همجنس گرایی به وفور در فیلمهای غربی دیده می شود
به گزارش خبرگزاری رسا، خانم فریبا علاسوند در پنل تخصصی زنان در اولین کنفرانس بین المللی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری عصر امروز در مجموعه فرهنگی سرچشمه تهران، گفت: فضاهای معنایی و بنیادهای اصلی مفهومی مهمترین چالش های حقوقی ما با غرب در موضوع زنان است.
وی افزود: تفاوت در بنیادهای مفهومی نیز یک عنصر جدید است؛ اگر صد سال پیش می خواستیم با جهان تخصصی حقوق غربی، مفاهمه کنیم، سخنان هم را متوجه می شدیم ولی در مسایل زنان در 100 سال اخیر تغییراتی ایجاد شد که این مفاهمه را سخت کرد و برخی از واژه ها ماهیت خود را از دست دادند.
علاسوند اظهار کرد: زمانی که اصطلاح برابری در کنار اصطلاح عدالت و انصاف به کار می رفت، معانی این دو حوزه از هم متفاوت بود؛ یعنی در گذشته نیاز داشتند که در هر حوزه از برادری، عدالت و انصاف تعاریف مشخصی را ارایه کنند.
عضو شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران بیان کرد: کلمه عدالت از گذشته تا به امروز واژه ای برای تاکید بر نابرابری ها استفاده میشود و وقتی عدالت را به کار می بردند که نمی خواستند از برابری استفاده کنند و زمانی که می خواستند از برابری سخن بگویند، منجر به ستم می شد.
وی گفت: در گذشته مفهوم انصاف یک مفهوم اخلاقی تر بود؛ عدالت بین مرز اخلاق و حقوق باقی مانده است و مجادله فلاسفه حقوق بر سر این موضوع است که عدالت را اخلاقی یا حقوقی معنی کنیم، ولی انصاف یک مفهوم کاملا اخلاقی است.
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده یادآورشد: مسئله ما این است که این مفاهیم در مواجهات مفهوم شناختی در عرصه های عمومی درهم ریخته شدند و مرز مفهومی در بحث زنان در جنبش فمنیستی به هم ریخته است.
وی افزود: از زمانی که فمنیسم این مرزها را به هم ریخت مرزهای مفهومی به شکلی تغییر کرده است که بسیاری از اسناد سازمان ملل متحد نیز دچار همین مشکل شدند.
علاسوند اظهار کرد: در دهه 60 تا 70 میلادی مفهومی شکل گرفت که به اشتباه آن را به جنسیت تعبیر می کنیم که البته این اشتباه به دلیل پیچیدگیهای است که مفهوم جنسیت، آن را معنی نمیکند؛ هدف از به کار بردن آن نیز ایدئولوژیک است؛ این کلمه بنا بر برابر سازی جنسیتی نداشت ولی این گروه به دنبال ساخت ایدئولوژی بودند که بگویند تفاوت بین زنان و مردان بسیار کم و بی اهمیت است.
وی گفت: پس از دهه 90 اتفاقات جدیتری رخ داد به طوریکه قطعیت تفاوت بیولوژیک زنان نیز مخدوش شد تا جایی که گفته شد مقوله دو جنس طبیعی وجود خارجی ندارد.
علاسوند افزود: امروزه در دنیای غرب همجنس گرایی به وفور در فیلمها و حتی کارتونهایشان ترویج می شود، امری که تا سالهای پیش دیده نمی شد.
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده یادآورشد: امروزه در مسئله جنسیت، از انواع جنسیتها سخن می گویند نه مونث و مذکر بودن؛ آنها یک واژهای را ایجاد می کنند که به دنبال ساخت یک ایدئولوژی است و این مساله یک تحول و دگرگونی است.
وی افزود: در یک زمان، عدالت را به معنی برابری معنی میکردند، ولی امروز وقتی از عدالت سخن میگویند، منظورشان این است که بیش از استحقاق و فرصت های طبیعی و امکانات حاکمیت به زنان امتیاز بدهید؛ زمانی شعار سازمان ملل، شعار زنان و توسعه بود، یعنی موانع را از سر پیشرفت زنان برداریم و هر کس به هرجا رسید آن را ارج بنهیم که حاصل این اقدام و فرایند برابری در نتایج و نه برابری در فرصتها شد.
علاسوند در پایان خاطرنشان کرد: این مبحث را به تبعیض مثبت توسعه دادند و آن را به عنوان عدالت جنسیتی مطرح کردند؛ این مباحث مفهومی و بنیادهای معناشناختی به حدی مهم هستند که باید در استخدام و استفاده از واژهها به خوبی دقت داشته باشیم و بدون تردید بدون دقت در استفاده از واژهها با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهیم شد./1324/د101/ب1