستند که بتوانند اقدامی بکنند و مواضع بر اساس منافع محدود ملی اتخاذ شده‌ نه براساس اصول حقوق بشر یا عدالت.

دولت میانمار اسم ایالت آراکان را به راخین تغییر داده است.

مسلمانان روهینگیایی احاطه شده از سوی نیروهای امنیتی در حالی که با آدم ربایی و کشتار در ایالت راخین مواجه‌اند، ترس را امری ثابت در زندگی خود توصیف می‌کنند.

واکنش دوپهلوی آمریکا به خشونت ها علیه مسلمانان میانمار

مقام های آمریکایی که همواره در موقعیت های مختلف سعی دارند خود را مدافع حقوق بشر معرفی کنند، بالاخره به خشونت ها علیه مسلمانان واکنش نشان دادند؛ اما واکنشی دوپهلو و منفعلانه که قابل تامل به نظر می رسد.

هدر نوئرت سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود از یک سو حمله به نیروهای امنیتی میانمار را محکوم کرد و از یک سو خواستار ایجاد دسترسی سازمان های حقوق بشری به ایالت راخین شد.

وی گفت: به دنبال طرح اتهام‌های جدی در خصوص نقض حقوق بشر از جمله سوزاندن گروهی روستاهای روهینگیا و خشونت صورت گرفته از جانب نیروهای امنیتی و افراد مسلح، تعداد قابل توجهی از جمعیت محلی آواره شده‌اند.

نوئرت ادامه داد: ما بار دیگر حملات مرگبار به نیروهای امنیتی را محکوم می‌کنیم، اما همصدا با جامعه جهانی می‌خواهیم که این نیروها از حملات بیشتر به جمعیت محلی جلوگیری کنند.

سازمان ملل متحد می‌گوید که از آغاز خشونت‌ها در ماه اکتبر تاکنون بیش از 250 هزار نفر از جمعیت مسلمان روهینگیا به بنگلادش گریخته‌اند.

به گفته پناهجویان روهینگیایی، ارتش میانمار به طور سازماندهی شده به قتل، تجاوز و سرکوب گسترده مسلمانان اقدام می کند.

سازمان ملل اعلام کرده است؛ بیشتر افرادی که روزها برای رسیدن به بنگلادش پیاده روی کرده اند، به شدت بیمار و نیازمند آب، غذا و سرپناه هستند.

در هفته های اخیر براثر حمله ارتش و بودایی های افراطی به مسلمانان روهینگیایی در این کشور، دستکم یک هزار نفر کشته شده اند./847/ب۹۰۱/ف

ارسال نظرات