۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۶۵۱۴۸۹
شرح دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان؛

اثرات احسان و نتیجه عصیان

اثرات احسان و نتیجه عصیان
آیت الله شیرازی در توضيح مضامين دعای روز یازدهم ماه رمضان به بیان اثرات احسان و بهترین نوع آن پرداخت و از نتیجه عصیان و نافرمانی که خشم و عذاب الهی باشد، سخن گفت.

آیت الله سید محمدعلی شیرازی، از علمای خراسان و استاد درس خارج فقه حوزه علميه مشهد مقدس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون شرح دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان با قرائت «اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَيَّ فِيهِ الْإِحْسَانَ وَ كَرِّهْ إِلَيَّ فِيهِ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيَانَ وَ حَرِّمْ عَلَيَّ فِيهِ السَّخَطَ وَ النِّيرَانَ بِعَوْنِكَ يَا غِيَاثَ الْمُسْتَغِيثِينَ» بیان داشت: امام معصوم(عليه السلام) عرضه مى دارد: خدایا در اين ماه نيكى را پسنديده من گردان، و نادرستى ها و نافرمانى ها را مورد كراهت من قرار ده، و خشم و آتش برافروخته را بر من حرام گردان به يارى‏ ات اى فريادرس يارى خواهان.

احسان و عصیان
آیت الله شیرازی بیان داشت: هر آنچه انسان برایش مطلوب و محبوب باشد به سمت آن تمایل پیدا می کند و هر چه مکروه و نامطلوبش باشد از آن دوری می کند، ما امروز این ویژگی انسان را وسیله این دعا قرار دادیم به این صورت که از خدا می خواهیم احسان و نیکی به دیگران را در نظر ما محبوب و مطلوب قرار دهد تا به سمت آن تمایل پیدا کرده و آن را انجام دهیم، و در مقابل نیز می خواهیم گناه و نافرمانی را در نظر ما کریه و نامطلوب و ناپسند قرار دهد تا بالطبع از آن دوری کنیم.

وی افزود: در باب احسان و نیکی آیات و روایات فراوانی داریم که انسان را بدان تشویق می کند و از آن به عنوان توشه نیک برای قیامت و روز جزا نام می برد، قدیم الاحسان خود اوست و محسن هم از دیگر نام های خداوند است بنابراین وقتی به این امر اقدام و به آن عمل کردیم گویی خود را در این نام و صفت به خداوند متعال نزديك کردیم و نسبت به آنچه مرضیّ اوست توجه کردیم.

استاد خارج فقه حوزه علمیه خراسان در بیان برخی از آثار احسان و نیکی گفت: بدانید که پاداش احسان ابتدا در همین دنیا خواهد بود ضمن آنکه احسان سبب الفت و محبّت و مهربانی بین بندگان خدا می شود و دیگر آنکه باعث سرافرازی خود و فرزندانمان می شود.

وی بهترین نوع احسان را موردی دانست که کسی به ما بدی کرده و ما با نیکی به او پاسخ می دهیم که این یک فضیلت بسيار بزرگ از دیدگاه امیرمؤمنان علی علیه الصلوة والسلام است و از اين راه، روح انسان بزرگ و ظرفیتش بیشتر می شود.

آیت الله شیرازی افزود: شیطان برای آنکه ما به گناه تمایل پیدا کنیم آن را زینت کرده و در نظر ما محبوب جلوه می دهد اما ما از خدا می خواهیم ذات گناه و عصیان و نافرمانی را به ما نشان دهد تا با کراهت از آن دوری کنیم.

خشم و عذاب الهی
استاد سطح عالی حوزه بیان داشت: در پایان از خداوند می خواهیم ما را از خشم و عذاب خویش و آتش دوزخ دور کند که این هم به اعمال ما و رفتار و کردارمان بستگی دارد یعنی همانطور که از خدا در خواست می کنیم باید در این مسیر قدم برداریم و زمينه را به شكلى مهيا سازيم كه شرايط استجابت دعا در ما ايجاد شود.

وی افزود: فرمایش مشهوری از پيامبر مكرّم اسلام هست که مى فرمايند: دنیا مزرعه آخرت است يعنى هر آنچه در این دنیا انجام دهیم در قیامت به شکل بهشت یا دوزخ برای ما مجسّم می شود بنابراین بهتر است به مرضیّ خدا توجه و از عصیان و نافرمانی اش دوری کنیم تا از خشم و عذابش دور باشيم./933/ت302/ب1

جواد رستمی
ارسال نظرات