۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۶۵۵۲۳۶
منبرهای مجازی:

استاد رفعتی: بدون مبارزه با فساد نمی توان انتظار تحقق عدالت داشت

استاد رفعتی: بدون مبارزه با فساد نمی توان انتظار تحقق عدالت داشت
استاد درس خارج حوزه مبارزه با فساد و عدالت خواهی را لازم و ملزوم هم خواند و بر لزوم اصلاح ساختارهایی که زمینه بروز فساد در آن وجود دارد تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی در ویژه برنامه منبرهای مجازی خبرگزاری رسا، به تبیین مؤلفه ها و پیش فرض های تحقق عدالت در جامعه اسلامی پرداخت.

استاد رفعتی مبارزه با فساد و عدالت خواهی را لازم ملزوم یکدیگر می داند و تاکید می کند که تحت هیچ شرایطی بدون مبارزه با فساد نمی توان انتظار تحقق عدالت در جامعه داشت.

به باور حجت الاسلام والمسلمین رفعتی، مبارزه با مراکز فساد زا، اصلاح قوانین و مقرراتی که زمینه بروز فساد ایجاد می کند و انتخاب مدیران و مسؤولان عدالت طلب و ضد فساد را از مهم ترین پیش نیازهای تحقق عدالت در جامعه اسلامی است

او خسته شدن مردم دنیا از ظلم، فساد و تعدی حاکمان و تشنگی آنها به برپایی عدالت را فرصتی ارزشمند برای تبیین اصل مهم برپایی حکومت جهانی حضرت مهدی موعود(عج) قلمداد می کند.

آنچه در ادامه می خوانید بخش پایانی سخنان حجت الاسلام والمسلمین رفعتی در ویژه برنامه منبرهای مجازی سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا با موضوع "پیش فرض های تحقق عدالت" است.

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از راهبردهای حساس و بسیار با اهمیتی که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به آن پرداخته اند عدالت و مبارزه با فساد است؛ چه بسیار عالمانه به این نکته پرداخته اند که می فرمایند مبارزه با فساد و عدالت خواهی لازم ملزوم یکدیگرند.

اگر می خواهیم عدالت در جامعه تحقق یابد بدون مبارزه با فساد امکانپذیر نخواهد بود؛ موضوعی که در این مجال می خواهم به آن بپردازم این است که چرا رهبر معظم انقلاب عدالت و مبارزه با فساد را یک راهبرد اصلی در گام دوم قرار دادند؟

قرآن کریم می فرماید هدف اصلی و غایی برپایی حکومت در جوامع بشری قسط و عدل است، "لیقوم الناس بالقسط" هدف از حکومت اقامه قسط و عدل است؛ بلکه بالاتر قرآن می فرماید هدف از ارسال رسل و انزال کتب اقامه عدل است"لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ"

فقط بحث حکومت نیست که هدف غایی آن عدل و قسط است، "فاحکم بین الناس بالعدل" می فرماید رسل را نازل کردیم، کتاب را هم نازل کردیم برای این که "لیقوم الناس" «لام» در اینجا برای بیان هدف و غایت است، معلوم می شود که بحث عدالت و مبارزه با فساد نه تنها هدف حکومت بلکه هدف ارسال رسل و انزال کتب است.

به همین جهت باید هدفی که قرآن کریم برای ارسال رسل و انزال کتب و اقامه حکومت در جوامع بشری قرار داده را در گام دوم انقلاب اسلامی به درستی برداریم.

معروف است که حکومت با کفر استمرار پیدا می کند اما با ظلم هرگز، یعنی ظلم مانند موریانه ای است که به درون حاکمیت نفوذ کرده و از درون حاکمیت را متلاشی می کند.

برای این که این انقلاب اسلامی استمرار یابد و به دست صاحب اصلی اش حضرت مهدی موعود(عج) برسد باید آن هدف غایی برپایی نظام مقدس اسلامی و انقلاب یعنی بسط عدالت و قسط در جامعه را در تمامی ابعاد اجرایی، حکومتی و اجتماعی مورد توجه قرار دهیم.

مردم خواهان عدالت هستند، مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم مردم را تشویق به عدالت خواهی کرده اند و فرمودند در کنار عدالتخخواهی باید با فساد مبارزه کرد. حال برای تحقق این موضوع چکار باید کرد؟

اولین کار این که مراکز فساد زا را باید شناسایی و با آنها برخورد کرد، قوانینی که فسادزا است باید اصلاح شود، چون قانونی که عدالت را رعایت نکند، قانونی که قسط که مهم تر از عدالت است را را مدنظر نداشته باشد خود سبب ظلم و فساد در جامعه می شود.

سوم مجریان و مسؤولانی که توسط مردم انتخاب می شوند باید کسانی باشند که به دنبال تحقق این هدف غایی برپایی حاکمیت اسلامی هستند یعنی به دنبال قسط و عدل باشند. لذا نویدی که رسول خدا(ص) و ائمه اطهار(ع) درباره حاکمیت الهی آخرالزمان حکومت حضرت مهدی(عج) داده اند این است که فرمودند این حاکمیت اقامه قسط و عدل می کند.

امروز مردم دنیا تشنه عدالتند، از بس که ظلم و تجاوز، فساد و تعدی از حکومت ها می بینند، اگر ما این هدف غایی حکومت اسلامی را در جامعه پیاده کنیم می شود مقدمه ای برای حاکمیت جهانی و الهی حضرت مهدی(عج) ان شاءالله؛ این گام دوم گامی است که باید برای برپایی حکومت جهانی الهی برداریم. /924/پ202/ق

حسین عجمی
ارسال نظرات