۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶
کد خبر: ۵۲۷۶۳۷
حجت الاسلام کشوری:

آموزش مهارت های اجتماعی کار آموزش و پرورش است

کارشناس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با انتقاد از نبود دروس مرتبط با مهارت‌های اجتماعی در آموزش و پرورش تصریح کرد: انسان برای ارتباط با دیگر انسان‌ها نیازمند مهارت است و باید این آموزش‌ها را در جایی بیاموزد.
حجت الاسلام کشوری حجت الاسلام کشوری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام علی کشوری، دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، در هیأت انصارالحسین(ع) اصفهان، با بیان اینکه یک مشکل جدی در جامعه داریم و آن این است که ساختارهای رسمی و مرتبت با دولت مدرن فعال در ایران در بسیاری از موارد دچار ضعف تحلیلی در تشخیص اولویت‌های زندگی مردم هستند، گفت: به دلیل این ضعف مهم دولت‌ها نمی‌توانند وظیفه خود را به درستی انجام بدهند.

غایت علم تبیین نظام روابط اجتماعی است

حجت الاسلام کشوری نظام آموزش و پرورش کشور را از نقاط دچار ضعف کشور توصیف کرد و افزود: نظام آموزشی کشور یک نوع اطلاعات و تحلیل‌های خاص مرتبط با تصرف در طبیعت را به ما آموزش داده است، یعنی با نگاه «بِیکنی» آموزه‌ها را به ما ارائه داده است، «بیکن» معتقد است علم قدرت است و آموزش‌های ما در آموزش و پرورش مبتنی بر این نگاه غلط است.

وی با اشاره به وجود افراد تحصیلکرده بسیار در جامعه اظهار کرد: این تحصیلات تکمیلی چه قدرتی در اختیار انسان قرار می‌دهد؟ در تعابیر امام علی(ع) علم تعریف شده است، ایشان می‌فرمایند علم ابزار تسلط است و موضوع آن هم روابط انسانی است. یعنی غایت علم تبیین نظام روابط اجتماعی است و عالم کسی است که بتواند روابط اجتماعی را به خوبی مدیریت کند.

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، خاطرنشان کرد: جوامع پیشرفته فضاپیما به آسمان می‌فرستند؛ اما اکثر مردم شب‌ها با قرص آرامبخش به خواب می‌روند، علت اصلی این است که این افراد وقتی از خواب بیدار می‌شوند به یک سطح اصطکاک بالایی با پیرامون خود می‌رسند و علت آن نبود اطلاعات مرتبط با روابط انسانی به نحو صحیح در میان این افراد است.

حجت الاسلام کشوری اداره شدن کشور با شاخصه‌های توسعه غربی به دلیل عدم درک سازمان برنامه و بودجه از مفاهیم انقلاب اسلامی را سوق دادن جامعه به سمت غربی شدن دانست و تصریح کرد: توسعه یافته‌ترین شهر کشور تهران است که در آن 42 درصد طلاق وجود دارند و این روند در همه کلان شهرها در حال پیشرفت است و ما در حال تبدیل شدن به مردمی هستیم که قدرت ارتباطات اجتماعی ما با یکدیگر در حال کاهش است.

امام خامنه‌ای کشور را وارد باشگاه تکنولوژی‌های پیشرفته جهان کرده است

وی وجود اطلاعات مورد نیاز جامعه برای ادامه حیات را ضروری قلمداد کرد و گفت: امام خامنه‌ای در دوران ولایت و زعامت خود، ایران را وارد باشگاه‌های تکنولوژی‌های پیشرفته دنیا کرد، این رشد کشور برای این بود که فضایی که غربی‌ها درست کرده بودند که می‌گفتند علم همین است و ما در ان دست برتر را داریم و به دلیل اینکه ما این تخصص‌ها را داریم باید ارباب دنیا باشیم، به تدریج در اذهان مردم شکسته شود و جامعه به خود باوری برسد.

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بخش اصلی علم را مهارت‌ها و مفاهیم بهینه شدن انسان از حیث روابط اجتماعی برشمرد و اظهار کرد: به دلیل وجود خلأ در این زمینه در کشور هیأت‌های مذهبی و مساجد وظیفه دارند تا این آموزش‌ها را به جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان ارائه دهند، اگر این اقدامات صورت نگیرد مصیبت‌های بسیار برای مردم ما رقم می‌خورد، امروزه در ایالت‌های آمریکا بین 60 تا 85 درصد طلاق وجود دارد و توجه نکردن به بهینه سازی روابط انسانی در کشور می‌تواند کلانشهرهای ما را مانند غرب دچار مشکل بسازد.

حجت الاسلام کشوری با تأکید بر لزوم آینده نگری برای جلوگیری از قرار گرفتن در راه غرب، عنوان کرد: رنج اصلی انسان‌های پیرامون ما از ناحیه روابط انسانی غیر بهینه ایجاد شده است، خانواده و همشهری و دوستان و همسایه‌های بد ضررهای بسیاری به انسان می‌رسانند و چالش‌های بسیار پیش روی ما قرار می‌دهند و از همه بدتر در این میان یک همسر بد است.

مسؤولان در تحلیل مسیر آموزش جامعه فلج هستند

وی با انتقاد از نظام آموزشی کشور و نبود دروس مرتبط با مهارت‌های اجتماعی در آموزش و پرورش تصریح کرد: انسان برای ارتباط با دیگر انسان‌ها نیازمند مهارت است و باید این آموزش‌ها را در جایی بیاموزد، وقتی هیچ کجا مسؤولیت این آموزش‌ها را برعهده نمی‌گیرد شاهد بروز مشکلات در جامعه خواهیم بود، راه روشن است ولی مسؤولان از حیث تحلیلی فلج هستند.

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سند 2030 را یک ماجرای تلخ برای کشور توصیف کرد و افزود: بنابر این سند قرار شده بود یونسکو برای کشور ما نظام آموزش و پرورش طراحی کند، قرار بود یونسکو ملت ایران را به یک چاه عمیق بفرستد، آموزش‌های این سند ضد خانواده و روابط صحیح انسانی است، علت اینکه دستورات دینی ما غیبت کردن پشت سر دیگری را بسیار ناپسند و زشت دانسته است این است که غیبت یک عامل مخرب روابط انسانی است و این نشان دهنده اهمیت روابط سالم و صحیح انسانی در اسلام است.

اسلام به روابط انسانی اهمیت می‌دهد

حجت الاسلام کشوری با اشاره به آسیب‌های غیبت در روابط اجتماعی و انسانی، خاطرنشان کرد: آیا یونسکو چنین مسائلی را می‌تواند بفهمد؟ ایا آنها درکی از احکام اسلامی و نقش آن در روابط انسانی دارند؟ در روایات آمده است اگر کسی در غیاب رفیق شما نسبت به او حرف ظالمانه‌ای زد و از او دفاع کردید بهشت بر شما واجب خواهد شد، این احکام نشان دهنده اهمیت روابط انسانی در اسلام است.

وی با تأکید بر بهینه شدن روابط انسانی در صورت عمل کردن به احکام دینی، اظهار کرد: نظام آموزش و پرورش فعلی ما نظام خوبی نیست و باید کمک کنیم تا مشکلات آن برطرف شودف سندهایی نظیر 2030 نسخه علاج کشور ما و جامعه ما نیست و باید تلاش کنیم تا نظام آموزشی ما و جامعه ما در مسیر پیامبران الهی قرار بگیرد و این تکلیفی است همگانی و برای تمام افراد در جامعه./1304/پ۲۰۱/س

ارسال نظرات