۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۵
کد خبر: ۵۴۰۰۶۹
استاد حوزه علمیه قم:

استقامت عمل گرایی همه جانبه نسبت به دین است

استاد حوزه علمیه قم مهم ترین دستور خداوند را به حضرت رسول(ص) استقامت در راه انجام مأموریت الهی عنوان کرد و گفت: استقامت معنای عمل گرایی همه جانبه نسبت به دین است.
استقامت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین اسماعیلی امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه نزول بعضی از سوره های قرآن کریم سبب پیری رسول خدا(ص) شد، گفت: سوره های نبأ، واقعه، مرسلات و هود از جمله این سوره ها هستند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: در سوره نبأ ماجرای قیامت شرح داده شده و زمانی که با نزول این سوره پیامبر(ص) از اوصاف قیامت و روز حشر آگاه شدند، پیر شدند.

وی افزود: آیت الله شاه آبادی معتقد هستند که آیه 112سوره هود نیز از آیه هایی است که سبب پیری پیامبر شد زیرا عده ای آیات قرآن را شنیدند ولی به آن عمل نکردند و در نماز جمعه زمانی که پیامبر(ص) مأموریت خود را ابلاغ کردند به جز 12 نفر دیگران حضرت رسول(ص) را در میان خطبه رها کرده و به کسب کار مشغول شدند و این آیه موجب پیری پیامبر(ص) شد.

حجت الاسلام والمسلمین اسماعیلی به اشاره به آیه 112 گفت: در این آیه بیان شده است «فاسْتَقِمْ کَما أُمِرْتَ وَ مَنْ تابَ مَعَکَ وَ لا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصيرٌ» یعنی پس تو چنان که مأموری استقامت و پایداری کن و کسی که با همراهی تو به خدا رجوع کند نیز پایدار باشد، و (هیچ از حدود الهی) تجاوز نکنید که خدا به هر چه شما می‌کنید بصیر و داناست.

وی افزود: پیامبر(ص) در این آیه دعوت به استقامت در راه تبلیغ و ارشاد دین شده و این دستور یکی از مهم ترین دستورات خداوند به پیامبر(ص) است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در این آیه به معنای استقامت و ابعاد آن نیز اشاره شده است و خداوند به حضرت رسول(ص) می فرمایند« این استقامت نه به خاطر خوش آیند این و آن و نه از روى تظاهر و ریا، و نه براى کسب عنوان قهرمانى و همچنین نباید برای به دست آوردن مقام و ثروت و کسب موفقیت و قدرت باشد بلکه این استقامت تنها باید به خاطر فرمان خدا باشد و باید همان گونه باشد که به تو دستور داده شده است.

حجت الاسلام والمسلمین اسماعیلی با بیان اینکه دستور به استقامت در این آیه تنها در مورد رسول خدا(ص) نیست بلکه تمام کسانى که از شرک به سوى ایمان باز گشته اند و قبول دعوت الله کرده اند نیز مشمول این دستور هستند و استقامت این گروه و رسول خدا(ص) باید به گونه ای باشد که  در آن طغیان نباشد و منظور از طغیان این است که با افراط و تفریط همراه نباشد.

وی افزود: در حدیث معروفى از ابن عباس آمده که« هیچ آیه اى شدید و مشکل تر از این آیه بر پیامبر (ص) نازل نشد؛ بنابراین هنگامى که اصحاب از آن حضرت پرسیدند چرا به این زودى موهاى شما سفید شده و آثار پیرى در شما نمایان گشته  فرمودند مرا سوره هود و واقعه پیر کرد».

استاد حوزه علمیه قم پایداری در مسیر دین را رمز موفقیت مؤمنان بر دشمنان عنوان کرد، یادآور شد: این پایداری نباید با افراط و تفریط و بدون بهره مندی از رهبری الهی صورت گیرد چراکه در این صورت از مسیر خارج می شود و استقامت در راه دین به معنای اجرا و انجام همه حدود و فرمان های الهی است و مؤمن در این زمینه نمی تواند عملکرد گزینشی داشته باشد و برای نمونه معاد را بپذیرد و امامت را از عرصه عمل خارج کند بلکه استقامت به معنای عمل گرایی همه جانبه نسبت به دین است./968/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات