۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۵۲۹۱۷۴
آیت‌الله جاودان:

حیات طیبه پاداش پرهیز از گناه است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حیات طیبه پاداش پرهیز از گناه است، گفت: تکرار گناه تبدیل به صفت می‌شود و صفت بد بدتر از نجاست است.
آیت الله جاودان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علی جاودان استاد حوزه علمیه، شب گذشته در جلسه عزاداری شهادت مظلومانه اباعبدالله الحسین(ع) و یاران با وفایش که در حسینیه مرحوم شیخ زاهد برگزار شد، گفت: گناه همانند نجاست می‌ماند.

وی با بیان اینکه گناه یا از یک نجاست برمی‌خیزد و یا موجب یک نجاست می‌شود، ابراز کرد: هر صفت بدی باعث گناه می‌شود و بعد، خاصیت گناه، رویش یک صفت بد است.

آیت‌الله جاودان ادامه داد: انسان زمانی که برای اولین بار گناه می‌کند بر اثر صفت نیست چرا که در ابتدای تکلیف یعنی سنین نوجوانی ممکن است گناه بر اثر طبیعت، غفلت و غریزه باشد؛ اما وقتی گناه تکرار شد، تبدیل به یک صفت می‌شود.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه صفت بد از گناه نجس‌تر است، تصریح کرد: پلیدی صفت بد بسیار عمیق از گناه است چرا که گناه روی گناه به عمق می‌رسد و اگر به عمق رسید، سبب عیب انسان می‌شود.

وی با بیان اینکه حضرت عباس(ع) عبد صالح خداوند بودند، گفت: منظور از عبد صالح بنده‌ای است که هیچ عیبی ندارد بنابراین گناه انسان را معیوب می‌کند گفته شده تنها هفت ساعت پس از گناه فرصت جبران است چرا که در این زمان گناه به انسان زخمی وارد نمی‌کند.

آیت‌الله جاودان با اشاره به اینکه در بهشت جز پاکان راه ندارند، عنوان کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید: نگهبانان بهشت به اهل بهشت می‌گویند «طِبْتُم»؛ اگر گناه کردیم یا باید در این دنیا جبران کنیم یا اینکه در برزخ و قیامت اینقدر بالا پایین می‌شویم تا پاک شویم چرا که در بهشت غیر پاک وارد بهشت نمی‌شود.

استاد حوزه علمیه با اشاره به نفخه صور در روز قیامت، گفت: زمانی که حضرت اسرافیل بر نفخه صور می‌دمد، همه انسانها مدهوش می‌شوند، مگر کسانی که خدا بخواهد آنان که مدهوش نمی‌شوند اصلا نفخه صور را نمی‌شنوند چرا که آنان مقامشان از حضرت اسرافیل هم بالاتر است.

وی ادامه داد: زمانی که صور دمیده می‌شود آنان همچنان هوشیار هستند، این هوشیاری را از همین عالم کسب کرده‌اند اگر انسان هیچ وقت مغلوب غریزه نشود همیشه هوشیار باشد در قیامت نیز هوشیار می‌ماند و سجده فرشتگان به آدم نیز به خاطر همین هوشیاری بود. آدم از تعلیم اسماء به یک علم و هوشیاری رسیده بود که تمام فرشتگان به او سجده کردند.

آیت‌الله جاودان با بیان اینکه اسم دیگر هوشیاری تقواست، خاطر نشان کرد: انسان اگر مراقب باشد گناه نکند این هوشیاری است و این تمرین هوشیاری سبب حیات انسان می‌شود./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات