۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴
کد خبر: ۶۳۸۹۲۲
حائز رتبه اثر شایسته تحسین؛

مکتب‌های عرفانی حوزه‌های علمی شیعه در ایران و عراق

مکتب‌های عرفانی حوزه‌های علمی شیعه در ایران و عراق
کتاب مکتب‌های عرفانی حوزه‌های علمی شیعه در ایران و عراق حائز رتبه اثر شایسته تحسین پژوهشکده اسلام تمدنی وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی شد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، کتاب مکتب‌های عرفانی حوزه‌های علمی شیعه در ایران و عراق تألیف غلامرضا جلالی در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه 1398 حائز رتبه اثر شایسته تحسین  شد.

معرفی کتاب:
نگارنده اثر در فصل اول ريشه های عرفان شيعى را مورد بحث قرار داده و روش های عرفانی را به سه دسته تقسیم نموده است.

فصل دوم کتاب به كندوكاو ارتباط تاريخى تشيع و تصوف در ادوار مختلف از جمله قرون نخستين و دورۀ مغول و تيموريان و مناسبت های عرفا و علما دراين دوره ها و پيدايش سربداران و گسترش. شيعى مرعشيان، بكتاشيه، نوربخشيه، ذهبيه، مشعشعيان، حروفيه و نعم تاللهيه و نيز جدايى تصوف و تشيع در عصر صفويان پرداخته است.

فصل سوم به پيدايش و ظهور طريقت های عرفانى شيعه اختصاص یافته است.

فصل چهارم به معرفى مكاتب عرفانى حوزه، اعم از مكتب حله، مكتب زنجان و آذربايجان، مكتب مشهد، مكتب شيراز و اصفهان، مكتب نجف و در پايان مكتب تهران پرداخته است.

درنهایت فصل پنجم به شاخصه ها و تواناییهای مكاتب عرفانى حوزه، ضرورت استاد سلوكى، بهره گيری از دستورالعملها و نيز كارآمدی اين مكاتب در شرايط كنونى توجه شده است و در پايان نتيجه گيری و نمودار سلسله های عرفانى حوزويان و منابع معرفى شده اند.

ارسال نظرات