۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۵۷۶۲۸۵
امام جمعه پردیسان:

بانک ها در حال مکیدن خون طبقات ضعیف جامعه هستند

حجت الاسلام والمسلمین قوامی با بیان این‌که ۴۰ سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی نزدیک است، گفت: بایستی ساختار بانک‌ها را اصلاح کرد، چراکه یکی از جلوه‌های کارآمدی نظام همین بانکداری اسلامی است.
قوامی حجت الاسلام و المسلمین قوامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین صمصام الدین قوامی، امام جمعه پردیسان در خطبه های عبادی سیاسی نمازجمعه پردیسان با اشاره به فرا رسیدن سالروز بانکدارای اسلامی اظهار داشت: در تاریخ دهم شهریور ماه سال 1362 بانکداری اسلامی تصویب شد و اکنون 35 سال از آن می‌گذرد، اما متأسفانه بانک‌ها به‌جای تطبیق با معیارهای اسلامی، روز به روز ربوی‌تر و فاسدتر شده‌اند.

هشدار رهبر انقلاب به بنگاه‌داری بانک‌ها

امام جمعه پردیسان در ادامه به سخنان رهبر انقلاب درباره بانک‌های اشاره و بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار با هیأت دولت فرمودند بانک‌ها غلط می‌کنند که به بنگاه‌ تبدیل شده‌اند.

وی با بیان‌این که هدف از تأسیس بانک در اسلام تامین عدالت اجتماعی و گرفتن ثروت از متمولان و دادن به طبقات ضعیف جامعه است، گفت: معنی بنگاه شدن بانک‌ها این است به جای رسیدگی به مردم، به خودشان می‌رسند یعنی پول‌های قشر ضعیف جامعه گرفته و به ثروتمندان جامعه داده می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی ادامه داد: بانک‌ها به مفسدان اقتصادی، وام‌های نجومی داده و اقساط آن را نیز نمی‌گیرند، اما طبقات ضعیف جامعه که بخواهد شغل و زندگی خود را سامان دهد، در چرخ‌های بوروکراسی بانک‌ها له می‌شود و در صورت دیر پرداخت کردن اقساط آن، جریمه دیرکرد از او اخذ شده و نفس او را می‌گیرند.

عدم پاسخگویی مسؤولان بانک مرکزی

وی افزود: آیا این بانکداری اسلامی است و چرا مسؤولان و رؤسای بانک‌ مرکزی از گذشته تاکنون پاسخگوی دلایل زالو صفتی بانک‌ها نیستند، بانکی که وظیفه آن جمع‌آوری و تنظیم امور مالی مردم است تا در هنگام نیاز به داد جامعه برسد، به جان طبقات ضعیف جامعه افتاده و در حال مکیدن خون آن‌ها است.

امام جمعه پردیسان تأکید کرد: 40 سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی نزدیک است، بنابراین بایستی ساختار بانک‌ها را اصلاح کرد، چراکه یکی از جلوه‌های کارآمدی نظام همین بانکداری اسلامی است.

وی با اشاره به آیه 276 سوره بقره بیان کرد: خداوند مال ربوی را نابود و محو می‌کند اما صدقات را افزایش می‌دهد، ربا سبب نابودی جامعه آلوده به ربا خواهد شد، چراکه نفرت‌های به وجود آمده در اثر ربا موجب از بین رفتن پیوندها و تعاون اجتماعی خواهد شد.

وظیفه حوزه علمیه، ارائه تئوری برای ساختار بانکداری

حجت الاسلام والمسلمین قوامی با بیان این‌که مشکلات مردم باید از طریق فقه و اجتهاد حل و بانک‌ها توسط همین حوزه علمیه اسلامی شود، گفت: حوزه علمیه که برای بانک تئوری ارائه نداد و تنها شورای نگهبان به اندازه‌ای عقود را درست کرد، اما باید توجه داشت که این شیوه‌ها برای مدت کوتاه و به منظور تسکین جامعه مفید است، اما نه به صورت دائمی، در این 35 سالی که از تصویب بانکداری اسلامی گذشته است، چرا عده‌ای برای درمان قطعی بانک‌ها اندیشه‌ای نکرده‌اند.

وی تصریح کرد: اگر کمیته امداد امام خمینی(ره) و گروه‌های کمک‌رسان ایجاد نشده بودند، فقر در جامعه به کفر منتهی می‌شد، چراکه کمک‌رسانی بانک‌ها گزینشی و مخصوص طبقات ثروتمند و متمول جامعه بوده و طبقات ضعیف جامعه بهره‌ای از این بانک‌ها نمی‌برند.

امام جمعه پردیسان ابراز داشت: وظیفه ما استقرار عدالت اجتماعی در جامعه است، بنابراین ضروری است که مسیر صحیحی برای بانک‌ها ریل‌گذاری شود، از این‌رو در فقه اقتصاد باید بانکی که از ریشه اسلامی است، طراحی شود و یقینا با وجود تعداد بی‌شماری از اندیشه‌ورزان موجود در کشور و امنیت ایجاد شده توسط رهبر معظم انقلاب، امکان و توان آن وجود دارد./۸۷۶/پ۲۰۱/ق

ارسال نظرات