۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۶۵۲۷۱۰
«پژوهشی در یکی از امپراتوری‌های اسلامی» بازنشر شد؛

فاطمیان چگونه به قدرت رسیدند

فاطمیان چگونه به قدرت رسیدند
در این کتاب، همچنین انواع منابعی که برای بازسازی و تجزیه و تحلیل تاریخ فاطمیان اطلاعاتی را در اختیار مخاطب می‌گذارند، بررسی شده است.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، انتشارات فرزان روز چاپ دوم کتاب «پژوهشی در یکی از امپراتوری‌های اسلامی: تاریخ فاطمیان و منابع آن» نوشته پل ای. واکر و ترجمه فریدون بدره‌ای را با شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه، ۳۷۲ صفحه و بهای ۱۰۰ هزار تومان منتشر کرد. چاپ نخست این کتاب به سال ۱۳۸۳ با شمارگان سه هزار و ۳۰۰ نسخه و بهای چهار هزار و ۵۰۰ تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفته بود.

نویسنده در این کتاب شکل و درون مایه تاریخ فاطمیان را طی سه مرحله بررسی می‌کند. این سه مرحله عبارت‌اند از: نخست، دوره‌ای که فاطمیان از ۳۶۲ تا ۳۹۶ هجری در شمال افریقا و مغرب استقرار پیدا می‌کنند. دوم از ۳۹۶ تا ۴۶۷ هجری که قرن امپراتوری آنهاست؛ و سرانجام ۴۶۷ تا ۵۶۷ هجری که سده وزیران نظامی است.

در این کتاب، همچنین انواع منابعی که برای بازسازی و تجزیه و تحلیل تاریخ فاطمیان اطلاعاتی را در اختیار مخاطب می‌گذارند، بررسی شده است. این منابع عبارت‌اند از: سکه‌ها و مصنوعات دیگر طرازها، اهدا نامه ساختمان‌ها، اشیای هنری، یافته‌های باستان شناسی، اسناد، نامه‌ها، تاریخ‌ها، تذکره‌ها و آثار محققان و پژوهندگان. این کتاب که برای دانشجویان و محققان تاریخ اسلام تدوین شده با کتاب شناسی مشروح و نمایه به پایان می‌رسد.

به طور کل کتاب شامل دو قسمت کلی با این عناوین است: «شکل و محتوای تاریخ فاطمیان» و «منابع و بررسی‌ها». قسمت نخست سه فصل دارد با این عناوین: «مغرب»، «قرن امپراطوری» و «قرن وزیران نظامی». قسمت دوم نیز شامل ۶ فصل به ترتیب با این عناوین است: «سکه‌ها، کتیبه‌های بناهای امپراطوری و باستان شناسی»، «نامه‌ها و اسناد»، «خاطرات، شاهدان عینی و هم‌عصران»، «تاریخ‌ها، مکان‌شناسی‌ها و کتب رجال و تراجم احوال»، «ادبیات و علوم» و «مطالعات جدید».

گفتنی است فاطمیان، پس از یک دوره طولانی مبارزه پنهانی در نقاط مختلف جهان اسلام، در سال ۲۹۶ هجری قمری در شمال آفریقا سلطه سیاسی پیدا کردند و در سال ۲۹۷ رسماً خلافت خود را اعلام کردند. فاطمیان پس از آنکه تقریباً در تمام شمال افریقا و سرزمین‌های جنوب مدیترانه را مطیع خویش کردند، سرانجام سال ۳۵۸ مصر و بخش بزرگی از شام و شهر‌های مقدس عربستان را بر امپراتوری رو به توسعه خود افزودند. آن‌ها در مصر شهر قاهره را به عنوان پایگاه جدید خود بنیان گذاشتند و با فتوحات بیشتر به سوی نیل به هدفی که از مدت‌ها پیش در پی رسیدن به آن بودند، یعنی برافکندن خلافت عباسیان، پیش رفتند. /۸۲۶/د ۱۰۲/ش
ارسال نظرات