۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۵
کد خبر: ۶۳۸۸۱۰
رئیس حوزه ریاست دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله‌ خامنه‌ای:

تقریظ‌‌های رهبر معظم انقلاب نشان از توجه ایشان به کتابخوانی دارد

تقریظ‌‌های رهبر معظم انقلاب نشان از توجه ایشان به کتابخوانی دارد
عطارزاده از انتشار تمام تقریظ‌های رهبر انقلاب خبر داد و گفت: تقریظ بیش از 100 کتاب توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی نشان از اهتمام ایشان به مقوله کتاب و کتابخوانی است.

 به گزارش خبرگزاری رسا، سومین پاسداشت هنر و ادبیات انقلاب اسلامی ویژه رونمایی از تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب «آن مرد با باران می‌آید» نوشته وجیهه سامانی پیش از ظهر امروز در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

در این مراسم که با حضور تعداد زیادی از دانش‌آموزان برگزار شد، ایمان عطارزاده، رئیس حوزه ریاست دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای بیان کرد: یکی از اهداف انتشار تقریظ‌های رهبر معظم انقلاب، علاوه بر ترویج توسعه به مطالعه آثار و مضامین مفید این کتاب‌ها، زنده‌نگاه داشتن مفاهیم و باورهایی است که با هویت فرهنگ و آمال‌های جامعه اسلامی مرتبط بوده و بازخوانی آن‌ها در شرایط مختلف زمانی می‌تواند جامعه را به قدرشناسی از داشته‌های عظیم معنوی که خود همان باور و اعتقادات مقدس است یادآور می‌شود.

او با اشاره به استقبال مردمی از این آثار، تصریح کرد: آنچه در طول سال‌های اخیر به وضوح قابل مشاهده بوده استقبال گسترده از انتشار آثار مختلف در حوزه فرهنگی و هنری و به‌ویژه آثاری است که مورد توجه و تحسین رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفته‌اند. تجدید چاپ این کتاب‌ها در حوزه پویش‌های مطالعات مردمی و تولیدات متنوع فرهنگی و هنری از این آثار توانسته جریان‌سازی مناسبی را در فضای فرهنگی کشور درخصوص کتاب‌ها و مضامین به وجود آورد.

 

رئیس حوزه ریاست دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای بیان کرد: تقریظ بیش از 100 کتاب توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی نشان از اهتمام ایشان به مقوله کتاب و کتابخوانی است. تاکنون هشت مراسم تحت عنوان پاسداشت ادبیات مقاومت برگزار و 55 تقریظ رهبری منتشر شده است که علاوه بر کتاب‌ها با موضوع دفاع مقدس، برنامه‌هایی تحت عنوان پاسداشت هنر و انقلاب را برگزار می‌کنیم که امروز سومین جلسه آن است و تلاش خواهیم کرد تمام تقریظ‌های ایشان را منتشر کنیم.

 عطارزاده درباره کتاب «آن مرد با باران می‌آید» افزود: این کتاب برای گروه سنی نوجوانان نگارش شده که بخش مبارزات ملت ایران علیه حکومت ستمشاهی را در قالب رمانی جذاب به نگارش درآورده است. این کتاب ابتدا توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده بود که سپس به انتشارات کتابستان معرفت سپرده شد و هفتمین چاپ آن به بازار آمده است.

 

