۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۵۴۰۷۳۴
مدیر حوزه علمیه قزوین:

زندگی طلبه آمیخته با تحقیق و پژوهش است

حجت الاسلام عباسی گفت: زندگی طلبه آمیخته با تحقیق و پژوهش است؛ از این رو باید به گونه ای با تحقیق و نوآوری در رشته‌های مختلف علوم همراه شود که در عمق اقیانوس علوم سیر کند تا عظمت خالق و کوچکی مخلوق برای او محسوس شود.
حجت الاسلام علی عباسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام علی عباسی مدیر حوزه علمیه قزوین ظهر امروز در مراسم اختتامیه دومین جشنواره علامه حلی استان قزوین که در سالن اجتماعات تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد، با اشاره به معنا و مفهوم پژوهش گفت: پژوهش به معنای کشف حقیقت است و از این جهت در راستای تکامل بشر و تقرب به درگاه خداوند سبحان صورت می‌گیرد.

وی در ادامه افزود: خداوند متعال بشر را برای کشف مجهولات و رسیدن به حقایق هستی آفریده است تعابیری از قبیل علم و تحقیق و کشف و یقین و مانند اینها راهنمای خوبی برای این مطلب در متون دینی و اسلامی ما است.

مدیر حوزه علمیه قزوین در ادامه با اشاره به آیات متناسب و هماهنگ با مفهوم پژوهش در قرآن اظهار کرد: در آیات 54 و 128 سوره طه تعبیر «اولی‌النهی» آمده است که این تعبیر در هر دو آیه با مفاهیم تحقیق و پژوهش و نوآوری و اندیشه‌ورزی متناسب و هماهنگ است.

وی در ادامه با اشاره به مفهوم اولی‌النهی در مفردات راغب اصفهانی افزود: این تعبیر در مفردات به معنای به نهایت رساندن چیزی آمده است معناو مفهوم آن این است که پژوهشگر کسی است که به نهایت و جان مطلب برسد و به کشف حقیقت دست پیدا کند.

حجت الاسلام عباسی در ادامه با بیان اینکه تحقیق بر دو گونه واقع می‌شود ابراز کرد: تحقیق می‌تواند بر دو گونه واقع شود در عمق و در سطح هر دو گونه تحقیق ارزشمند است کسی که در عمق یک مساله نفوذ کرده و از علم‌الیقین و عین‌الیقین فراتر رفته و به حق‌الیقین رسیده از گوهرهای گرانبهای هستی بیشتر سود برده است.

وی در ادامه اضافه کرد: طلبه‌ای که در موضوعات متعدد سیر کرده و در علوم مختلف تحقیق و پژوهش کرده است بهتر می‌تواند حکمت‌های الهی را دریافت و حرکت تکاملی را با ثبات قدم بیشتری طی کند تعبیر صحیح عقلانی تقدیم اعلم بر غیر اعلم راهنمای خوبی بر این مطلب است.

حجت الاسلام عباسی در ادامه با اشاره به آمیختگی زندگی طلبگی با تحقیق و پژوهش تصریح کرد: زندگی طلبه آمیخته با تحقیق و پژوهش است و طوری باید با تحقیق و نوآوری در رشته‌های مختلف علوم همراه شود که در عمق اقیانوس علوم سیر کند تا عظمت خالق و کوچکی مخلوق برای او محسوس شود اگر کسی احساس کند که نیاز به تحقیق و پژوهش ندارد در حقیقت در وادی جهل به سر می‌برد.

وی در پایان گفت: پژوهش از آن جهت است که انسان با عقل و اندیشه می‌تواند به علم و قدرت و حکمت خداوند متعال برسد اگر انسان به حقیقت این مطالب دست پیدا کند در زمره صاحبان عقل و اندیشه قرار خواهد کرد و مصداق اولی‌النهی می‌شود./۸۷۳/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات