۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۲
کد خبر: ۵۴۳۷۹۴
نماینده بعثه مقام معظم رهبری در کشور عراق:

نتایج نشست‌های علمی فقهی به دست مراجع و بزرگان برسد

حجت الاسلام والمسلمین نجفی روحانی با اشاره به لزوم بهره مندی مردم و جامعه از مسائلی که در نشست های علمی مطرح می شود، گفت: برای رسیدن به فتوایی درست باید نتایج نشست های علمی فقهی به دست مراجع و بزرگان برسد.
حجت الاسلام و المسلمین نجفی روحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمي «بازپژوهي اعمال مساجد كوفه و سهله» جهت بررسي مستندات اعمال اين دو مسجد بزرگ پیش از ظهر امروز از سوي معاونت پژوهشي پژوهشكده حج و زيارت وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین نجف نجفی روحانی نماینده بعثه مقام معظم  رهبری در این نشست اظهار داشت: اعمال مسجد کوفه و سهله یکی از مسائل مبتلابه در عتبات است و به نظر می رسد خوب است نتیجه این نشست علمی از طریق فقها به مردم اعلام شود.

وی افزود: آن چه که جای تأمل دارد روایاتی است که در این باره وارد شده، چون احادیث مجهول یقینی و روایات صحیح یقینی مشخص است، ولی روایاتی که سند آن معلوم نیست هم باید مورد بحث و بررسی قرار بگیرد، چراکه فعلا وضعیت اعمال عبادی در این دو مسجد مناسب نیست.

حجت الاسلام والمسلمین نجفی روحانی با بیان این که در این نشست نباید بحث تبرک جستن و حتی ادعیه مطرح شود، گفت: اصلی ترین بحث نماز خواندن در این مواضع مشخص شده است؛ بله ما در مورد نماز تحیت در هر مسجدی از جمله مسجد کوفه و سهله روایت داریم، ولی آیا این که این مکان خاص نماز داشته باشد درست نیست.

وی تأکید کرد: حتی روایتی با سند مرسلی نیز در این زمینه وجود ندارد؛ مثل این که برخی می گویند چون حضرت علی(ع) از باب ثعبان وارد مسجد کوفه می شده پس ورود از این درب ثواب بیشتری دارد، در حالی که این باب به خانه حضرت نزدیک تر بوده است.

مسؤول بعثه رهبری در کشور عراق با بیان این که روحانیان عتبات نیز در این مورد اطلاع کافی ندارند، ابراز داشت: کتاب معرفی اماکن زیارتی عراق دست همه هست اما کتاب هایی که در مورد مسجد کوفه و سهله نوشته شده را ندیده اند.

وی با بیان این که روحانی کاروان در هر سفری امام کاروان محسوب می شود، ابراز داشت: اگر روحانیان کاروان خوب توجیه شوند و کتاب هایی نیز در این رابطه به آنها برسد، شاهد وضعیت بهتری خواهیم بود.

حجت الاسلام والمسلمین نجفی روحانی در پایان ابراز امیدواری کرد که مطالب فقهی که در نشست های علمی مطرح می شود به دست علما و مراجع رسیده و در نهایت تبدیل به فتوا بشود، چراکه صرف نوشتن یک کتاب هرچند درست هم باشد شاید مورد قبول عامه مردم قرار نگیرد./1330/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات