۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۵۶۰۳۸۸
در درس خارج فقه‌رسانه عنوان شد؛

نظر استاد درس خارج حوزه درباره سریال پایتخت

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی سریال پایتخت را از سریال های موفق و پر طرفدار رسانه ملی دانست و برخی قسمت ها و بخش های سری پنجم این سریال را مورد انتقاد دانست.
نشست خبری سخنگوی حوزه های علمیه  حجت الاسلام رفعتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام و المسلمین عباس رفعتی نائینی، استاد حوزه علمیه قم امروز در درس خارج فقه‌‌رسانه که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با اشاره به مباحث جلسات گذشته، بیان داشت: در اواخر سال 96 از در رابطه با سومین قسم از محرمات پیام رسانه مصادیقی عنوان شد.

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی اظهار داشت: قسم سوم از محرمات پیام رسانه آن است که پیامی فینفسه حرام نبوده و مقارن با حرام نیز نباشد، بلکه آن پیام پیامدها و بازتابهای منفی و محرمی در بر داشته باشد.  

وی برنامهای که به صورت غیرمستقیم پیامد و بازتاب منفی داشته باشد را حرام معرفی کرد و گفت: ادله حرمت این قسم از پیام رسانه در سال 96 از آیات، روایات و سیره معصومین بیان شد.

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم تصریح کرد: پیامرسانه ممکن است به حکم اولیه و یا به حکمثانویه حرام باشد.

وی افزود: در صورتی که رهبر معظم انقلاب در رابطه با شعار سال حکم حکومتی صادر میفرمودند، تبلیغات اجناس خارجی در رسانههای مجاز به حکم ثانوی حرام به شمار میآمد.

این استاد برجسته حوزه علمیه خاطرنشان کرد: تبلیغ، واردات و خرید جنس خارجی فینفسه حرام نیست، اما زمانی که ولیفقیه حکم حکومتی دهد که تهیه اجناس خارجی که مشابه داخلی آن در کشور وجود دارد، بر اقتصاد کشور اسلامی ایران آسیب میرساند و تهیه آن حرمت دارد، در این صورت تبلیغ چنین کالاهایی از رسانههای مجاز حرام خواهد بود.

وی در بخش دیگری از درس خارج فقه رسانه سریال پایتخت را یکی از سریال های موفق و پرطرفدار رسانه ملی در بین برنامه های نوروزی دانست و ابراز داشت: در برخی بخش ها و قسمت های پایتخت ۵ مطالبی منعکس شد که پیام غیر مستقیم آن رفتن به سفرهای گردشگری خارج از کشور و سفر به ترکیه بود.

استاد حوزه اظهار داشت: در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران در شدیدترین تحریمهای اقتصادی قرار دارد، نباید برنامه هایی پخش شود که مردم را ترغیب نماید تا با تهیه ارز به کشورهای خارجی سفر کنند. بیتردید چنین کاری در وضعیت امروز اقتصاد، کاری مذموم خواهد بود.  /878/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات