۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
کد خبر: ۶۵۲۳۴۷
مدیر مدرسه علمیه امام محمدباقر:

دعای ابوحمزه ثمالی را باید در مقام تحول و کسب معرفت الله خواند

دعای ابوحمزه ثمالی را باید در مقام تحول و کسب معرفت الله خواند
حجت الاسلام رنجبریان با بیان اینکه گناه سبب دوری انسان از رحمت الهی می شود، گفت: دعای ابوحمزه ثمالی را در مقام تحول و کسب معرفت الله بخوانیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدی رنجبریان مدیر مدرسه علمیه امام محمدباقر(ع)، شب گذشته در جلسه شرح دعای ابوحمزه ثمالی که به صورت مجازی برای طلاب این مدرسه برگزار شد، گفت: دعای ابوحمزه ثمالی دارای معانی و مضامین بسیار عمیق و بلندی است.

وی افزود: این نوع مناجات معرفت و شناخت انسان را نسبت به خداوند افزایش داده و به او یاد می‌دهد چگونه با پروردگار صحبت و نجوا داشته باشد.

حجت الاسلام رنجبریان با اشاره به فرازی از این دعا، ابراز کرد: در فرازی از دعا از پروردگار خواسته می‌شود، بارالها؛ روی خود را از من برنگردان، می‌توان گفت این درخواست به‌نوعی انسان را هشدار می‌دهد تا مراقب اعمال و رفتار خود باشد.

مدیر مدرسه علمیه امام محمدباقر(ع) ادامه داد: یکی از خطراتی که انسان را تهدید می‌کند آن است که به سبب انجام بعضی اعمال و رفتار از درگاه الهی رانده و خداوند متعال از او روی‌گردان شود.

وی در ادامه بیان داشت: در مناجات شعبانیه نیز چنین تعبیر و درخواستی از خداوند متعال می‌شود و می‌فرماید: بارالها؛ آن چهره کریمانه خودت را از من برنگردان؛ دور شدن انسان از رحمت الهی بزرگ‌ترین خسران و زیان است.

حجت الاسلام رنجبریان با اشاره به اینکه نتیجه گناه و معصیت چیزی جز بدبختی و گرفتاری نیست، عنوان کرد: انسان با انجام برخی اعمال نعمت و فرصت خود را به نغمت و تهدید تبدیل می‌کند؛ گناه و افعال شرک‌آلود از این دسته اعمال هستند.

مدیر مدرسه علمیه امام محمدباقر(ع) با اشاره به اینکه گناه مانع استجابت دعا و موجب حبس شدن آن می‌شود، اظهار داشت: انسان باید به آثار گناه شناخت داشته باشد و بداند با گناهی که انجام می‌دهد تا چه حد از درگاه الهی دور می‌شود این دوری بدترین و تلخ‌ترین چیزی است که بشر می‌تواند به آن گرفتار شود.

وی افزود: در مناجات شعبانیه آمده بارالها؛ حجم گناهانم به‌قدری افزایش یافت که از چشم تو افتادم؛ بنابراین انسان با تکرار و ازدیاد گناهان به‌جایی می‌رسد که خداوند کریم که سراسر جود و مغفرت است از انسان روی‌گردان می‌شود.

حجت الاسلام رنجبریان با تأکید بر اینکه مناجات ابوحمزه ثمالی را باید با زبان دل خواند، خاطرنشان کرد: ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای خواندن، زمزمه کردن و انس گرفتن با دعای ابوحمزه ثمالی بوده و غفلت و بی‌توجهی از آن خسارت است./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات