۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۶
کد خبر: ۵۹۳۳۷۴
معاون مدرسه نورالزهرا:

پرورش نسل شیعه اهم مسؤولیت بانوی مسلمان است

پرورش نسل شیعه اهم مسؤولیت بانوی مسلمان است
استاد حوزه گفت: زنان با بهره گیری از روش تربیتی زینب(س) فرزندانی ولایتمدار تحویل جامعه دهند چراکه پرورش نسل شیعه مهم‌ترین مسؤولیت بانوان مسلمان است.

شیرین حسین آبادی معاون پژوهش مدرسه علمیه نور الزهرا (س) تهران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم زینب کبری (س) را یکی از بانوان بزرگ تاریخ اسلام دانست و گفت: اگرچه معاندین تلاش داشتند چهره فعال و فداکار او را پس از شهادت برادرشان امام حسین (ع) مخدوش و یا کمرنگ کنند، ولی با مطالعه شرح حال این بانوی گرانقدر چه قبل از واقعه کربلا و چه بعد از واقعه کربلا می‌توان به فضیلت‌های این بانوی بزرگوار پی برد.

وی ادامه داد: شاهد این امر روایتی است از خطبه فدکیه که مادر گرامی ایشان خانم فاطمه زهرا (س) در مسجد کوفه در حالی که حضرت زینب (س) تنها ۵ سال داشتند ایراد نمودند و این امر نشان از هوش بالای این بانو دارد.

استاد حوزه اضافه کرد: ایشان با بیان خطبه‌های خود در کوفه و شام نمونه بارزی از بلاغت و فصاحت در گفتار، علم، زهد و شجاعت بودند که همگی در راستای احیای دین جد بزرگوارشان و در ادامه قیام امام حسین (ع) بود که در روز عاشورا تا مجلس یزید ادامه داشت و تجلی گشت.

وی مسؤولیت پذیری را ویژگی منحضر به فرد حضرت زینب (س) دانست و بیان کرد: آن حضرت در تمام صحنه‌های مبارزه علیه باطل درکنار برادرشان بودند، در زمان واقعه کربلا در پشت جبهه جنگ به کمک مجروحین و مداوای آن‌ها پرداختند، در خیمه‌ها به عنوان پرستار ایفای نقش می‌نمودند و بعد از شهادت امام حسین (ع) و یارانش در تداوم قیام و ابلاغ پیام عاشورا با تحمل و بردباری در کنار مصاءب و سختی‌ها قدم برداشتند.

معاون مدرسه علمیه نور الزهرا یادآور شد: زینب کبری (س) با شناختی که از مقام امامت و ولایت داشت، می‌دانست که امام معصوم هیچ گاه کاری را براساس میل شخصی خود انجام نمی‌دهد و تمامی اعمالش بر اساس دستورات الهی است، از این رو هیچ سخنی از او مبنی بر انصراف و بازداشتن امام حسین (ع) از مأموریت خطیر الهی در تاریخ دیده نشده است و فقط مطیع محض و تسلیم فرمان برادر خویش بودند، آن حضرت از آغاز حرکت برادرش از مدینه در کنار او بود چرا که یکی از شروط ازدواج ایشان همراهی با برادر ذکر شده بود و آن وقت، زمان آن رسیده است که به آن شرط عمل کند.

وی با تأکید بر ولایت مداری بزرگ بانوی کربلا، ابراز کرد: چنان این امر ریشه در وجود حضرت زینب (س) دارد که بعد از گذشت چندین قرن، امروز مدافعان حرم با الهام بخشی از هدایت این بانوی بزرگوار، عشق و علاقه به این خاندان و لبیک به امر امامت و ولایت از آسایش تن و جان خود چشم پوشی کردند و حفاظت از حرم معصومین را عاشقانه و بدون هیچ ترس و دلهره‌ای سرلوحه زندگی خود قرار دادند، ٰاین همان مسیر ولایت است که حضرت زینب (س) به آنان نشان داد و موجب هدایت مردانی شد که چشم امید به رحمت خداوند دوخته اند.

خانم حسین آبادی ابراز کرد: با مطالعه در زندگی خانم حضرت زینب (س) می‌توان پی برد که عملکرد ایشان در طول تاریخ ریشه در تربیت صحیح خانوادگی دارد از این رو تمام خواهران می‌توانند با بهره گیری از روش تربیتی ایشان فرزندانی با بصیرت و ولایتمدار تحویل جامعه اسلامی دهند چرا که تربیت و پرورش نسل شیعه در حال حاضر مهم‌ترین مسؤولیتی است که بر عهده بانوان مسلمان است.

وی مطرح کرد: طلاب خواهر با الهام از زندگی سیاسی این بانوی بزرگوار به عنوان مبلغان دین، ادامه دهنده مسیر این خاندان باشند و نگذارند خون امام حسین (ع)، فرزندان و یارانشان پایمال شود، باید حقایق اسلام را به گوش جهانیان رساند و هیچگاه پشت، ولی امر خود را خالی نگذاشت.

کارشناس دینی تدبیر همراه با عطوفت را از دیگر ویژگی‌های حضرت زینب (س) برشمرد و بیان داشت: ایشان پرورش یافته مکتب علی (ع) و فاطمه زهرا (س) بودند که هدفشان رسیدن به کمال والای انسانی و جلای روح بود، در حوادث بزرگ هیچگاه تحت تأثیر احساسات و عواطف خود قرار نگرفتند و با عقل، درایت و بصیرت تمامی صحنه‌های جانسوز و دلخراش واقعه کربلا را به خوبی تدبیر و به آن عمل کردند.

وی خاطرنشان کرد: حضرت زینب (س) با شجاعت و شهامت تمام فرزندان و جوانان بنی هاشم را به مبارزه و قیام دعوت می‌کرد به طوری که کم کم نوبت فرزندان و جگرگوشه خود امام حسین (ع) رسیده بود و با تشجیع هر چه بیشتر آنان را به میدان مبارزه کشاند.

استاد حوزه در پایان با بیان اینکه تمام خطبه‌های حضرت زینب (س) در کتاب لهوف سید بن طاووس و بحارالانوار محمد باقر مجلسی به رشته تحریر درآمده است، پرستاری و محافظت از زنان و کودکان و خاندان امامت به ویژه امام سجاد (ع) را از وصایع سیدالشهدا (ع) به خواهرش برشمرد و افزود: بعد از واقعه کربلا اکنون نوبت به آن رسیده بود که زینب (س) وصیت برادرش امام حسین (ع) را در راستای حفظ و پاسداری از اسلام به طور هوشمندانه اجرا کند، از این رو مبلغ پیام قیام عاشورا شدند، تا جایی که به گفته شهید مطهری مقام شامخ زینب (س) در کوفه و شام موجب رسوا ساختن هیئت حاکمه وقت به ویژه یزید و معاویه شد و با روشنگری حقایق، چهره کافر یزیدیان را آشکار و برملا کرد و همه مردم پی به مظلومیت اهل بیت بردند./۸۰۴/ت302/ب1

ارسال نظرات