۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۶۴۷۷۷۸
استاد تمام دانشگاه امام صادق خواستار شد؛

لزوم بازنگری در حوزه معارف اسلامی دانشگاه ها مبتنی بر اندیشه مهدویت

لزوم بازنگری در حوزه معارف اسلامی دانشگاه ها مبتنی بر اندیشه مهدویت
دکتر همایون بازنگری در معارف اسلامی را با توجه به مهدویت خواستار شد و گفت: اساتید علوم فنی، مهندسی و پزشکی با توجه ویژه به مهدویت در تدریس هیجان زده و غافلگیر خواهند شد.

دکتر محمد‌هادی همایون، استاد تمام گروه معارف اسلامی، فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) در پیامی صوتی به پویش منتظران ظهور که به صورت مشترک به همت کارگروه دانشگاهیان ستاد هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی مهدویت و خبرگزاری رسا در حال انجام است، گفت: آهسته به سمت جدی‌تر کردن مهدویت در زندگی خود پیش می‌رویم اگر چه بعضی همچنان فکر می‌کنند مهدویت یک اتفاق از میان هزاران اتفاق تاریخ است که ما شیعیان به آن اعتقاد داریم.

استاد تمام گروه معارف اسلامی، فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) ادامه داد: این افراد فکر می‌کنند انتظار شیعه برای ظهور امام عصر (عج) مانند انتظار برای خشک شدن اقیانوس آرام، هموار شدن کوه‌های هیمالیا و فوران آتشفشان دماوند است؛ تا قبل از انقلاب اسلامی ما هم فکر می‌کردیم ظهور موعود اتفاقی است که باید در کنار اتفاقات دیگر بیفتد و دین درباره این موضوع پیشگویی و پیش‌بینی کرده است.

وی افزود: امروزه اندک اندک متوجه می‌شویم که مسأله تنها صرف یک کنجکاوی و شاهد بودن یک واقعه به شدت عجیب نیست، بلکه موضوع مهدویت موضوعی است که به شدت به زندگی امروز و آینده ما گره خورده است و پیوند دارد و ما هم باید چنین تلقی از مهدویت داشته باشیم.

دکتر همایون تصریح کرد: در صورتی که مهدویت در جایگاه اصلی اعتقادات مردم قرار بگیرد نظام اعتقادی و معارفی ما بر این اساس مورد بازنگری قرار می‌گیرد؛ این تجربه را داریم که تفسیر قرآن با مهدویت یک نوع دیگر می‌شود، با مهدویت وارد فقه شدن، شکل دیگری از فقه را به انسان نشان می‌دهد و این تجربه در ورود به بحث‌های کلامی، عقیدتی و هر نوع و سطح از حضور در معارف اسلامی با مهدویت شکل دیگری می‌شود.

استاد تمام گروه معارف اسلامی، فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) خواستار ورود مهدویت در اعتقادات شخصی و به تبع آن در برنامه‌های درسی دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه شد و گفت: درس مهدویت یک درس کنار بقیه دروس و کامل کننده مجموعه اعتقادات نیست؛ درس مهدویت آنچنان محوری است که می‌تواند در همه حوزه‌های دانشی، حوزه معارف اسلامی وارد شود و دعوت می‌کنم که ما حوزه معارف اسلامی خود را اینچنین بازنگری کنیم.

وی حوزه مهدویت را تنها یک دعوت برای تحول در معارف اسلامی ندانست و گفت: اساتید بزرگوار می‌توانند هر کدام معتقد به مهدویت باشند و سر کلاس‌های درسی، علم خاص خود را آنطور که خارج از مهدویت هم می‌توان فهمید تدریس کنند، اما دعوت بنده این است که حتی اساتید خارج از حوزه علوم انسانی و اسلامی ما، اساتید حوزه فنی، مهندسی، پزشکی و اساتید دیگر هم این تجربه را انجام دهند که آیا می‌توانند دانش خود را از مهدویت سیراب کنند؟ تجربه من می‌گوید که شدنی است و اگر موضوع مهدویت را در مطالعات خود به کار ببرید و به دانشجویان خود منتقل کنید به شدت غافلگیر و هیجان زده خواهید شد./836/ج

محمود لطیف
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳
در نتیجه شیوع ویروس کرونا نظم جهانی تغییر خواهد کرد و از این رهگذر ناسیونالیسم بیش از گذشته تقویت شده است.
0
0