۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۶۳۸۹۵۱

انتشار کتاب «جوانان و گام دوم انقلاب»

انتشار کتاب «جوانان و گام دوم انقلاب»
این کتاب که از مجموعه کتاب های اندیشنامه  تمدن اسلامی و حاصل تلاش جمعی از پژوهشگران اندیشکده برهان است در ۱۰۵ صفحه و در ۴ فصل منتشر شده است.
به گزارش خبرگزاری رسا، به مناسبت دهه مبارکه فجر و در سالگرد صدور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی رهبر معظم انقلاب اسلامی، کتاب «جوانان و گام دوم انقلاب» با موضوع مروری بر جایگاه و نقش جوانان در چلّه دوم انقلاب اسلامی به همت اندیشکده برهان منتشر و روانه بازار نشر گردید.

این کتاب که از مجموعه کتاب‌های اندیشنامه  تمدن اسلامی و حاصل تلاش جمعی از پژوهشگران اندیشکده برهان است در ۱۰۵ صفحه و در ۴ فصل، از سوی انتشارات دیدمان به زیور طبع آراسته گردیده است.

«پویش اجتماعی جوانان مومن در ساحت انقلاب اسلامی»، «جوانان، هسته مرکزی گام دوم انقلاب»، «نقش‌آفرینی فکری معرفتی جوانان در گام دوم انقلاب» و «نقش آفرینی اجتماعی جوانان در گام دوم انقلاب» عناوین فصل‌های ۴ گانه این کتاب هستند.

در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم:

بیانیه جامع و راهبردی رهبر معظم انقلاب‌اسلامی به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب‌اسلامی را حقاً و انصافاً باید منشور حرکت انقلاب‌اسلامی در گام دوم و چله دوم عمر خود دانست. این بیانیه در واقع مروری حکیمانه بر گذشته چهل‌ساله انقلاب‌اسلامی و در واقع «راهی که ملت ایران با اقتدا به امامین انقلاب‌اسلامی» طی کرد، تأملی در بر تجارب و چالش‌های کنونی و توصیه‌هایی برای افق پیش رو که حرکت در مسیر «تمدن نون اسلامی» و آمادگی برای «طلوع خورشید ولایت عظمی حضرت، ولی عصر» (ارواحنافداه) است.

در این میان در این بیانیه بررسی تجارب گذشته، چالش‌های کنونی و توصیه‌های ناظر به آینده، به‌طور مشخص به طرح برخی از راه‌حل‌های اساسی گام نهادن در این مسیر تمدن‌ساز پرداخته‌شده است. به‌طور دقیق‌تر می‌توان کلیدواژه «نقش جوانان» را به‌عنوان یکی از پایه‌های ابتکار انقلاب‌اسلامی در گام دوم دانست که بخش عمده‌ای از تدابیر این گام متکی بر این رکن است.

یکی از پربسامدترین واژگان مطرح در بیانیه گام دوم واژه «جوان» است که ۴۱ بار در این متن تکرار شده و به‌طور مشخص در ۸ فراز از این بیانیه بر نقش جوانان تأکید ویژه شده است:

امتداد راه افتخارآمیز انقلاب
به میدان آمدن ظرفیت‌های عظیم جوانان
فعال‌سازی ظرفیت‌های مغفول مانده
شکست محاصره تبلیغاتی دشمن
جهاد علمی
مقاوم سازی و رفع عیوب اقتصاد
عدالت گستری و محورمیت زدایی
مقابله با سبک زندگی غربی
بیانیه گام دوم، همان‌گونه که پیش‌تر اشاره گردید، نقشه راه حرکت چهل سال آتی انقلاب‌اسلامی و همه دل‌بستگان و فعالان انقلاب باید آن را سرلوحه برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات خرد و کلان خود در حوزه‌های حاکمیتی و اجتماعی قرار دهند. پیش‌نیاز هرگونه حرکت در مسیر، فهم درست آن و این فهم، مستلزم اندیشه ورزی و ژرف‌نگری در این بیانیه اساسی است.

کتاب پیش رو که به همت جمعی از پژوهشگران اندیشکده برهان تهیه و تقدیم مخاطبان محترم گردیده می‌کوشد به واکاوی جایگاه و نقش جوانان در گام دوم انقلاب‌اسلامی بپردازد و چارچوبی برای مطالعه و تعمق در این بیانیه در پیش رو جوانان انقلابی قرار دهد. بی‌شک این تلاش نمی‌تواند حق همه ابعاد و اجزای نقش جوانان در این بیانیه پرمحتوا و نغز را آن‌گونه که شایسته است، ادا نماید و نمی‌توان ادعا کرد این اثر خالی از اشکال است؛ اما امید است با دقت‌نظر و رهنمود‌های مخاطبان اندیشه‌ورز اندیشکده برهان بتوان بر غنای محتوایی آن افزود و بر رفع نواقص آن همت گمارد. ان‌شاءالله این تلاش مورد رضایت ذات باری‌تعالی و مفید حال مخاطبان محترم قرار گیرد.
ارسال نظرات