نوجوانان بیشماری را می‌دیدم که هیچ شناختی نسبت به انقلاب نداشتند

در ادامه وجیهه سامانی، نویسنده کتاب «آن مرد با باران می‌آید» در این مراسم بیان کرد: سال 89 بود که فراخوان سومین دوره داستان انقلاب حوزه هنری جرقه اولیه نگارش رمانی در حال و هوای انقلاب را در ذهنم روشن کرد. آن زمان با خودم فکر کردم در طول این سال‌ها در قامت یک نویسنده برای انقلاب چه کرده‌ام؛ انقلابی که حداقل ارمغانش برای یک زن ایرانی احیای کرامت و عزت نفسی بود که سالیان سال زیر نگا‌ه‌های ابزاری و جاذبه‌های جنسیتی از بین رفته بود. انقلابی که به ما نه به عنوان جنس دوم و بازیچه و ضعیفه بلکه به‌عنوان اشرف مخلوقات و کسی که بهشت زیر پای اوست و کسی که مرد از دامن آن به بهشت می‌رود نگاه می‌کرد. انقلابی که به ما جسارت اندیشیدن، خواندن، نوشتن و حضور پررنگ و موثر در تمام فعالیت‌های اجتماعی را داده بود.

او افزود: دست به قلم شدم تا در حد بضاعت و توانم سعی کردم  سهمم را ادا کرده باشم. دست به قلم شدم فقط به این نیت که نامم جزو نویسندگان و سرایندگان از این حماسه پرشکوه قرن و تنها انقلاب اسلامی در تمام جهان ثبت شود. داستان نوجوان را انتخاب کردم چرا که هم عرصه را در این میدان خالی‌تر دیدم و هم نوجوانان بیشماری را می‌دیدم که هیچ شناخت و ذهنیتی نسبت به دهه‌های قبل از خود نداشتند. برای اینکه کاری مستند و قابل دفاع ارائه کنم بالغ بر 9 ماه زمان صرف تحقیقات و میدانی و پژوهش و مطالعه کردم و حدود 18 ماه زمان صرف نگارش این کتاب شد.

 سامانی به استقبال زنده‌یاد امیرحسین فردی از این کتاب اشاره و بیان کرد: بخت یارم بود و کتاب در سومین دوره داستان انقلاب برگزیده شد. سال 90 یکی دو ماهی از چاپ کتاب گذشته بود که از دفتر مرحوم امیرحسین فردی موسس جایزه انقلاب تماس گرفتند و زنده‌یاد فردی پشت خط آمد و گفت که به رغم بیماری که داشت یک شبه کتاب را خوانده بود و حالا زنگ زده بود برای تبریک و تشکر. امیرحسین فردی بابای مهربان کیهان بچه‌های ما کودکان دهه 50 و 60 بود. کیهان بچه‌هایی که با آن بزرگ شده بودیم و به نوعی اولین معلم داستانم محسوب می‌شد. دروغ نگفته باشم آن لحظه از شدت شوق شعف سر از پا نمی‌شناختم و همه خستگی‌هایم پرکشید و رفت.

نویسنده کتاب «آن مرد با باران می‌آید» ادامه داد: بعد از 23 سال قلم زدن تازه می‌فهمم کلمات چقدر در بیان احساسات عاجزم و واژه‌های چقدر در توصیف شوق و اشتیاقم حقیرند. به این لحظه که هنور با کلام خرد ناچیز که همه سرمایه و بضاعتم است بی‌هیچ ادعایی ایستاده‌ام اینجا به تماشای متاعی که هیچ کدام قدر و قیمت واقعی‌اش را نشناختیم و حقش را ادا نکردیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور و امام جمعه موقت تهران نیز در این مراسم با بیان اینکه فجر امسال حال و هوای خاصی دارد و با چهلمین روز درگذشت سردار حاج قاسم سلیمانی پیوند خورده است، گفت: مخاطبان اصلی  برنامه امروز نوجوانانی هستند که روزگاری ما هم مانند آن‌ها بودیم. نویسنده کتاب «آن مرد با باران می‌آید» حکایت و قصه واقعی از نسل ما در سال‌های 1356 و 1357 ارائه می‌دهد؛ تصاویری از جلسات مخفیانه و شعارنویسی، دلسوزی‌های پدر و مادر، جنگ و گریز از کوچه‌ها که با حضور عناصر باطراوتی مانند نوجوانان بسیار زیبا شده بود. آن روزها نسل ما زود بزرگ می‌شد و این موضوع در کتاب به خوبی ارائه شده است که نسل ما سعادتمندی ایران را تماشا می‌کرد. یک عشق بزرگ مانند امام راحل نسل ما را تسخیر کرده بود و امروز نویسنده این کتاب به سراغ موضوعی رفته که کمتر به آن پرداخته شده و آن نقش‌آفرینی دانش‌آموزان در انقلاب اسلامی است.

