۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۶۵۱۰۰۸
شرح دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان؛

از تکریم ایتام تا همنشینی با ابرار

از تکریم ایتام تا همنشینی با ابرار
آیت الله شیرازی در تبیین دعای روز هشتم ماه رمضان تکریم و توجه به ایتام در کنار اعمالی همچون پذيرايى از روزه داران، افشای سلام و همنشینی با بزرگان را از نعمات خدا دانست.

آیت الله سید محمدعلی شیرازی از علمای خراسان و استاد خارج فقه حوزه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون شرح دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان با قرائت «اللهمّ ارْزُقنی فیهِ رحْمَةَ الأیتامِ و إطْعامِ الطّعامِ و إفْشاءِ السّلامِ و صُحْبَةِ الکِرامِ بِطَوْلِکَ یا ملجأ الآمِلین» بیان داشت: خدایا در اين روز روزیم کن ترحم بر یتیمان و اطعام مردمان و افشاء سلام و مصاحبت کریمان را به فضل خودت ای پناه آرزومندان.

توجه به یتیمان و اطعام مردمان

آیت الله شیرازی بیان داشت: امروز از خدا طلب رزق و روزی داریم اما چه رزقی!؟ مهربانی و ملاطفت با یتیمان! اینکه ما با یتیمان به نیکی برخورد کنیم خود نعمتی است که خدا توفیق آن را به ما داده و این رزق را در دامن ما گذاشته بنابراین امروز از خدا می خواهیم در فعل و عملی که بسیار محبوب و مرضی اوست توفیق دهد و یاری نماید.

وی افزود: در آیات شريفه قرآن مجيد و روایات نورانى ائمه اطهار(عليهم السلام) توجه به حال یتیمان بسیار سفارش شده است مثلاً خداوند متعال در سوره مباركه فجر، عدم اکرام یتیم از سوی مشرکان را به شدت توبیخ می نمايد. و نیز در سوره مباركه الضحی که منع از رنجش آنان دارد. و صحبت در اين خصوص با توجه به كثرت آيات و روايات مى تواند بسيار گسترده باشد.

استاد عالی حوزه علمیه خراسان بیان داشت: دومین رزقی که امروز از خداوند طلب می کنیم اطعام مردمان است یعنی مهمان کردن دیگران که بسيار مورد پسند دین مبين اسلام و پيشوايان ماست و سبب الفت و مهربانی بین خلق می شود كه اين نیز از نعمتهای بزرگ خداوند است که امروز آن را درخواست می کنیم.

وی افزود: این درخواست در ادامه همان الفت و مهربانی با یتیم هم می تواند باشد به قرینه آیه ٨ سوره الانسان که اطعام مسکین و یتیم و اسیر را بیان داشته است. بطور کلى این عمل نيك به شدت مورد پسند خداوند متعال و نيز طبع و فطرت انسان هاست که در این ایام با توجه به محدودیت های اجتماعی، می توان با اولویت افراد نیازمند و یتیم به اهدای بسته های معیشتی به خوبى و زيبايى صورت پذیرد.

آشکار کردن سلام و همنشینی با بزرگان

آیت الله شیرازی بیان داشت: آشکار کردن سلام دیگر رزق مطلوب امروز ما از خداوند است. سلام دارای معنای وسیعی است در سوره مباركه یاسین می فرماید سلام سخنی است که در روز قیامت از سوی پروردگار متعال به مؤمنان خطاب می شود. در سوره مباركه احزاب نیز سلام را سخنی معرفى فرموده که هنگام ملاقات مؤمنان با یکدیگر اداء می شود.

وی افزود: وقتی به کسی ميرسى و سلام ميكنى یعنی برای او دعا نمودى و طلب سلامتی و عافیت کردی که این دعای خیر تأثیر مثبت بر روابط انسانها و معادلات اجتماعی آنها دارد، و مهر و محبت بین آنها و صلح و سازش را افزون می کند.

استاد خارج فقه حوزه در بیان چهارمین درخواست از خداوند متعال در هشتمین روز از ماه مبارك رمضان گفت: مصاحبت و همنشینی با بزرگان و ابرار و علماء و اهل فضل و کرم که سبب تأثیرپذيرى شخص می شود و باعث دوری از صفات ناپسند می شود خود نعمتی است که از خداوند در این روز درخواست مى نماييم رزق و روزی ما قرار دهد.

آیت الله شیرازی افزود: بسیار در روایات نسبت به انتخاب دوست و هم نشین سفارش شده است اگر با بدان نشست و برخاست کردی همچون آنان در نظر مردم قضاوت می شوی کما اینکه اگر با بزرگان رفت و آمد داشتی در اثر این مصاحبت به رفتار و کردار نیک آشنا شده و نفس و جان انسان با خوبى خو می گیرد و نیز از کردار ناپسند دور شده و پرهیز می کند.

وی ادامه داد: بنابراین امروز رزق و روزی درخواست می کنیم که سبب خشنودی و رضایت خدا و نیز هدایت و سلامت زندگی ما می شود نعماتی که توفیقات دیگر را نصیب و روزی ما می گرداند. که اميدواريم امروز در حق ما اجابت شود./933/ت302/ب1

جواد رستمی
ارسال نظرات