۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۶۴۰۲۵۷

انتخاب‌های ما آینده را شکل می‌دهد

انتخاب‌های ما آینده را شکل می‌دهد
تاریخ پر از انتخاب‌های درست و اشتباه مردم است، حکمیت در صفین نتیجه غیبت عمار و انتخاب اشتباه همراهان بود که سبب شد تا معاویه پروبال بگیرد و سرانجام کربلا اتفاق بیفتد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا،‌ انتخاب یکی از مسائلی است که در قرآن و روایات به آن اشاره شده و حق انتخاب برای همه انسان‌ها مورد احترام است، وَ قُلِ الْحَقُّ مِنْ رَبِّکُمْ فَمَنْ شاءَ فَلْيُؤْمِنْ وَ مَنْ شاءَ فَلْيَکْفُرْ 1 و به آنان بگو: حق از جانب پروردگار شماست، پس هر که بخواهد ایمان بیاورد و هر که بخواهد کافر شود.

هر چند انسان برای انتخاب‌هایش دلیل و استدلال دارد و براساس آن می‌تواند مسیری را بپیماید اما اتفاقی که در عالم واقع رخ می‌دهد، بدون شک نتیجه انتخاب‌هایی است که بر اساس فکر، ایده و نظر به نتیجه رسیده است و زمانی که اشتباه در مسیر نمایان می‌شود؛ تنها راه، بازگشت و بررسی علت‌های انتخاب‌ گذشته ماست.

تاریخ پر از انتخاب‌های درست و اشتباه مردم است، مردم در مسئله امام حسین(ع) ایشان را یاری نکردند و حضرت با یاران خود به سمت مکه، سپس کربلا روانه شد اما این تنهایی و عدم حمایت از امام حسین (ع) نتیجه‌ای جز انتخاب یزید نمی‌گذارد، چرا که در ماجرای حق و باطل، زمانی که از حق دفاع نکنیم، جز بالا آمدن باطل اتفاقی نمی‌افتد و در نتیجه ناموس مردم مدینه به مدت سه روز بر سربازان یزید حلال شد و این همان نتیجه بی‌بصیرتی و تصمیم اشتباه مردم بود.

و صفین را به یاد بیاوریم

س از اینکه امیرالمؤمنین زعامت جامعه اسلامی را پذیرفتند، معاویه از بیعت با ایشان سرباز زد و پذیرش بیعت را مشروط بر ابقای ولایتش بر شام دانست. او به حضرت اعلان جنگ کرده بود و نامه ها و پیک های متعدد حضرت نتوانست تا وی را از شروع جنگ منصرف کند تا اینکه کار به جنگی خونین در صفین کشید.2

وَ لَوْ شاءَ رَبُّکَ لَآمَنَ مَنْ فِي الْأَرْضِ کُلُّهُمْ جَميعاً أَ فَأَنْتَ تُکْرِهُ النَّاسَ حَتَّي يَکُونُوا مُؤْمِنينَ، اگر پروردگار تو می‌خواست، قطعاً همه کسانی که در این جهانند یکسره ایمان می‌آوردند، ولی خدا چنین نخواسته است. اینک آیا تو می‌خواهی مردم را بی آنکه خود خواسته باشند وادار کنی تا ایمان بیاورند؟ نه تو بر این کار توانایی و نه اینگونه ایمان کارساز است. 3

پایان صفین نتیجه شهادت عمار در میدان جنگ بود، حکمیت با حضور ابوموسی اشعری شکل گرفت، فردی که هیچ نسبت اندیشه‌ای با امیرالمومنین نداشت؛ مالک تنها چند ضربه شمشیر تا خیمه معاویه نداشت، بازگشت فرمانده و باخت جنگی که پیروز آن بودیم، یکی از اتفاقاتی است که در نتیجه عدم تبیین شرایط در زمان و مکان درست رخ می‌دهد، زمانی که پرکاری امروزمان، جبران کم کاری‌های گذشته‌ را نمی‌کند. /882/ 704/

پاورقی

1- سوره کهف آیه 29

2- مقاله مدارا و قاطعيت در سيره معصومان، علی بخشی، پژوهشکده باقرالعلوم

3- سوره یونس آیه 99

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹
غلط امالایی داشتید و برخی اها گویا در تایپ کلمه ای جا افتاده بود و باعث نارسایی مطلب شده است
0
0