۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۶۴۰۱۱۸
نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی تبیین کرد؛

بایسته‌های اخلاقی و رفتاری ائمه جمعه در جامعه

بایسته‌های اخلاقی و رفتاری ائمه جمعه در جامعه
نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی گفت: سخاوت نفس، طیب کلام و صبر در برابر آزارها و ناگواری‌ها ازجمله ملزومات زی طلبگی و رفتار ائمه جمعه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، امروز در نشست پنجاه و چهارمین گردهمایی ائمه جمعه خراسان شمالی، به تبیین بایسته‌های روحانیت به‌ویژه ائمه جمعه در جامعه پرداخت.

وی افزود: رسول گرامی اسلام می‌فرماید: «ثَلاثٌ مِن أبوابِ البِرِّ: سَخاءُ النَّفسِ وطیبُ الکلامِ وَالصَّبرُ عَلَی الأَذی» و تأکید می‌کند سه چیز جزء درها و ابواب نیکی است؛ سخاوت نفس، گفتار نیک و شکیبایی بر آزار.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اظهار کرد: بِر به معنای کار خیر وسیع و گسترده است به‌گونه‌ای که «برالوالدین» به معنای این است که هر چه در توان دارید به پدر مادر خوبی کنید و این محدودیت ندارد بلکه توسعه دارد.

وی افزود: همچنین خداوند خودش را این‌طور معرفی کرده است «هُوَ الْبَرُّ الرَّحِیمُ»؛ یعنی نیکی‌اش گسترده و رحیم است به این معنا که خیر و نیکی‌اش همه را مشمول رحمت خود ساخته است.

امام‌جمعه بجنورد افزود: خداوند هم در آیه 7 سوره حدید در اهمیت نیکی و خیررسانی می‌فرماید: «آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَأَنْفِقُوا مِمَّا جَعَلَکمْ مُسْتَخْلَفِینَ فِیهِ فَالَّذِینَ آمَنُوا مِنْکمْ وَأَنْفَقُوا لَهُمْ أَجْرٌ کبِیر» و تأکید می‌کند به خدا و رسولش ایمان بیاورید و از آنچه شما را جانشین و نماینده خود در آن قرار داده انفاق کنید؛ زیرا کسانی که از شما ایمان بیاورند و انفاق کنند، اجر بزرگی دارند.

وی در ادامه با اشاره به مصادیق بِر و نیکی، اظهار کرد: خدا ما را فقط برای کمک نقدی خلیفه و جانشین خود در زمین قرار نداده؛ بلکه باید جانشین خدا در زمین کارهای خداپسندانه انجام دهد و خدایی عمل کند؛ یعنی باید تخلق و اخلاق خدایی داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: «سَخاءُ النَّفسِ» که رسول گرامی اسلام بر آن تأکید می‌کنند تعبیر بسیار گسترده‌ای دارد که شامل هرگونه خدمت، گره‌گشایی و رفع هم‌وغم از بندگان خدا می‌شود و یکی از راه‌های بِر این است که انسان‌ها به مرحله «سَخاءُ النَّفسِ» برسند.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از مواردی که سبب می‌شود انسان به مرحله «سَخاءُ النَّفسِ» برسد این است که فرد طیب کلام داشته باشد؛ یعنی هم محتوای کلام او طیب بوده و هم شیوه گفتارش زیبا باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: انسان‌ها به‌ویژه کسانی که سمت و مسؤولیتی دارند باید تخلق به اخلاق الهی داشته باشند؛ زیرا «سَخاءُ النَّفسِ» هرگونه خدمت و گره‌گشایی و رفع غم و هم و تولید نشاط اجتماعی را در برمی‌گیرد.

امام‌جمعه بجنورد اظهار کرد: درواقع یکی از راه‌های بِر این است که انسان‌ها به مرحله «سَخاءُ النَّفسِ» برسند؛ به‌گونه‌ای که در همه امور بازکننده باشند، گره زننده و فشرده دست نباشند بلکه راه را باز کنند نه اینکه راه‌بندان درست کنند./9314/پ210/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 4
هادی رحیمی
ارسال نظرات