 

وی افزود: کتاب از اینجا آغاز می‌شود که مستندی از حضور دانش‌آموزان در انقلاب اسلامی را نشان می‌دهد و به تاریخ همنسلان ما به‌خوبی پرداخته شده است. جریان دانش‌آموزی با آغاز دهه‌های 20 تا 50 همراه با نهضت انقلاب اسلامی خود را یافت و تا نزدیک به دهه انقلاب اسلامی کارهایی کرد که آثار ارزشمند آن هم‌اکنون مشاهده می‌شود.

تاکید بر سه محور مدرسه، مسجد و خانواده در کتاب

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با اعتقاد بر اینکه رمان «آن مرد با باران می‌آید» خاطرات زیادی را تداعی می‌کند، گفت: هرجا که دبیرستانی‌ها آمدند کار متفاوت انجام شد، نوجوانان به خاطر روح آزادشان کارها را متفاوت پیش می‌برد و وقتی که مردم می‌بینند فرزندانشان هستند آن‌ها هم به میدان می‌آیند. وقتی این رمان را خواندم خاطرات خودم تداعی شد که شعار می‌دادیم «مردم به ملحق شوید» و در این کتاب این شعار را به خوبی می‌بینیم. کتاب خوب و خواندنی است و نویسنده ویژگی‌های داستان را به اختصار رعایت کرده و پردازش شخصیت‌ها هم به خوبی انجام شده است. در این رمان زیبا هم روایتگری با مطالعه بوده و سعی شده چیزی از قلم نیفتد. به‌علاوه پردازش حادثه مجموعه را واقعیت‌پذیر کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌اکبری افزود: کتاب مقدمه و فهرست ندارد و دست خواننده را بازگذاشته تا با داستان همراه شود. در اصل نقش سه گانه خانواده‌محوری، مدرسه‌محوری، مسجدمحوری به خوبی نشان داده شده، کنار هم بودن جریان دانش‌آموزی در این فضا به خوبی ارائه شده و طلایه‌دار بودن روحانیت در کنار جریان مردم را هم در آن بسیار می‌بینیم. البته کتاب شیطنت‌ها، شلوغ‌بازی و سربه هوا بودن نوجوانان را هم به خوبی نشان می‌دهد و بیان می‌کند که این نوجوانان موتور پیشران انقلاب بودند و دیگران پشت سر آن‌ها حرکت کردند.

 این کتاب در اصل حکایت از یک نسل متفاوت به امام (ره) دارد. نکته دیگر کتاب پرداختن به شخصیت نقش زنان به عنوان یک جریان حمایت‌گر است. مادری که در این کتاب ترسیم شده به غیر از دلشوره‌هایش از فرزندان انقلابی‌اش حمایت می‌کند و نقش خواهر که خود به عنوان یک دختر دانش‌آموز فعال است کامل ترسیم شده است. این رمان نشان می‌دهد که افراد در مبارزه و شرایط سخت برای رشد سرعت می‌گیرند و آنقدر جاذبه داشته که نظر رهبر معظم انقلاب را هم جلب کرده است.

در تقریظ آیت‌الله خامنه‌ای بر کتاب «آن مرد با باران می‌آید» آمده است:

 «بسمه تعالی

بسیار خوب و هنرمندانه و پرچاذبه نوشته شده است.

تصویری که از ماه‌های آخر مبارزات نشان می‌دهد، درست و روشن و واقعی است. به گمان من همه جوان‌ها و نوجوان‌های امروز به خواندن این کتاب و امثال آن نیاز دارند. از نویسنده کتاب باید تقدیر و تشکر شود ان‌شاالله.»/998/

میثم صدیقیان
ارسال نظرات