۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۵۵۹۹۹۶
مدیر حوزه علمیه قزوین:

توجه به مادیات انسان را از دایره زهد بیرون می‌کند

مدیر حوزه علمیه قزوین گفت: امروز روحانیت هم به مانند یک رسول و پیشوا در جامعه نقش تبلیغ و ترویج دین را بر عهده دارد از این رو، اگر در صحنه زندگیش مادیات ارزش بالایی داشته باشد این توجه به مادیات و ارزش‌های دنیایی او را از دایره زهد و پرهیزکاری بیرون خواهد برد.
حجت الاسلام علی عباسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام علی عباسی مدیر حوزه علمیه قزوین ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که در شبستان امیرالمومنین(ع) مسجدالنبی(ص) قزوین برگزار شد، با اشاره به تفسیر آیات 27 و 28 سوره احزاب گفت: در این آیات خداوند متعال خطاب به پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید «ای پیامبر به همسرانت بگو اگر زندگی دنیا و تجملات آن را بخواهید من بهره شما را از آن خواهم داد و با خوشی شما را آزاد می‌کنم».

وی در ادامه افزود: این آیه خطاب به پیامبر است هنگامی که مسلمانان در جنگ خیبر پیروز شدند طبق حکم اسلامی غنایم میان سربازان تقسیم شد در هنگام بازگشت همسران پیامبر از ایشان درخواست غنیمت کردند اما پیامبر(ص) فرمودند این غنایم از آن سربازان است از این رو، این آیه نازل شد.

مدیر حوزه علمیه قزوین در ادامه با بیان اینکه همسران پیامبر(ص) با مردم عادی تفاوت دارند اظهار کرد: طبق فرمایش قرآن همسران پیامبر(ص) باید بدانند که در خانه آن حضرت تجملات و مادیات دنیا جایگاهی ندارد از این جهت اگر به دنبال دنیا هستند پیامبر آنها را به خوشی رها خواهد کرد اما اگر آخرت و سرای جاوید را می‌خواهند خداوند متعال برای آنها اجر عظیمی را آماده کرده است.

وی در ادامه با اشاره به نکات به دست آمده از آیات 27 و 28 سوره احزاب اضافه کرد: نخست آنکه مسئوولیت خواص از مسؤولیت سایر افراد جامعه بیشتر است پیامبر اکرم(ص) به عنوان مبلغ و مروج دین نبابد در صحنه زندگیش مسابقه تجملات و مادیات برقرار باشد زیرا، این امر با مسئوولیتی که یک رسول در جامعه دارد منافات داشته و ناسازگار است.

حجت الاسلام عباسی در ادامه مهم‌ترین رسالت روحانیت تبلیغ و ترویج دین دانست و افزود: امروز روحانیت هم به مانند یک رسول و پیشوا در جامعه نقش تبلیغ و ترویج دین را بر عهده دارد از این رو، اگر در صحنه زندگیش مادیات ارزش بالایی داشته باشد این توجه به مادیات و ارزش‌های دنیایی او را از دایره زهد و پرهیزکاری بیرون خواهد برد.

وی در ادامه با اشاره به مفهوم زهد در کلام حضرت علی(ع) تاکید کرد: امیرمومنان(ع) در تعریف زهد می‌فرمایند تمام زهد در دو بیانی از قرآن کریم خلاصه شده است نخست اینکه اگر چیزی را از دست دادی ناراحت نشوی و دیگر اینکه از آنچه که به دست می‌آوری خوشحال و شادمان نگردی از این رو، اگر کسی این دو اصل را رعایت کند به فرهنگ علی(ع) نزدیک شده و خداوند متعال کار دنیا و آخرت او را اصلاح خواهد کرد.

مدیر حوزه علمیه قزوین با اشاره به نکته دیگر به دست آمده از آیات 27 و 28 سوره احزاب تصریح کرد: نکته دیگر آن است که تجملات در زندگی مانع کسب کمالات انسان است هر مقدار انسان به دنبال دنیا باشد از رسیدن به کمالات باز خواهد ماند انسان باید در زندگی خود به امور حداقلی کفایت کند در غیر این صورت خداوند متعال عنایتش را از او خواهد گرفت.

وی در پایان گفت: در رفتارهای اسلامی و دینی ما همواره منطق حاکم است یعنی در هر معضل و مشکل خانوادگی و اجتماعی باید با رفتار منطقی و اصولی آن معضل را برطرف کرد و از کشمکش و نزاع پرهیز کرد زیرا، رفتارهای بی‌منطق و غیرعاقلانه نه تنها مشکلات را مرتفع نمی‌کند بلکه آنها را بیشتر خواهد کرد./۸۷۳/پ203/ب1

ارسال نظرات