۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶
کد خبر: ۶۴۰۲۸۰
منتشر شد؛

"اشتغال زنان، پیامدها و راهکارها"

این کتاب که از مجموعه کتاب‌های اندیشنامه جامعه اسلامی و حاصل تلاش جمعی از پژوهشگران اندیشکده برهان است در ۱۴۷ صفحه و در ۷ فصل منتشر شده است.
به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب «اشتغال زنان، پیامد‌ها و راهکارها» با موضوع آسیب شناسی وضعیت خانواده در جامعه ایران امروز به همت اندیشکده برهان منتشر و روانه بازار نشر شد.

این کتاب که از مجموعه کتاب‌های اندیشنامه جامعه اسلامی و حاصل تلاش جمعی از پژوهشگران اندیشکده برهان است در ۱۴۷ صفحه و در ۷ فصل، از سوی انتشارات دیدمان به زیور طبع آراسته گردیده است.

«اشتغال زنان در گذر تاریخ»، «اشتغال زنان، ضرورت یا انتخاب؟»، «پیامد‌های اشتغال زنان»، «اشتغال زنان و نقش‌های جنسیتی»، «اشتغال زنان و سبک زندگی اسلامی»، «رویکرد اسلامی و فمینیستی به اشتغال زنان» و «سیاست‌های مرتبط با اشتغال زنان در ایران» عناوین فصل‌های ۷ گانه این کتاب هستند.

در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم:

«اشتغال زنان» از جمله مسائلی است که در دهه‌های اخیر، با وجهه‌ای جهانی، به عرصۀ نظریه‌پردازی فرهنگی و اجتماعی وارد شده است. افزایش اشتغال زنان با مفهوم «انجام کار‌های تمام‌وقت، دارای مزد و بیرون از خانه توسط زنان» در بسیاری از جوامع، آن را به پدیده‌ای با تأثیرگذاری چندوجهی بر نهاد خانواده و مؤلفه‌های اجتماعی مبدل ساخته است؛ چراکه زن از جایگاهی متفاوت از مرد از لحاظ برخورداری از نقش‌ها و مسئولیت‌های خانوادگی در نظام اجتماعی برخوردار است.

فمینیست‌ها با اتخاذ رویکرد برابری خواهانه، برای آنکه بتوانند زنان را برای اشتغال تمام‌وقت خارج از خانه ترغیب نمایند، مجبور بودند هرگونه عاملی که موجب می‌شد زنان به خاطر آن از این امر صرف نظر کنند را برطرف نمایند. از مهم‌ترین این عوامل حذف و یا کم توجهی و یا بی اهمیت دانستن نقش‌های مهمی، چون «همسری» و «مادری» و نگه‌داری و پرورش فرزندان بود که به صورت طبیعی زن را ترغیب می‌کرد بیشتر در خانه بماند و به ایفای نقش‌های خانوادگی خود بپردازد. عدم توجه به این نقش‌ها و ترغیب زنان به کار و اشتغال به عنوان یکی از حقوق اجتماعی، پیامد‌های مختلفی را برای خانواده و جامعه غربی در پی داشته و این جوامع هنوز با پیامد‌های عدم نگرش درست و همه جانبه به این موضوع دست به گریبان هستند.

در مقابل، اندیشه اسلامی با نظر به جایگاه الهی و ارزشی زن در نظام خلقت و هدف از آفرینش او، نقش‌های مهم و تاثیرگذاری را برای او مقرر کرده است که هریک از این نقشها، وظایف و مسئولیت‌های مهمی را برای او ایجاد می‌نماید. در تفکر اسلامی با توجه به همه ابعاد وجودی زن، به موضوع حضور و مشارکت زنان در عرصه‌ها مختلفی اجتماعی از جمله اشتغال زنان نگریسته شده و قوانین و حقوق خاصی برای آن وضع شده است، تا هم خانواده و هم اجتماع از پیامد‌های و آسیب‌های بی توجهی به این مسائل دور بماند. در واقع، اشتغال زنان، به صورتی که امروز در تعاریف و اندیشه‌ها جای گرفته، نقش‌های اصلی و مهم او را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، موضوعی که در نظام فکری اسلامی، امری قابل قبول نمی‌باشد.

از منظر اسلامی، زیربنای جامعه در خانواده شکل می‌گیرد و حفظ اجتماع منوط به حفظ خانواده است. برای بقای خانواده، تقسیم کار و تفکیک نقش‌ها ضروری است و تقسیم نقش‌ها نظام سلسله مراتبی را می‌سازد که اعضای خانواده باید این نظام را بپذیرند و با پیروی خود، مدیریت خانواده را حمایت کنند.

به بیان دیگر، سبک زندگی اسلامی‌- ایرانی نه فقط خانه‌داری را یک شغل بسیار مهم می‌داند، بلکه آن قدر برای نقش‌های مادری و همسری زن ارزش قائل است که دیگر نقش‌های وی را در سایۀ این دو وظیفۀ حساس تعریف می‌کند.

عدم توجه به این موضوع پیامد‌هایی را برای خود زنان در پی دارد، چراکه گرچه اشتغال زنان با نقش‌های جنسیتی آن‌ها در تعارض نیست، اما می‌تواند تا حد زیادی برای زنان در پذیرش نقش‌ها و تعارض آن‌ها با یکدیگر، اختلال ایجاد کند و بیش‌ترین بار چنین اختلالی بر ذهنیت، سلامت روحی و عاطفی زنان سایه می‌افکند. تعارض نقش‌های شغلی و خانوادگی نوع ویژه‌ای از تعارض بین نقش‌هاست که مادر را به طور هم‌زمان با تقاضا‌های گوناگون و ناسازگار ناشی از مسئولیت‌های کاری و مسئولیت‌های خانوادگی درگیر می‌سازد. مواجهۀ صحیح با این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و حساب‌شده است که هم زن و هم مرد ملزم به رعایت آن هستند.
ارسال نظرات