۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۶۳۵۳۱۹
دانشگاه معارف منتشر خواهد کرد؛

جلد سوم کتاب پرسش ها و پاسخ های تاریخی

جلد سوم کتاب پرسش ها و پاسخ های تاریخی
نوشتار پیش رو که به پیشگاه ارباب اندیشه و تفکر عرضه می شود؛ بر آن است به مهم ترین پرسش های تاریخی درباره زندگانی ائمه از امام سجاد تا پایان غیبت صغری پاسخ دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی جلد سوم کتاب پرسش ها و پاسخ های تاریخی(درباره زندگانی معصومان از امام سجاد تا پایان غیبت صغری) از حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی پیشوایی را که به کوشش دکتر یدالله حاجی زاده اماده شده است، منتشر خواهد کرد.

در بخش سخن آغازین کتاب درباره علت نگارش این کتاب چنین گفته شده است:

از جمله اهداف گروه پژوهشی تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی بازخوانی تاریخ اسلام با رویکردهای مختلف است. پاسخ گویی به مهم ترین پرسش ها در عرصه تاریخ اهل بیت نیز در این راستا مورد اهتمام قرار گرفت و براین اساس انتشار جلد سوم پرسش ها و پاسخ های تاریخی ضرورت یافت. با توجه به استقبال شنوندگان از برنامه «پرسمان تاریخی «رادیو معارف و نیز  جایگاه علمی کارشناس محترم برنامه، حجت الاسلام والمسلمین استاد مهدی پیشوایی پاسخ های علمی و مستند ایشان در این جستار سامان یافته است.

نوشتار پیش رو که به پیشگاه ارباب اندیشه و تفکر عرضه می شود؛ بر آن است به مهم ترین پرسش های تاریخی درباره زندگانی ائمه از امام سجاد تا پایان غیبت صغری و برخی دیگر از مسائل مهم تاریخی را پاسخ دهد.

پیش از این در دو جلد به 400 پرسش تاریخی در عرصه تاریخ پیامبر اکرم و ائمه تا شهادت امام حسین پاسخ داده شده بود.

در این کتاب پاسخ های حجت الاسلام والمسلمین استاد مهدی پیشوایی به پرسش هایی درباره امام سجاد تا امام زمان علیهم السلام آمده و شهربانو مادر امام سجاد، قبر مادر امام سجاد، علت عدم شرکت امام سجاد در میدان جنگ در روز عاشورا، شرایط سیاسی و اجتماعی زمان امام سجاد، امام سجاد و نوع مواجهه آن حضرت با خفقان های زمان خویش، علت عدم شرکت امام سجاد در قیام حره، و زید بن علی و ادعای امامت از مطالبی است که درباره امام سجاد به آنها اشاره شده است.

همچنین، امام محمدباقر علیه السلام و واقعه کربلا، جابر و دیدار وی با امام باقر، امام باقر و حکومت عمر بن عبدالعزیز، علت مسافرت امام باقر به شام، و شاگردان برجسته امام باقر پرسش هایی است که که در این بخش به آنها پاسخ داده شده است.

در بخش مربوط به امام صادق علیه السلام نیز به مطالبی همچون انتخاب کننده لقب صادق برای امام ششم، امام جعفر صادق رئیس مذهب جعفری، چرایی عدم قیام امام صادق، علت مخالفت ابوحنیفه با امام صادق، سنجش صحت جانشینی اسماعیل بعد از امام صادق و آثار مکتوب امام صادق پرداخته شده است.

جلد سوم کتاب پرسش ها و پاسخ های تاریخی

درباره امام کاظمعلیه السلام نیز به فرقه های شیعی زمان آغاز امامت امام موسی بن جعفر، اهمیت و جایگاه حضرت معصومه، علت عدم ازدواج دختران امام موسی بن جعفر، علت عدم همراهی حضرت معصومه با امام رضا، علت کثرت فرزندان امام موسی بن جعفر، و بدرفتاری با حضرت معصومه در ساوه اشاره شد ه است.

همچنین، چگونگی شکل گیری فرقه واقفیه، نحوه ارتباط مردم با امام رضا، محتوای حدیث سلسلة الذهب، علت پذیرش ولایت عهدی توسط امام رضا، آیا قبر خواجه اباصلت که در مشهد است، سند تاریخی دارد؟، و ورود حضرت معصومه به ایران و زمان رحلت ایشان مطالبی است که در بخش ویژه امام رضاعلیه السلام توضیح داده شده است.

در بخش مربوط به امام جواد علیه السلامنیز به پرسش هایی درباره امامت امام جواد و علت ازدواج امام جواد با ام الفضل پاسخ داده شده است.

بخش بعدی  مربوط به امام هادی و امام حسن عسکری علیهما السلام است که در آن به مطالبی همچون امام هادی و شفا دادن متوکل، امام هادی و اعتراض به تخریب قبر امام حسین، شخصیت عبدالعظیم حسنی و نقش ایشان در تاریخ شیعه، علت شعرخوانی امام هادی در مجلس مأمون و نحوه شهادت امام حسن عسکری پرداخته شده است.

در بخش مربوط به امام زمان علیه السلام نیز به پرسش هایی درباره تولد امام زمان و دیدگاه اهل سنت، ادعای مهدویت توسط عده ای قبل از تولد امام مهدی، چرایی عدم ذکر نام امام زمان در زمان غیبت، وکلای امام زمان در عصر غیبت صغری، علت عدم نقل روایات نواب اربعه در کافی، سفرای دروغین امام زمان، جنگی که نرجس خاتون در آن اسیر شد وکیفیت آغاز غیبت و ... پاسخ داده شده است.

در بخش امامان (سؤالات مشترک) نیز مطالبی همچون آگاهی امامان از علوم زمان خویش، چگونگی معرفی جانشین توسط امامان، ازدواج ائمه با زنانی که در شهادتشان نقش داشتند، نمایندگی امامان در قم، زیارت اهل بیت از راه دور، و تخریب قبور امامان در طول تاریخ دیده می شود.

ضمائم، بخش دیگر این کتاب است که در چند بخش تاریخ تشیع، خلفا، سؤالات قرآنی، تاریخ ایران قبل و بعد از اسلام، علما و بزرگان،  و سؤالات متفرقه تدوین یافته و در هر بخش مطالب گوناگونی توضیح داده شده است.

دفتر نشر معارف چاپ اول جلد سوم کتاب پرسش‌ها و پاسخ‌های تاریخی را در سال ۱۳۹۸ با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۴۰۰۰۰ تومان منتشر خواهد کرد. /ن ۶۰۱/ش

 

ارسال نظرات