۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۶
کد خبر: ۵۶۹۱۹۸
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت؛

مقاومت اسطوره‌ای پابرهنگان یمنی در برابر ماشین جنگی سعودی ـ اماراتی

اعضای ارشد انصارالله یمن با تاکید بر شکست مفتضحانه ائتلاف سعودی در حمله به الحدیده تاکید کردند که مانور رسانه‌ای عربستان و امارات سرپوشی بر شکست‌های میدانی آن‌ها است.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: در بسته خبری این هفته «جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت» سرخط مهمترین اخبار هفته گذشته را مرور خواهیم کرد:

تکاپوی علمای عراق برای خروج کشور از باتلاق تقلب در انتخابات
آیت الله شیخ بشیر نجفی از مراجع تقلید عراق چند دستگی، فتنه انگیزی و ایجاد هرج  مرج در میان ملت عراق را از اهداف اصلی دشمنان دانسته و مسؤولان را به رعایت حقوق نیازمندان و افزایش سطح معیشتی آنان و نیز فراهم ساختن بستر مناسب برای زندگی کریمانه مردم دعوت کرد.

آیت الله سید مرتضی قزوینی از علمای عراق در سخنانی با انتقاد از ضعف خدمت رسانی به مردم و افزایش میزان فقر از مسؤولان سیاسی درخواست کرد تا حل مشکلات را در اولویت خود قرار دهند. وی با اشاره به افزایش میزان فقر در میان مردم با وجود صادرات روزانه چهارمیلیون بشکه نفت افزود: آیا عاقلانه است که در کشوری ثروتمند مانند عراق شاهد میلیون‌ها فقیر باشیم؟

 آیت الله سید محمد تقی مدرسی از مراجع تقلید عراق در بیانیه‌ای از تلاش گروه‌های پیروز در انتخابات برای تشکیل دولت مطلوب مردم تجلیل کرد. وی با تاکید بر لزوم مسؤولیت پذیری جریان‌های سیاسی و خالص گرداندن نیت برای عبور از شرایط کنونی کشور افزود: امیدواریم که برادران پیروز در انتخابات در گفت‌وگوهای ایجاد ائتلاف واحد موفق و موید باشند.

سید مقتدا الصدر رهبر جریان صدر عراق اعلام کرد: چند نصیحت و توصیه درباره بازشماری دستی آراء انتخابات اخیر عراق دارم. نخست اینکه همه خویشتن‌داری کنند و به قانون احترام بگذارند حتی اگر نتایج متقاعد کننده نبود. دوم از دستگاه قضایی عراق می‌خواهم که در مسأله بازشماری دستی آراء، مدت زمانی مشخص و غیر طولانی تعیین کند.

سید عمار الحکیم رهبر «جریان حکمت ملی» عراق، در خطبه نماز عید فطر،‌ ضمن دعوت به بازیابی جایگاه دستگاه قضایی در حل مشکلات انتخاباتی، خواستار بازشماری دستی ۱۰ درصد آراء و لغو اصلاحیه سوم بر قانون انتخابات و مجازات خاطیان شد.

حجت الاسلام سید احمد صافی نماینده آیت الله سیستانی در کربلا تاکید کرد: برخی سیاست‌مداران که از تحت پیگرد قرار گرفته شدن بیمناک هستند پس از آنکه خداوند بر آنان منت گذاشته و گذشته‌اش را نادیده گرفته، نباید این نعمت را فراموش کنند.

حمایت علمای لبنان از مردم مظلوم یمن و فلسطین
حجت الاسلام فضل الله با اشاره به حوادث منطقه به ویژه فلسطین اظهار داشت: خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل با فشار صهیونیست‌ها و در راستای حمایت از اسرائیل بوده و این اقدام چراغ سبزی به رژیم صهیونیستی برای استمرار رفتار وحشیانه خود است.

حجت الاسلام شیخ علی دعموش نایب رییس شورای اجرایی حزب الله گفت: تجاوزگری آمریکایی ـ اسرائیلی ـ سعودی بر ملت‌های مظلوم منطقه از غزه تا یمن بسیار شدت یافته و اسرائیل به هر میزان که به غزه و ملت فلسطین تعدّی کند، توان تسلیم کردن آنان را ندارد. وی ادامه داد: محور مقاومت در برابر تجاوزگری اسرائیل ساکت نمانده و پاسخ هرگونه اقدام علیه مردم غزه را خواهد داد.

شیخ احمد قطان رییس جمعیت قولنا و العمل  با تاکید بر لزوم حفظ وحدت اسلامی و ملی به عنوان رمز مصونیت کشور در برابر تهدیدها گفت: لبنان با اتحاد مسیحیان و مسلمانان از خطرها حفظ خواهد شد. این عالم لبنانی همچنین خواستار تشکیل دولتی فراجناحی شامل تمامی جریان‌های سیاسی فعال در لبنان برای حل مشکلات مردم شد.

شیخ نبیل قاووق عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان گفت: رژیم سعودی عید مسلمانان را به کشتار خونین در یمن تبدیل کرده است. وی افزود: سیاست سعودی ها همچنان توطئه علیه ملتهای منطقه ما به ویژه ملت فلسطین و مقدسات و حقوق آن است.

مقاومت جانانه ملت یمن در برابر هجوم ائتلاف سعودی به الحدیده
ضیف الله شامی عضو ارشد انصارالله یمن در گفت‌وگو با رسا خاطر نشان کرد: شکست‌های سنگین متجاوزان سعودی سبب شد تا با شایعه پراکنی در رسانه‌ها فریاد پیروزی خیالی را سر دهند. بوق‌های رسانه‌ای دشمن نیز تلاش می‌کند تا توهم پیروزی را بسان پیروزی واقعی جلوه دهد هرچند که این تلاش‌ها به شکست انجامید. وی افزود: اقدامات رسانه‌ها در جنگ نرم همانند اقدامات عرصه جنگ نظامی به شکست انجامیده و دشمن نیز به اذن الهی هیچ پیشروی نخواهد کرد.

محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصار الله یمن تاکید کرد: نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن عملیات برق آسایی را انجام دادند که فورا حمله کودکانه نیروهای متجاوز را خنثی کرده و نقشه های آنها را به چالش کشیدند. وی افزود: به یاری خداوند و پایداری ملت یمن، دشمن در تشدید تنش نظامی خود در جبهه غربی شکست مفتضحانه ای خورد و در آینده نیز به خواست خدواند ضربه‌های مهلک تری را دریافت خواهند کرد.

علمای تهامه یمن در بیانیه ای در پایان نشست فراگیر خود تاکید کردند: جهاد بر ما واجب شده است و باید هر کس می تواند سلاح به دست بگیرد. در این بیانیه آمده است: یمن و ملت آن از بیش از سه سال است که در معرض تجاوز خارجی با حمایت منطقه ای اماراتی ها و سعودی ها قرار دارد که هدف از آن اشغال یمن و چپاول ثروت های آن است و حق داریم تا با همه ابزارهای مشروع از خود دفاع کنیم.

انصار الله یمن اعلام کرد نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در یمن تاکنون کار خاصی انجام نداده است، او نیز سعی می کند به نوعی در پی توجیه تداوم تجاوز به یمن باشد، به واقع، او با نماینده سابق دبیر کل در یمن چندان تفاوتی ندارد.

سازمان‌های حقوق بشری خطاب به آل خلیفه: شیخ علی سلمان را آزاد کنید!
شیخ میثم سلمان رییس مرکز حقوق بشر بحرین با اعلام این خبر تاکید کرد که حکم تبرئه شیخ سلمان و نیز تنی چند از فعالان حقوق بشر از سوی محکمه عالی جنایی بحرین صادر شده است. بنابر اعلام منابع وابسته به دستگاه قضایی بحرین، حکم برائت از اتهام جاسوسی برای قطر، نه تنها شامل شیخ سلمان بلکه دو تن از فعالان حقوق بشری که با اتهام مشترک از مدت‌ها قبل بازداشت بودند نیز می‌شود.

نهادهای حقوق بشر جهانی در همین راستا در بیانیه ای تاکید کردند که شیخ علی سلمان پس از محکومیت به تحمل چهارسال حبس به جرم سخنان سیاسی، به تازگی اتهام جدیدی را به وی وارد ساختند که نه تنها فاقد وجاهت قانونی است بلکه با انگیزه‌های سیاسی بوده و ممکن است که وی حتی به اعدام نیز محکوم شود.

عبدالله شملاوی از فعالان حقوقی بحرین با اعلام اینکه آل خلیفه تعدادی از علما و شخصیت‌های انقلابی شیعه بحرین را بدون هیچ توضیحاتی بازداشت کرده و از آنها آزمایش گرفته است گفت: دادگاه جنایی بحرین به تازگی حجت الاسلام شیخ هانی البنا از روحانیان انقلابی این کشور را بدون اطلاع قبلی بازداشت و از وی آزمایش DNA گرفته است.

شکنجه روانی زندانیان اندیشه در عربستان سعودی
فلسطین: یوسف الحساینه از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت: دعوت بحرین از رژیم صهیونیستی برای شرکت در کنفرانس نوعی عادی سازی آشکار است که این عادی سازی در همه سطوح و زمینه ها قابل قبول نیست زیرا کودتا علیه اصول ثابت امت اسلامی و تحریک احساسات ملت فلسطین به شمار می رود که به طور شبانه روزی در معرض جنایات رژیم صهیونیستی در سایه بی تفاوتی جهان قرار دارند.

عربستان: سلطان العبدلی وکیل و حقوقدان عربستان گفت: ما اطلاعاتی داریم که تایید می کند که سه نفر از زندانیان اندیشه با تنگناهای شدید  فشارهای روانی عمدی در داخل زندان در برهه اخیر مواجه شده اند. به نوشته صفحه "زندانیان اندیشه" در شبکه اجتماعی توییتر، این سه نفر دکتر علی المعری، دکتر فهد السنیدی و عصام الزامل اقتصاد دان هستند.

میانمار: کریستین اشرانر بورگنر فرستاده سازمان ملل در امور میانمار اعلام کرد عاملان حمله به مسلمانان روهینگیا در این کشور باید محاکمه شوند. بر اساس بیانیه ای که سازمان ملل در مورد نتایج این سفر منتشر کرد، بورگنر بر لزوم پاسخگو کردن عاملان خشونت ها تاکید کرده و خواستار آن شده است تا تدابیر لازم برای انجام این مهم صورت گیرد.981/ب951/ر

ارسال نظرات