۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۴
کد خبر: ۵۷۴۳۱۲
امام جمعه دماوند:

برخورد جدی و قاطع با مفاسد اقتصادی بازدارندگی در پی خواهد داشت

حجت‌الاسلام فتاح دماوندی گفت: برخورد جدی و قاطع با مفاسد اقتصادی بازدارندگی در پی خواهد داشت.
حجت‌الاسلام کاظم فتاح دماوندی امام جمعه دماوند

به گزارش خبرگزاری رسا، در ماه‌های اخیر موضوع برخورد با مفسدان اقتصادی مورد تاکید مسئولان نظام و دستگاه قضایی قرار گرفته است، بر این اساس با حجت‌الاسلام کاظم فتاح دماوندی، امام جمعه دماوند و پژوهشگر علوم دینی در خصوص ضرورت برخورد سریع و عاجل مسئولان با مفسدان اقتصادی به گفت‌وگو نشستیم، که حاصل این گفتگو در ادامه می آید:

در شرایط فعلی اقتصادی کشور، مردم انتظار برخورد سریع قوه قضاییه با مخلان نظم اقتصادی در کشور را دارند، این اقدام به چه میزان می تواند در مقابله با فساد اقتصادی موثر باشد؟

برخورد قوه قضاییه تاثیر فراوانی بر کاهش فساد اقتصادی دارد، البته حتما رییس قوه قضاییه همان طور که وعده داده است، با شدت و سرعت با فساد اقتصادی برخورد خواهد کرد.

البته می بایست دولت دقت و نظارت داشت، تا فساد اقتصادی رخ ندهد، چرا که همواره پیشگیری بهتر از درمان است، اما به هرحال این مشکلات درمان نیز دارد.

به هرحال ۸۰ میلیون نفر در حال حاضر در پی فساد اقتصادی ضرر کرده اند، بسیاری به سختی های فراوان افتاده اند، اجاره مسکن، تهیه جهیزیه و معیشت بسیار سخت شده است، برخورد  با مفسدان اقتصادی و اجرای عدالت قطعا می تواند، در رسیدن حق به حق دار موثر بوده و بازدارندگی داشته باشد.

برخی از مخلان نظم اقتصادی شاید از میان خواص بوده و یا فرزندان خواص را شامل شوند، در این شرایط تکلیف چیست؟

خون خواص رنگین تر از عوام نیست، اتفاقا برخورد قاطع با خواص بازتاب بهتری خواهد داشت و مردم خواهند دانست، که نظام و حاکمیت در برخورد با مفاسد اقتصادی با کسی تعارف ندارد، برخورد با خواص رضایتمندی بیشتری در پی خواهد داشت.

برخی به بعضی منصب ها وصل و یا فرزندان خواص هستند، ملاحظه کاری ها به کشور ما آسیب می رساند، باید ملاحظه کاری کنار گذاشته و با چند نفر با جدیت برخورد شود، این امر بسیاری از مشکلات را حل می کند.

ما در اجرای عدالت باید به امیرالمومنین(ع) اقتدا کنیم، که برادر خود را مورد عتاب قرار داد و آهن داغ را به برادر خود نزدیک کرد.

باید از آتش جهنم ترسید، عقیل از امیرالمومنین(ع) تقاضا کرد، که از بیت المال به برادر فقیر خود رسیدگی کند، اما حضرت به او فهماند که با دیگران تفاوتی ندارد.

حضرت علی (ع) در نامه به مالک اشتر به برخورد جدی با کارگزار خائن تاکید می‌کنند، این نکات تربیتی در نهج‌البلاغه چگونه می‌تواند مورد استفاده مسئولان در جامعه امروز باشد؟

نظام ما باید از ۵ سال حکومت امیرالمومنین(ع) الگوبرداری کند، چرا که نظام اسلامی به معنای واقعی کلمه در زمان امیرالمومنین(ع) حاکم شده است و ما باید از آن نظام الگوبرداری کنیم.

نمونه عملی برخورد امیرالمومنین با مفسدان اقتصادی به چه نحوی بوده است؟

گزارش های مختلف حاکی است، که امیرالمومنین(ع) در حالی که تازیانه همراه داشتند، به بازار تشریف می بردند و با گران فروشان برخورد کرده و افرادی را که در بازار مسلمین اخلال ایجاد کرده و محتکر، گران فروش، فروشنده جنس معیوب و ... بودند، را در بازار مجازات می کردند، چرا که خود حضرت هم قاضی بودند و هم حاکم و حکم را به سرعت اجرا می کردند.

یکی از مشکلات امروز ما این است، که روند رسیدگی به پرونده های قضایی بسیار طولانی می شود و این امر سبب اخلال در نظام قضایی خواهد شد، تعداد پرونده ها زیاد است، قضات علم امیرالمومنین(ع) را ندارند و تصمیم گیری برای آن ها سخت تر است و طولانی می شود و پرونده ها به طول می انجامد.

مشکل دیگر این است، که احکامی که قطعی می شود، اجرا نمی شود، در واقع مقداری مسامحه در مجازات مسلمین می شود.

اجرای حکم، بازدارندگی جدی دارد، باید با رعایت احکام الهی موفقیت بیشتری برای جامعه رقم بزنیم.

مجازات مفسدان اقتصادی مطابق قوانین دینی چگونه ارزیابی می‌شود؟

برخی از این افراد ممکن است، مفسد فی الارض شناخته شوند، اگر حتی یک مورد اعدام در برخورد با مفسد فی الارض اقتصادی صورت بگیرد، بازتاب بسیار خوبی خواهد داشت، مجازات های سنگین برای مفسدان اقتصادی اثرات مثبتی دارد.

حکم مفسد فی الارض طبق آیات قرآن اعدام است، اعدام مفسد اقتصادی بسیار اثر بخش است.

باید حکم خدا را اجرا کرد، اگر حکم خدا زندانی شدن فرد است، او به زندان برود، اگر شلاق است و یا اعدام باید اجرا شود، مجازات در ملاء عام نیز بسیار اهمیت دارد، اما به دلیل ملاحظات حقوق بشر، مجازات در ملا عام کم شده است، این امر بازدارندگی را کم کرده است، نباید به دنیا و فلان کشور نگاه کرد، باید به حکم خدا اهمیت دهیم، اجرای سریع و علنی احکام بازدارندگی بیشتری خواهد داشت.

چطور یک مجرم امنیتی که امنیت مردم را به هم ریخته سریع اعدام می شود، مفسد اقتصادی نیز امنیت اقتصادی مردم را بر هم زده است، او هم باید اعدام شود، چرا که پشت فساد اقتصادی طلاق، اعتیاد و بیکاری است، باید نگاه قوه قضاییه به این مساله اصلاح شود و با سرعت و دقت بیشتری اقدام کند./۹۶۹/د۱۰۲/ب۱

منبع: مهر

ارسال نظرات