۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۳
کد خبر: ۵۵۱۴۶۰
به همت مجمع عمومی جامعه مدرسین؛

همایش «فضای مجازی؛ فرصت ها و تهدیدها» برگزار شد

همایش «فضای مجازی؛ فرصت ها و تهدیدها» با حضور اساتید دروس خارج و سطوح عالی به همت مجمع عمومی جامعه مدسین حوزه علمیه قم برگزار شد.
فضای مجازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش «فضای مجازی؛ فرصت ها و تهدیدها» شب گذشته با حضور اساتید دروس خارج و سطوح عالی به همت مجمع عمومی جامعه مدسین حوزه علمیه قم در سالن اجتماعات دارالشفا برگزار شد.

بر اساس این گزارش، آیت الله مؤمن عضو مجلس خبرگان رهبری و از فقهای شورای نگهبان و حجت الاسلام والمسلمین ملکا از سوی دفتر مقام معظم رهبری در این جلسه حضور داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال در ابتدای این همایش گفت: فضای مجازی و فرصت ها و تهدیدهای این موضوع یکی از دغدغه های جدی رهبری و‌ مراجع تقلید است.

رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: از سال گذشته که در دبیر خانه مجمع عمومی فراخوان مقاله دادند بیش از ۴۰ مقاله در این زمینه از سوی اساتید درس خارج ارائه شد.

وی افزود: از سوی  حضرت آیت الله مکارم شیرازی به این اجلاسیه پیامی فرستاده شده است.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین شهریاری در ادامه این همایش با تأکید بر اینکه امروزه بزرگترین شرکت های سرمایه گذاری جهان همانند اپل، آلفابت، مایکروسافت، آمازون و فیس بوک رو به سرمایه گذاری در عرصه فضای مجازی آورده اند، اظهار داشت: این نشان از اهمیت فضای مجازی است تا مسؤولان به خود آمده و در این زمینه فعالانه عمل کنند.

وی افزود: دشمنان از طریق فضای مجازی، اطلاعات ما را اخذ می کنند و با بررسی آنها علیه خودمان برنامه ریزی می کند؛ در نرم افزارهایی همانند تلگرام اگر اجازه بهره برداری از اطلاعاتمان را به آنها ندهیم اجازه استفاده به ما نخواهند داد.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری تأکید کرد: فضای مجازی عرصه های کشاورزی، سلامت، صنعت، شهر، خانه و انرژی را در نوردیده و به دنبال بازارهای آینده دنیا، افکار عمومی و فرهنگ ها است.

رییس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی خاطرنشان کرد: امروزه فضای مجازی برای خانواده ها ایجاد نگرانی کرده است، زیرا خانواده ها نگران هستند که فرزندانشان در این فضا مشغول چه کارهایی هستند.

در ادامه سردار جلالی با تأکید بر اینکه زنان، جوانان و کارآفرینان در اولویت اول آمریکا قرار دارند تا آنها را تغییر دهند، ابراز داشت: نباید به تلگرام تنها با دید ارسال پیام و برابری ارتباط نگریست، چون این شبکه اجتماعی با اجازه خود افراد به شماره تلفن ها، پیام های شخصی، تقویم، گالری، مکان نما، پیام ها و‌ محتوای آنها، اثر انگشت، مردمک چشم افراد و مواردی از این دست، دسترسی پیدا کرده و آنها را برای دشمنان ارسال می کند تا افراد جامعه ما را مورد تحقیق قرار دهند و از این طریق برای ضربه زدن به نظام برنامه ریزی کنند.

رییس سازمان پدافند غیر عامل کشور تصریح کرد: دشمن با استفاده از فضای مجازی بر حاکمیت ها تسلط سیاسی، اجتماعی و‌ فرهنگی پیدا می کند و در انتخابات ها اثر می گذارد، ایجاد اغتشاش می کند و یا حجاب را مورد هجمه قرار می دهد؛ همچنین با راه اندازی استارت آپها ایده های جوانان ما را می گیرند و سعی می کنند با ایجاد کانال های خرده فروشی حجم عظیمی از پول کشور را خارج‌ کنند تا از این طریق به اقتصاد ضربه مهلک وارد سازند.

گفتنی است، از سوی حضرت آیت الله مکارم شیرازی برای این اجلاسیه پیامی ارسال شد که بخشی از متن آن بدین شرح است:

وظیفه همه ماست که بکوشیم فضای مجازی سالمی را برای خود و جامعه فراهم کنیم تا تمام نیازهای مثبت جامعه ما را تأمین کند و از مفاسد و خطرات آن برکنار باشد و در را به روی این غول ویرانگر ببندد؛ البته این کار قطعاً شدنی است ولی عزم الهی و جدی می خواهد.

در اینجا بنده چند پیشنهاد دارم:

نخست اینکه با برگزاری همایش کار تمام نشود، بلکه یک کارگروه برای بررسی این مسائل تشکیل دهید و برنامه ها را دنبال کرده و به اطلاع تمام حوزویان برسانید؛ ما هم گروهی داریم که در این زمینه کار فراوانی کرده اند و می توانند با کارگروه شما همکاری کنند.

دوم اینکه افرادی باید به جمع آوری آمارهای دقیق از مفاسد برنامه های مجازی صهیونیستی و امریکایی بپردازند و آن را در اختیار عموم قرار دهند تا طرفداران بی قید و شرط آن عقب نشینی کنند.

سوم اینکه مسأله فضاهای مجازی به عنوان یکی از مسائل مستحدثه در فقه حوزوی ما ورود کند و جهات شرعی و فقهی کاملاً مورد بررسی قرار گیرد تا به روشن ساختن افراد جامعه کمک نماید./841/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات